۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۵۱۱۸۳
شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان؛

رحمت خدا و برهان روشنی که انسان را به سمت رضای الهی رهنمون می کند

رحمت خدا و برهان روشنی که انسان را به سمت رضای الهی رهنمون می کند
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز نهم از رحمت واسعه الهی و برهان روشنی که انسان را به سمت خدا راهنمایی می کند سخن گفت و به قدرتش در کشاندن بنده به سمت رضایتش اشاره کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین» بیان داشت: خدایا قرار بده برایم در اين ماه بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم كن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم را به سوى رضایت همه جانبه‌ات به دوستى خود اى آرزوى مشتاقان.

رحمت واسعه
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند می خواهیم که بهره ای از رحمت واسعه خویش برای ما قرار دهد. رحمت گسترده الهی در نهایت کمال است او را به نام ارحم الراحمین می خوانیم بنابراین از او می خواهیم ظرف وجود ما را وسعت دهد برای جذب این رحمت واسعه!

وی افزود: مأیوس شدن از رحمت الهی گناهی بس بزرگ است که در قرآن بدان اشاره شده است. آنکه گناه مرتکب شده، آنکه زیاده روی و نافرمانی داشته نباید از برگشت به سمت خدا و رحمت و مغفرت او نا امید باشد چرا که او ارحم الراحمین است، همین ماه که در آن شرف حضور داریم فرصتی برای جذب رحمت الهی است خدا به بنده نظر لطف دارد یکی از اسماء این ماه نیز ماه رحمت است.

برهان روشن
استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: از خدا می خواهیم ما را به سمت برهان و دلیل روشن خود راهنمایی کند اساس دین بر برهان و دلیل روشن بنا شده که هیچ شک و ظنی در آن نباشد، این یقین و اطمینان قلبی که در زندگی می تواند نقش راهنما را داشته باشد مورد تأکید دین و شریعت است و به عبارتی شالوده دین و ايمان و مسلمانی است.

وی افزود: آن زمان که شک و تردید را کنار گذاشتیم و با دیده یقین به موضوعی نظر افکندیم موضع و فکر و فعل ما در قبال آن متفاوت خواهد بود به سمت تصمیم صحیح رهنمون خواهیم شد. به فرموده حضرت رضا(عليه السلام) ارزش مؤمن به یقین و ایمان اوست که در برابر شبهات دینی سست نمی شود و دست از عقیده خود بر نمی دارد بنابراین از خدا می خواهیم در زندگی، ما را به سمت ایمان و یقین و براهین روشنش راهنمایی کند تا از مسیر درست خارج نشویم.

رضای خدا
آیت الله شیرازی بیان داشت: پیرامون جلب رضایت الهی پیش از این در روزهای قبل سخن گفتیم اما امروز هم که در دعا از خداوند متعال مسألت مى نماييم ما را به سمت جلب رضایتش بکشاند، بر اهمیت این موضوع بیش از پیش واقف می شویم چرا که رضایت خداوند در جایی قرار دارد که تمایلات نفسانی وشیطانی مقابل آن است.

وی افزود: برای کسب رضایت او باید از امیال نفسانی گذشت در حالی که نفس و وسوسه های شیطانی سخت مقاومت کرده و مانع می شوند. از این رو در عبارت این دعا از خدا می خواهیم ما را به آن سمت مقابل امیال نفسانی یعنی به سمت رضایت خویش بکشاند که اگر نظر لطف او نباشد سخت است و قدرتش را نداریم و این قدرت و نیروی حق است که می تواند در مقابل آن ایستاده و ما را به راه راست رهنمون شود. ای آرزوی مشتاقان به محبت و لطف خویش دعای امروز را در حق ما به اجابت برسان./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات