۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۵۱۲۷۲
نگاهی به سریال مصری «النهاية»؛

پیش‌بینی نابودی رژیم صهیونیستی یا ترمیم چهره دولت های مرتجع عربی

پیش‌بینی نابودی رژیم صهیونیستی یا ترمیم چهره دولت های مرتجع عربی
حجت الاسلام عارف ابراهیمی در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف سریال مصری «النهاية» پرداخت و خاطرنشان کرد که دولت های مرتجع عربی درپی ترمیم چهره خود در قبال فلسطین هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: سریال مصری «النهاية» (پایان) سریالی است که این روزها مخاطبان مصری را هر شب در ماه مبارک رمضان به مدت 45 دقیقه پای شبکه های «أون دراما» و «أون إي»[1] می کشاند.

موضوع سریال

آمِر سمیر عاطف، شخصیت های فیلمنامه خود را به سال 2120 میلادی برده است یعنی 100 سال بعد و در کنار اینکه سیطره تکنولوژی را بر جهان به نمایش می گذارد، موضوع نابودی کامل رژیم اشغالگر صهیونیستی و آزادسازی فلسطین به دست کشورهای عربی را روایت می کند.

این فیلمنامه نویس 48 ساله، در این سریال خود به موضوع استفاده از سلاح هسته ای اشاره می کند و به صورت زیرکانه ای از نام بردن کشوری که از این سلاح کشتار جمعی استفاده کرده است، عبور می کند.

يوسف الشريف در نقش «زین» قهرمان داستان آمر سمیر عاطف است که در میان آسمان های خراش های مدرنی که «یاسر سامی» کارگردان، به نمایش می گذارد، جلوه های ویژه ای را خلق می کند.

عمرو عبد الجليل، محمد لطفي، سارة عادل، ناهد السباعي، سهر الصايغ، محمد العمروسي، أحمد وفيق و سوسن بدر از دیگر بازیگران سریال «النهایة» هستند.

پیش‌بینی نابودی رژیم صهیونیستی یا ترمیم چهره دولت های مترجع عربی

واکنش  ها به سریال

وزارت خارجه اسراییل در بیانیه‌ای که یکشنبه در این باره صادر کرده با محکوم کردن پخش این سریال در تلویزیون مصر، بیان داشت: «این موضوع اصلا قابل قبول نیست به ویژه در میان دولت‌هایی که از 41 سال پیش توافق صلح امضا کرده‌اند.»

پس از آن «افیخاری ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه مجازی توییتر نوشت: «موضعم در رابطه با سریال النهایة چیست؟ این سریال مستحق اظهار نظر نیست. از زمان تاسیس اسرائیل، سخن از زمان پایان آن بوده است. سخن می گویند و فیلم های تخیلی می سازند و ما روز به روز معجزه ای می آفرینیم و اسرائیل نسل در نسل تا ابد باقی می ماند.»

با وجود اعتراض اسراییل، مقامات حماس از این سریال تمجید کرده‌اند به طوری که حازم قاسم سخنگوی حماس در این باره گفت: «استقبال گسترده عرب‌ها در شبکه‌های اجتماعی از این سریال که نابودی رژیم اشغالگر اسرائیلی و آزادی قدس را پیش‌بینی می‌کند، بر این موضوع تأکید دارد که همه امت در کنار مسأله اصلی خود ایستاده، مقدسات خود را فراموش نکرده و اشغالگران اسرائیلی به عنوان دشمن اصلی آن باقی خواهد ماند.»

دولت مصر نیز تاکنون درباره این فیلم اظهار نظر رسمی نکرده است.

چند نکته:

1. فیلم النهایة به سبک سینمای هالیوود ساخته شده است و افرادی که حتی کمترین شناخت را از سینمای کشورهای عربی به ویژه مصر دارند، به خوبی می دانند که چنین سبک های و با این امکانات گسترده، از دایره توانایی این گونه سینماها خارج است و تاکنون سابقه نداشته است.

2. مصر و رژیم صهیونیستی پس از «پیمان کمپ دیوید» که به امضا «انور سادات» رییس جمهوری وقت مصر و «مناخیم بگین» نخست وزیر آن دوره رژیم صهیونیستی رسید، روابط تنگاتنگی داشتند به طوری که مصر در بسیاری از پروژه و نقشه های اسرائیل علیه فلسطین یا سکوت کرده و یا مشارکت فعالی داشته است.

3. بسیار از تحلیلگران مصر، عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر را دیکتاتوری می دانند که به شدت مخالفان خود را سرکوب می کنند و به طور یقین نمی تواند نسبت به این سریال که بازتاب گسترده ای در کشورش داشته است، سیاست سکوت را اختیار کند و اگر هم مخالف سریال النهایة بود، حتی اجازه نمی داد که اسمی از آن باقی بماند.

4. دولت های عربی پس از آغاز معامله قرن، وجهه خود را میان امت اسلامی از دست دادن و محکوم به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند، اکنون دو رویکرد اتخاذ کرده اند، یا حفظ ظاهر می کنند و خود را حامی فلسطین نشان می دهند و یا روابط پنهان خود با اسرائیل را علنی و مخالفان را به شدت سرکوب می کنند که عربستان، بحرین و امارات در حال حاضر در این بخش جای می گیرند.

حال با وجود مسائلی که در بالا گفته شد، آیا می توان نسبت به روند ضد اسرائیلی سریال النهایة مصر خوشبین بود؟ به طور یقین باید صبر کرد که سریال به مراحل پایانی خود برسد و برای قضاوت کمی ضد است ولی انسان مومن باید زیرک باشد به طوری که رسول خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرماید: «المُؤمِنُ كَيِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ» (مؤمن زيرک و باهوش محتاط است.)[2]

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

----------------------------------------------------------------------------------------

[1] شبکه «أون إي» یک شبکه تفریحی مصری است که طارق بن عمار تونسی و نجیب ساویرس مصری، مالک آن بودند و در سال 2016 میلادی احمد ابو هشیمه سهم این دو شخص را خریداری کرد.

[2] بحار الأنوار : 67 ص 307

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
سلام عزیزانی که موافق راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و قوی شدن وطنمان در حوزه اینترنت و فضای مجازی اند حتما این پویش ک توسط جمعی از دوستان انقلابی ایجاد شده رو حمایت کنند
3
0
ناشناس
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸
کدوم پویش?
ناشناس
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
این پویش در فضای مجازی راه افتاده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۷
خیلی خوب بود،
مصر هیچ وقت مخالف اسرائيل رفتار نمی کند
2
0