۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۵۳۰۷۵
دبیر کل حزب «التوحید الاسلامی» لبنان خبر داد؛

آمادگی ملت فلسطین برای مبارزه با رژیم صهیونیستی

آمادگی ملت فلسطین برای مبارزه با رژیم صهیونیستی
شیخ بلال شعبان خاطر نشان کرد: ملت فلسطین آماده مبارزه با رژیم صهیونیستی جهت بازپس گیری خانه هایشان و قدس هستند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شیخ بلال سعید شعبان دبیر کل حزب «التوحید الاسلامی» لبنان امروز طی سخنانی بیان داشت که یادبود روز نکبت نقطه توجهی در مساله ملت فلسطین است که با گذشت زمان و با دسیسه های غربی از میان نمیرود.

وی با اشاره به اینکه مقاومت فلسطین آماده نبردی بزرگ برای پیروزی براشغالگران می شود، افزود: روز جهانی نکبت موجب افزایش ایمان فرزندان ملت فلسطین به حق خودشان در باز پس گیری زمین ها و خانه هایشان و برگرداندن قدس و مقدساتاشان شده و همگی در کنار مقاوتی می ایستند که سبب پیروزی های بسیاری شده است.

شایان ذکر است که روز نکبت، نامی است که فلسطینیان و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون راندن صد‌ها هزار فلسطینی و استقلال اسرائیل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی استفاده کرده و در آن روز عزا می‌گیرند.

در سال ۱۳۸۷ و شصتمین سالگرد این روز بان کی مون در گفت وگوی تلفنی با محمود عباس با فلسطینیان به خاطر مشکلاتی که پس از تأسیس اسرائیل برایشان پیش آمده همدردی کرده و از واژه روز نکبت استفاده کرد. این مسئله اعتراض نماینده اسرائیل در سازمان ملل را در پی داشت. البته وی هفته قبل با نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفتگو و تأسیس اسرائیل را تبریک گفته بود.

در طول جنگ فلسطین ۱۹۴۸، حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی فرار کرده یا اخراج شدند و صد‌ها شهر و روستا خالی از جمعیت و یا تخریب گردید. آواره گان فلسطینی و فرزندانشان چندین میلیون نفر بودند که در مناطقی، چون اردن (۲ میلیون نفر)،  لبنان (۴۲۷,۰۵۷ هزار نفر)،  سوریه (۴۷۷,۷۰۰ هزار نفر)،  کرانه باختری (۷۸۸,۱۰۸) و نوار غزه (۱.۱ میلیون نفر) و همچنین اسرائیل (یک چهارم میلیون نفر) تقسیم شدند. این جابجایی و پراکندگی مردم فلسطین با عنوان النکبة در عربی و به معنی فاجعه شناخته شد.

به طور کلی روز نکبت، به روز ۱۵ مه گفته می‌شود که بر اساس تقویم میلادی روز قبل آن، روز استقلال اسرائیل است. از این رو برخی شهروندان عرب در اسرائیل روز نکبت را همزمان با روز استقلال این رژیم بزرگ می‌دارند. در حالی که به دلیل تفاوت تقویم‌های عبری و میلادی، این دو روز تنها هر ۱۹ سال یکبار باهم همزمان می‌شوند.

ارسال نظرات