۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۵۱۳۶۳
آتش به اختیار (۴)

نیاز جامعه به کانون‌های فعال فرهنگی

نیاز جامعه به کانون‌های فعال فرهنگی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در داخل کشور به شدت به کانون‌هایی نیاز هست که مجموعه‌های فعال در حوزه‌های عملیاتی را مدیریت و هماهنگ کند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی گزاری رسا، با نقد موازی‌کاری در جبهه فرهنگی گفت: در فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی، باید نوعی هماهنگی بین مجموعه‌های گوناگون وجود داشته باشد تا فعالیت‌های همدیگر را خنثی نکنند و دچار موازی کاری نشوند. آتش به اختیار یک وضعیت طبیعی، یا یک هنجار شایسته نیست و به‌کار بردن این تعبیر توسط مقام معظم رهبری، اشاره‌ای به یک واقعیت تلخ در فضای فرهنگی کشور دارد.

وی با توضیح شرایط عرصه‌ فرهنگی کشور که نیروهای اجرایی کشور در راستای پیاده‌کردن طرح‌های موجود فشل هستند و اهتمامی به جبهه فرهنگی ندارند، عنوان کرد: اتفاقا در این ایام بود که مقام معظم رهبری فرمان آتش به اختیار فرهنگی را صادر کردند. این یعنی در عرصه‌ فرهنگ عمومی، کسی به دنبال اجرای سیاست نیست. اساسا موفقیت در عرصه‌ فرهنگ در چرخه‌ای تعریف می‌شود و نبود هر کدام از حلقات این چرخه باعث بازماندن از موفقیت می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت آقا می‌فرمایند آتش به اختیار، بیش از آنکه مبتلا به مدیران فرهنگی باشد، به جامعه مدنی و مجموعه‌های فعال خارج از چارچوب مدیریتی مربوط است. در مسائل فرهنگی عوامل متعددی تاثیرگذارند؛ به عنوان مثال در مسأله حجاب وقتی چادر به کالای لوکس و غیرقابل خرید تبدیل می‌شود، چه توقعی برای حل شدن آن داریم؟

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل، پیوست فرهنگی ـ اجتماعی است. مدیران ما در علوم کاربردی و فنی ـ مهندسی افراد توانمند و معتقدی هستند اما به هیچ وجه متوجه پیامدهای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی رفتارشان نیستند.

حجت الاسلام پارسانیا در پایان نیازمندی‌های کشور را برشمرد و خاطر نشان کرد: کشور در حوزه فرهنگ به یک کانون سیاست‌گذار که در سیاست‌ گذاری فرهنگی به رسمیت شناخته شده باشد و دارای مرجعیت نیز باشد، نیازمند است. ما در داخل کشور به‌ شدت به کانونی که مجموعه‌های فعال در حوز‌ه‌های عملیاتی را مدیریت و هماهنگ با خود کند، نیاز داریم./882/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Kingdom
۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
آتش به اختیار در تعریف استاد پارسانیا موقعیت اضطراری تعریف شده است و ناظر به طرحهای فشل در جامعه با رویکرد فرهنگ است.
0
0