۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۲۴۹۸
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان؛

نعمت سحرخیزی و برکت و نورانیت آن

نعمت سحرخیزی و برکت و نورانیت آن
آیت الله شیرازی درتبیین معانى دعای هجدهم به برکات مادی و معنوی سحرخیزی اشاره و آنرا سبب نورانیت قلب و تأثیر مثبت برجان و دل و اعضا و جوارح انسان درآستانه شبهای قدر دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» بیان داشت: امام(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدایا آگاهم نما در اين روز به بركات سحرهایش و روشن كن دلم را به پرتو انوارش و همه اعضایم را به پیروى آثارش مشغول فرما به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان.

برکت سحرخیزی
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند درخواست توجه و تنبّه و آگاهی نسبت به برکات سحرخیزی داریم. مدتی از ماه مبارك رمضان می گذرد و به توفیق الهی سحرخیز شده ایم که بس نعمتی بزرگ است و باید قدردان آن بود.

وی افزود: سحرخیزی برکات مادی و معنوی فراوانی دارد نظیر سلامت جسمانی وزافزایش رزق و روزی و نیز قرار گرفتن در معرض رحمت الهی که در نیمه شب شامل حال سحرخیزان است. این عمل خود سبب افزایش توفیق انسان در بندگی و عبادت و حتی موفقیت های دنیوی و روزمره می شود.

نورانیت سحرخیزی
استاد درس خارج حوزه علمیه بیان داشت: در اين دعا درخواست نورانیت قلب از پرتو انوار سحرخیزی و عبودیت و بندگی خداوند متعال را داریم، هر روز این ماه نورانیتی خاص دارد و کسانی که بدان مشغول هستند قطعاً از این انوار رحمت و مغفرت الهی بهره مند می شوند.

وی افزود: اول طلب دریافت برکات سحرخیزی را داشتیم و بعد نورانیتی از برای قلبمان و پس از آن از خدا می خواهیم که این نعمت بر همه اعضای ما تأثیرگذار بوده و جسم و جان ما همراه با آن ثمرات و برکات باشد.

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: در ١٨ روز از ماه پرفيض رمضان به مدد الهی و به بركت اين ماه، سحرخیز بودیم، با دعا و قرآن انس گرفتیم و اکنون که در آستانه یکی از شب های قدر هستیم از خداوند متعال جلّت عظمته می خواهیم برکات و نورانیت سحرخیزی بر فکر و زبان و عقل و دست و پا و همه اعضاء و جوارح ما چنان تأثیری بگذارد که تمام وجود ما را متوجه خودش کند.

آیت الله شیرازی افزود: وقتی حقیقت سحرخیزی، عبادت و روزه داری بر جان انسان بنشیند قطعاً خلق و خوی انسان، تفکر و تعقل و نگرش و همه چیز او تغییر می کند، این تغییر ما را آماده حضور در شب های قدر و بهره ورى از فيض عظيم آن می کند که بس ارزشمند است.

وی ادامه داد: بنابراین از خداوند متعال مسألت مى نماييم در این روز این دعا را در حق ما به اجابت برساند و استحقاق درک فیض عظیم شب قدر را به ما عنايت فرموده و مقدرات ما را با عنايت خاص حضرت بقيةالله(ارواحنا فداه) به بهترین شکل مقرّر کند. ان شاءالله./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات