۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۵۳۰۴۱
یادداشت؛

عدالتخواهی با چاشنی راه‌حل یا همراه با هوچی‌گری و پرخاش!

عدالتخواهی با چاشنی راه‌حل یا همراه با هوچی‌گری و پرخاش!
جنبش عدالتخواهی برای موفقیت در راه خود و به نتیجه رسیدن، نیازی به هوچی‌گری و سر و صدا ندارد. به فرموده رهبر انقلاب، مطالبه کنید آن هم بدون پرخاشگری و همراه با راه حل!

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماع خبرگزاری رسا، دیدار تشکل های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب طبق سال های گذشته برگزار شد اما این بار به صورت مجازی.

یکی از مطالبی که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند تلاش دشمن برای مخدوش کردن احساس عزت و قدرت ملت ایران بود. اشتباهی که ممکن است به وسیله خودی ها صورت بگیرد و موجب سوء استفاده دشمن شود.

رهبر انقلاب با بیان اینکه نباید پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین گذاشت بیان کردند: «مطالبه طبعاً با اعتراض همراه است، امّا نگذارید این اعتراض، اعتراض به نظامِ اسلامی تلقّی شود؛ جدّاً مانع شوید که دشمن این اعتراض را اعتراض به نظام تلقّی یا القا ‌کند. مطالبه‌گری را با ارائه‌ پیشنهاد و راهِ‌حلّ قابلِ قبول همراه کنید.»

بیاناتی که جدید نبوده و با مرور بیانات گذشته رهبر انقلاب درمی یابیم که ایشان در سخنرانی های زیادی عدالتخواهی را امری مهم می داند. «از جمله‌ آرمان ها، عدالت‌خواهی است؛ همین حرف هایی که بعضی از برادرها اینجا گفتند. مسئله‌ عدالت‌خواهی خیلی مهم است. (1394/04/20)»

مبارزه با ظلم و نابرابری بسیار مطلوب است اما نه به هر قیمتی و هر راهی؛ فرض کنید جار زدن مطلبی، به آبروی نظام خدشه وارد کند و موجب خوشحالی دشمنان شود؛ وظیفه چیست؟ یا در مورد کسی یا نهادی یا ارگانی چیزی شنیده ایم. باید به دنبال صحت و سقمش بود یا نه آن را در فضای عمومی جامعه فریاد بزنیم؟ کاری که از پرچمداران این طیف، به کرات دیده شده است.

فکر نمی کنم کسی مخالف عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و تبعیض باشد. آنچه که باعث شده تا برخی رفتارهای به اصطلاح عدالتخواهانه مورد انتقاد واقع شود روش هایی است که برای این کار انتخاب می  شود. باید دید مطالبه و اعتراض ما چگونه باید باشد تا به نتیجه مطلوب برسد؟

مطالبه ای که رهبر انقلاب آن را لازم می داند،‌ مطالبه ای است که همراه راه حل باشد. راه حل هم بدون پژوهش و داشتن دانش میسر نیست. وگرنه عدالتخواهی ای که در بستر فضای مجازی انجام شود و پشتوانه ای نداشته باشد ۲۴ ساعت بیشتر دوام نمی آورد. این مدل و روشی که بعضی ها برای مبارزه با ظلم در پیش گرفته اند و علیه زید و عمرو لشگرکشی می کنند و بعضا بدون پشتوانه و سند و فقط بر اساس شنیده ها است، فایده ای ندارد جز اینکه شهرتی را برای گوینده آن فراهم می کند.

لذا رهبر انقلاب، یکی از آفات عدالتخواهی را زدن حرف بی پایه و اساس بیان می کنند و می فرمایند: «اشاره کردند به فعّالیّت هایی که دستگاه‌های خدماتی مرتبط با رهبری دارند کار می کنند؛ من به شما عرض بکنم: اعتقاد دارم که از اکثر این فعّالیّت ها شما خبر ندارید؛ یعنی این هم یک مقداری به همین شفاف نبودن که جزو اعتراض های شما است، برمی گردد؛ یعنی از خیلی از کارهای عظیمی که اینها دارند انجام می دهند، اغلب خبر ندارند. (۲۸/۲/۹۹)»

به نظر می رسد جریان عدالتخواه به شدت از ضعف روشی رنج می برد و علی‌رغم درستی بعضی از انتقادات و اعتراض ها، شیوه بیان کردن خوبی را انتخاب نکرده است و همین موجب سوء استفاده مکرر دشمنان داخلی و خارجی شده است.

آنچه به نظر می رسد این است که جنبش عدالتخواهی برای موفقیت در راه خود و به نتیجه رسیدن، نیازی به هوچی گری و سروصدا ندارد. به فرموده رهبر انقلاب، مطالبه کنید آن هم بدون پرخاشگری و همراه با راه حل! «اینکه ما صرفاً انتقاد کنیم، صرفاً اعتراض کنیم، این کار را پیش نمی‌برد، این مطلقاً فایده‌ جدّی و ماندگاری ندارد؛ حالا ممکن است یک فواید کوچکی اوّل کار داشته باشد؛ آنچه فایده دارد عبارت است از پیشنهاد. ضمناً مطالبه‌گری را با پرخاش و بدگویی هم همراه نکنید؛ خواهش من این است. (۲۸/۲/۹۹)»./928/ی704/ف

مصطفی منفرد

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
دوران با سلام و صلوات با مسئولان برخورد کردم گذشته مردم به خاک سیاه نشستند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
چقدر ضعیف ...
0
0