۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۵۲۲۹۵

گوشت را کم‌تر بخرید گران‌تر می‌فروشیم!

گوشت را کم‌تر بخرید گران‌تر می‌فروشیم!
در حالی که ستاد تنظیم بازار، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان از فراوانی کالا به ویژه گوشت قرمز خبر داده بود، اخبار رسیده از بازار حاکی از آن است که قیمت گوشت منجمد تاریخ‌دار به ۵۲هزار تومان افزایش یافته است. این گرانی قیمت‌ها در شرایطی است که به اذعان فعالان بازار تقاضا برای خرید کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاري رسا، هر ساله پیش از ماه مبارک رمضان، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار از برنامه‌های خود برای کنترل قیمت کالا‌های ضروری و اساسی گزارشی به مردم ارائه می‌کنند و وعده می‌دهند که در ماه مبارک هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت. امسال نیز این وعده‌ها داده شد، اما از همان نخستین روزها، قیمت انواع لبنیات، حبوبات، روغن و برنج و کالا‌های کنسروی با افزایش قیمت مواجه شد و با گذشت دو هفته از ماه رمضان، قیمت گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سطح شهر با افزایش ۱۲ تا ۱۳ هزار تومانی روبه‌رو شده است. براساس قانون عرضه و تقاضا اگر تقاضا برای کالایی در بازار کاهش یابد، قیمت کالا خود به خود ارزان می‌شود و بالعکس. همان اتفاقی که در دو ماه گذشته برای مرغ افتاد و با کاهش تقاضا قیمت‌ها به شدت کاهش یافت، اما بنا به دلایلی بازار گوشت قرمز به رغم کاهش تقاضا با افزایش قیمت مواجه شد. به گفته فعالان بازار، دلالان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که قیمت‌ها ارزان شوند.

پس از تعطیلات نوروزی، خبر رسید که تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد وارداتی رو به پایان است. از این رو دولت در اقدامی هماهنگ انواع گوشت را به قیمت ۳۵تا ۴۰هزار تومان در سراسر کشور از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا عرضه‌کنندگان بخش خصوصی توزیع کرد. با این اقدام دولت، دامداران گله و شکایت را آغاز کردند؛ دامداران می‌گفتند: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دام زنده روی دستشان مانده و شرکت پشتیبانی امور دام با توزیع گوشت‌های منجمد ارزان بازار را به هم ریخته است. هرچند که این اقدام دولت، موجب زیان دامداران شد، اما فرصت مناسبی برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه بود که بتوانند برای ایام ماه مبارک گوشت تهیه کنند و گوشت‌های منجمدی که به فروش برسد.

گوشت منجمد تاریخ‌دار و بدون تاریخ

به گزارش «جوان»، خبر‌های رسیده از بازار گوشت حاکی از آن است که با توزیع انبوه گوشت‌های وارداتی در دو ماه گذشته، موجودی سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام رو به کاهش است و از آنجا که مجوز جدید از ماه‌های قبل برای واردات صادر نشده، قیمت‌ها نیز گران شده است. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، گوشت منجمد باید کیلویی ۴۰هزار تومان از طریق فروشگاه‌های معتبر یا توزیع‌کنندگان مورد تأیید اتحادیه به فروش برسد، اما در چند روز گذشته با دسته‌بندی گوشت منجمد تاریخ‌دار و بدون تاریخ قیمت‌ها گران شده است. گوشت‌های بدون تاریخ (تاریخ‌شان پاک شده) کیلویی۴۲ هزار تومان، اما گوشت‌های تاریخ‌دار که در بازار بسیار کم است کیلویی ۵۲تا ۵۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فعالان بازار معتقدند که گوشت‌های بدون تاریخ توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود، این گوشت‌ها توسط فروشگاه‌های عرضه‌کننده مرغ و گوشت به فروش می‌رسد، اما گوشت‌های توزیعی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاریخ‌دار است، اما بسیار محدود و کم‌توزیع می‌شود.

همچنین روزگذشته، گوشت گرم گوسفندی مخلوط (با دنبه) کیلویی ۸۹ هزار تومان و بدون دنبه ۱۰۸هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۹۵هزار تومان در تهران به فروش می‌رسید که نسبت به روز‌های گذشته، قیمت آن هیچ گونه تغییری نداشته است.

علی خندان‌رو، رئیس اتحادیه گوشت گوساله در گفتگو با «جوان» دلیل این نابسامانی در بازار گوشت را کاهش تقاضا می‌داند و معتقد است، به دلیل کاهش تقاضا، قیمت‌ها گران شده است. وی در پاسخ به اینکه چرا قانون عرضه و تقاضا در بازار گوشت قرمز بالعکس عمل می‌کند، می‌گوید: نگران نباشید با گرم‌شدن هوا قیمت‌ها ارزان می‌شود! البته او تضمینی نمی‌کند که این بار نیز قانون به عکس عمل نکند!

وی در پاسخ به اینکه در ماه رمضان تقاضا افزایش می‌یابد و در این ایام باید قیمت‌ها ارزان شود، در ماه‌های غیر از ماه مبارک ارزانی گوشت قرمز برای اقشار ضعیف و متوسط اهمیت چندانی ندارد، سکوت کرده و تأکید می‌کند: مردم گوشت نمی‌خرند، قیمت‌ها هم گران می‌شود!

موجودی گوشت منجمد ته کشید

هر چند که رؤسای اتحادیه گوشت گوسفندی و گوساله تلاش می‌کنند دلایل غیرمنطقی را برای به هم ریختگی بازار بیان کنند، اما شواهد حاکی از آن است که موجودی گوشت‌های منجمد ستاد پشتیبانی امور دام ته کشیده و از آنجا که از زمستان پارسال هیچ گوشتی وارد کشور نشده، طبیعی است که قیمت‌ها در ایام ماه مبارک گران شود. به گفته فعالان بازار بخشی از گوشت‌هایی که به تازگی تاریخ‌شان پایان یافته و همچنان سالم هستند، تاریخ‌شان پاک شده و به مغازه‌دار‌ها تحویل داده می‌شود. این گوشت‌ها در بازار فراوان است، اما نه مغازه‌دار ریسک می‌کند که تحویل بگیرد و نه مصرف‌کننده جرئت خریدشان را دارد. البته در این میان عده‌ای فرصت‌طلب نیز وجود دارند که به مشتری حقیقت ماجرا را نمی‌گویند و با قیمت همان ۵۲- ۵۳ هزار تومان می‌فروشند.

اکنون که گوشت‌های منجمد رو به پایان است و با توجه به نابسامانی بازار نهاده‌های دامی و گرم‌شدن هوا ضروری است که دولت تمهیدات درستی بیندیشد تا نه دامداران ضرر کنند نه مصرف‌کنندگان./1360/
ارسال نظرات