۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۵۱۸۸۰
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان؛

روح پاکیزه و استقامت و صبوری، در مسیر تقوا و همنشینی با ابرار است

روح پاکیزه و استقامت و صبوری، در مسیر تقوا و همنشینی با ابرار است
آیت الله شیرازی پاکیزگی روح از آلودگی و استقامت و صبوری در دين را در مسیر رسیدن به تقوا دانست و همنشینی با ابرار را سبب تقویت ورع و دینداری انسان معرفی کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان به قرائت «اللهمّ طَهّرني فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرني فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْني فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین» پرداخت و بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) عرضه مى دارد: خدایا پاكیزه‌ام كن در این روز از چركى و آلودگى و شكیبائیم ده به آنچه مقدر شده است براى من و توفیقم ده در اين روز براى تقوى و همنشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.

پاکیزگی روحی
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند متعال طهارت و پاکی از آلودگی را می خواهیم، آلودگی جسمی و ظاهری که روشن است اعم از نجاست و غیر آن، دیده می شود و طبع انسان بر رفع آن و پاکیزه نمودن خود بنا دارد. اما آلودگی که اینجا مراد است به لحاظ روحی است روح انسان ممکن است به افکار و اعتقادات غیر دینی آلوده شود که انسان بايد با مدد از خدا در پی رفع آن باشد.

وی افزود: گناه و معصیت، اخلاق ناپسند یا فساد برانگیز، فکر و اعتقاد منحرف همگى یک نوع آلودگی روحی محسوب می شوند که برازنده یک فرد مسلمان نیست ضمن آنکه سبب دورى از خداى متعال و محروميت از فیوضات الهی و سلب توفیق بندگی می شود. برای مقابله با اين ضايعه باید با تمام وجود متمسک به آموزه هاى دينى شد آنهم تنها و تنها از طريق فرمایشات گهربار اهل بیت عصمت و طهارت(عليهم الصلوة والسلام)، و در زمان غیبت آخرين حجت الهى نیز بايد به علماى راستين مذهل که نواب عام آنحضرت هستند رجوع کرد.

استقامت و صبوری
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: در ادامه از خدا می خواهیم که صبری به ما در مقابل آنچه برای ما مقدر شده عطا فرمايد. صبوری صفت اخلاقی ممتازی است که تحمل آن سخت است اما نتیجه آن بسيار شیرین؛ صبر و استقامت، روح انسان را بزرگ می کند و ظرفیت روحی او را افزون می كند. فرد صبور در برابر ناملايمات زندگی زود از پا در نمی آيد و همین استقامت او را به پیروزی نزديك مى كند.

وی افزود: در نهج البلاغه، صبر توسط اميرالمؤمنين(عليه افضل الصلوة والسلام) به چند نوع تقسيم شده که صبر بر مصیبت، صبوری بر طاعت و فرمانبری، و صبر بر عدم ارتکاب معصیت از اين انواع است و همگی دارای آثار بسيار بزرگ و اجر و قرب زياد است. تقویت ایمان و رسیدن به درجات روحی عالی و دریافت نصرت و پیروزی الهی همگی در صورت صبوری پدیدار می شود.

تقوی و همنشینی با ابرار
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند توفیق تقوا می خواهیم و نیز همنشینی با ابرار! انسان اگر خویشتنداری کند و از گناه پرهیز و به فرامین الهی عمل کند به تقوا می رسد و کسی که اهل تقوا باشد جذب ابرار و خوبان و بزگان می شود و همنشین با آنها شده که در تقویت تقوا و دینداری او بسيار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: چطور برای محافظت از جسم در برابر بیماری تلاش می کنیم مثلاً در همین مسئله روز که کرونا باشد مدافعان سلامت لباس مخصوص می پوشند تا درگیر کرونا نشوند چیزی که با چشم هم دیده نمی شود، اما در مقابل بیماری های روحی، حفاظت و مراقبت نمى كنيم و لباس تقوا را در برابر امراض روحی به تن نمی کنیم.

استاد خارج فقه حوزه بیان داشت: تقوا در همه شئون زندگی انسان جاری می شود و ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی را در بر می گیرد و بر رفتار و تعاملات چندگانه او تأثیر مثبت می گذارد.

وی افزود: کسی که اهل تقوا بود اثراتی چون، گشایش در امور زندگی، برکت در عمرو عاقبت بخیری، رزق و روزی بدون محاسبه، قبولی و پذیرش اعمال و عبادات را می توان در زندگی او مشاهده کرد. اهل تقوا در گفتار و رفتار یکسان عمل می کند و نفاق ندارد و به فرموده پیامبر اعظم(ص) حرف حق را بر زبان می آورد هرچند به نفع او نباشد و بلکه ضرری هم داشته باشد.

وی در پایان گفت: بنابر آنچه بیان شد وقتی از آلودگی روحی رهایی یافتیم و در انواع صبر و استقامت، پيشتاز بوديم، به مرحله عاليه تقوا می رسیم و آنکه اهل تقوی باشد قطعاً ابرار و خوبان را برای همنشینی و مصاحبت برمی گزیند و بيشترين بهره ها را از اين پرهيزگارى و همنشينى با خوبان مى برد که اميدواريم به بركت اين ماه عظيم، اين امر مهم در حق ما و همه روزه داران اجابت شود./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات