۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۵۲۸۷۵
یادداشت سردبیر؛

فرهنگ سازان کجایند

فرهنگ سازان کجایند
ایجاد سازوکارهای ملی در ارتباط با بازگشایی اماکن مقدس و تدوین پروتکل های خاص برگزاری تجمعات مذهبی تنها زمانی عملیاتی می شود که مطالبه گری از طرف نهادهای متولی دین و فرهنگ شکل گرفته باشد.

شیوع کرونا موجی از غافلگیری و وحشت را در جامعه ایران پراکنده ساخت و به تبع آن جامعه نگران از آینده ای نامعلوم، منتظر بود تا نظام اسلامی همانند همیشه مسیری صحیح را برای عبور از بحران طراحی کند.

بدلیل ناشناخته بودن ویروس کووید 19 و شیوع سریع آن بی شک لازم بود سیاست های حفاظتی تا حد اعلای لازم اتخاذ و اجرایی شود لیکن جمهوری اسلامی به درستی تشخیص داد در برخی موارد تجربه های کشورهای دیگر در ایران کارآمد نخواهد بود همانند سیستم قرنطینه کامل چین یا سیستم داروینیستی انگلستان که اجازه می دهد ضعیف ها بمیرند تا نسل مقاوم تر شکل گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با ایجاد یک سیستم متمرکز مدیریت کرونا و الزام تمام بخش ها به پذیرش سیاست های اعلامی این مرکز واحد، آرامش اجرایی را به ستاد مبارزه با کرونا و جامعه ایران هدیه دادند. محصول این امر نظام یکپارچه مدیریتی مبارزه با کرونا بود.

یکی از تصمیمات این مرکز، تعطیلی تجمعات و مراکز عمومی بود که حرم های مطهر و بقاع متبرک در کنار اجتماعاتی مانند نماز جمعه بخشی از مصادیق مورد نیاز برای تعطیلی برشمرده می شد. این تعطیلی ها به عنوان یک دستور لازم الاجرا بود و تخطی از آن را می توان تخطی از دستور مستقیم رهبر انقلاب قلمداد کرد اما چند سوال در این میان ذهن را درگیر می سازد.

نوع برخورد با این دستورات فقط مخالفت و موافقت در مقابل آن است؟ آیا نمی توان صور دیگری را در نظر گرفت برای شکل گیری ارتباط حوزه های علمیه و جامعه ایمانی با دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا؟ آیا نهادهای فرهنگی و دینی مسئولیتی در این زمینه بر دوش خود ندارند؟

سخنان رهبر انقلاب در دیدار مجازی از ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید بر لزوم حضور کارشناسان خبره مذهبی در تصمیم سازی های تاثیر گذار بر ابعاد معنوی جامعه نشان از دغدغه مهمی دارد که گویی حوزه های علمیه و نهادهای مسئول در امر فرهنگ نسبت به آن بی توجه بوده اند.

واقعیت ماجرا این است نهادهای فرهنگی و حوزه های علمیه بی شک باید همانند تمام جامعه تحت یک مدیریت واحد در مقابله با بیماری کرونا عمل کنند اما در تصمیم سازی و ایجاد مطالبه برای شکل دهی به قواعد مبتنی بر نیازهای خاص جامعه ایرانی در بعد فرهنگی و مذهبی نقش بی بدیل و مهمی بر دوش دارند.

ایجاد سازوکارهای ملی در ارتباط با بازگشایی اماکن مقدس و تدوین پروتکل های خاص برگزاری تجمعات مذهبی تنها زمانی عملیاتی می شود که مطالبه گری از طرف نهادهای متولی دین و فرهنگ شکل گرفته باشد.

باید پرسید حوزه های علمیه و مدیران ارشد این عرصه تا کنون چه اقدامی در راستای مطالبه گری این امر انجام داده اند؟ نهادهای متولی اجتماعات مذهبی همانند شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلغات اسلامی، اوقاف، تولیت های محترم آستان های مقدس و دیگر مسئولان محترم، آیا تا کنون نسبت به ایجاد مطالبات مذهبی از ستاد ملی مبارزه با کرونا و انتقال آن به منظور تغییر در سیاست های ستاد ملی اقدامی داشته اند؟

پرسش از چرایی یک تصمیم در عین اجرایی ساختن آن و تلاش برای ایجاد زمینه های لازم در راستای تغییر یک تصمیم از طریق ارائه اهکارهای جایگزین بخش مهمی از وظایف مسئولان و متولیان امور دینی و فرهنگی کشور را تشکیل می دهد.

امید است پیش از تسلط قواعد بین المللی قرنطینه و مبارزه با کرونا بر ساحت دینی و ایمانی جامعه بتوانیم قواعدی را جایگزین کنیم که بر اساس مبانی دینی و ایمانی جمهوری اسلامی و اندیشه شیعی شکل گرفته باشد./ق

علیرضا داودی

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
احسنت. تحلیل خوبی بود. مطالبه گری حوزه در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی نقش موثری در تصمیم سازی این امر خداپسند دارد.
1
0
حامد حرم پناهی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطلب خوب و مفیدی بود و باید هر چه زودتر جامعه مذهبی و متفکران دینی در این باب اقدام کند
0
0
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت خبرنگاران محترم خبرگزاری

جناب سردبیر! نهادهای نام برده شده به همان دلیل در این قضیه سکوت کردند که شما به عنوان صاحبان رسانه جریان انقلاب سکوت کردید!

اگر رسانه های انقلابی افکار عمومی را نسبت به قضیه آماده می‌کردند، آنگاه تصمیم گیران مذهبی می‌توانستند بدون تشنج و تنش تصمیمی دینی در این زمینه اتخاذ کنند.

توصیه میکنم که هیچ گاه به خاطر انتقاد از دیگران از وظایف خودمان غافل نشویم.
0
0
ناشناس
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
احسنت
عباس نظری زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
در این باب تلاش همه جانبه لازم است اولا باید رسانه های دینی مطالبه ایجاد کنند و بخوبی اطلاع رسانی کنند و از بزرگان در این خصوص مطلب بگیرند و نشر دهند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
این یادداشت ضعیف و تحلیل ابتدایی بود ...
نتیجه را چه باید کرد؟
الان خبرگزاری رسا خودش در چه وضعیتی قرار دارد با بودجه های کلان که حالا حرف از نقد دفتر تبلیغات می زند.
شما خودتان وابسته به دفتر تبلیغات هستید
نصف اساتید تان را از دانشگاه باقرالعلوم و ... می آورید.
این سیاسی بازی است
0
0