۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۵۳۲۲۳
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

روایت یک شیخ کانادایی از روز جهانی قدس در این کشور

روایت یک شیخ کانادایی از روز جهانی قدس در این کشور
مدیر مذهبی سازمان خدمات بشردوستانه اسلامی در کانادا گفت: روز قدس روز بسیار مهمی است که برای یادآوری مردم فلسطین اختصاص یافته است.

سومین وبینار بین المللی خبرگزاری رسا در آستانه روز جهانی قدس با عنوان «نهادینه کردن عادی سازی روابط؛ پافشاری حاکمان عربی و مخالفت ملت ها» به زبان انگلیسی برگزار شد.

در این وبینار حجت الاسلام شیخ شفیق هدی مدیر مذهبی سازمان بشردوستانه اسلامی و امام جماعت مسجد کیتچنر در کانادا و سیف علی بودگامی از فعالان سیاسی کشمیر و سید کرار هاشمی از محققان و اساتید حوزه های علمیه در کشمیر مشارکت داشتند و به بررسی ابعاد مختلف برگزاری روز جهانی قدس در سایه شیوع ویروس کرونا و مظلومیت مردم فلسطین پرداختند.

حجت الاسلام شیخ شفیق هدی مدیر مذهبی سازمان بشردوستانه اسلامی در کانادا در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در مورد روز قدس، بیان کرد: ما در طول سال برنامه های بسیاری داریم به طوری که بیشتر درگیر فعالیت ها، امور شخصی و زندگی روزمره خود هستیم و غالبا کسانی که زندگی خوبی نداشته و یا در نقاط مختلف جهان هستند را فراموش می کنیم.

امام جماعت مسجد کیتچنر در کانادا گفت: روز قدس روزی است که ما را به یاد افرادی می اندازد که خانه های آن ها هر روز درحال تخریب است؛ کسانی که سرزمین های آنها غصب و روستاهای آنها ویران و از سکنه خالی می شود.

وی افزود: روز قدس روزی برای یادآوری مساله فلسطینیان و مشکلات آنان است. در همین حال با این که این روز، روز قدس نام دارد فرصتی است برای یادآوری مردمی که در نقاط دیگر جهان مورد ظلم واقع می شوند؛ به طور مثال مردم کشمیر یا مسلمانان روهینگیا در میانمار.

شیخ هدی گفت: وقتی ما برای حضور در راهپیمایی روز قدس وقت می گذاریم، در واقع نشان می دهیم که رنج فلسطینیان را حس می کنیم. من خانواده ها را تشویق می کنم که حتی فرزندان خود را نیز به راهپیمایی بیاورند. چرا که مسأله نشان می‌دهد که فرزندان ما با فرزندان فلسطین، زنان ما با زنان فلسطین و سالخوردگان ما با سالخوردگان فلسطین مرتبط هستند.

این روحانی شیعه مقیم کانادا گفت: هر سال ما در کانادا افرادی را داریم که حتی با ویلچر در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنند؛ افرادی که تا مشکل حرکتی دارند و ناتوان هستند، اما در راهپیمایی شرکت می کنند و همبستگی خود را با مردم فلسطین نشان می دهند. 

اسرائیل یک رژیم آپارتاید است

وی در اهمیت مبارزه با رژیم صهیونیستی گفت: من دوستان یهودی بسیاری دارم، افرادی که حتی با آنان مشترکات اخلاقی و حتی عادت های غذایی مشابهی داریم، هر دو به پیامبران گذشته احترام می گذاریم و باید بین آنان و اشغالگران فرق گذاشت. اما وقتی بحث رژیم صهیونیستی به میان می آید، صحبت از یک حکومت صهیونیستی است؛ رژیمی که در حال ظلم و گسترش است. این رژیم مرزهای خود را بنا نهاده است. این رژیم اشغالگر، از آغاز پیدایش روز به روز در حال اشغال اراضی همسایگان خود است. رژیم صهیونیستی شبه جزیره سینا از مصر، بلندی های جولان از سوریه و بخش هایی از اردن را به اشغال خود در آورده و هنوز هم در حال گسترش، الصاق سرزمین های اشغالی و ایجاد شهرک های صهیونیست نشین است. این رژیم درست از زمان پیدایش بخشهای وسیعی از زمین ها را اشغال کرده و دور آن ها دیوار می کشید. رژیم صهیونیستی رژیمی است که با سیاست توسعه طلبی خود به طور آشکار دست به اشغالگری می زند و رژیم آپارتاید را به وجود آورده است. قوانین تبعیض آمیزی علیه شهروندان خود وضع کرده و نظامی منوط به طبقه بندی های اجتماعی تعیین کرده است. همان گونه که مشاهده می شود، رژیم صهیونیستی رژیمی بسیار ظالم و سرکوب گر است. همه این ها دلایلی است که اهمیت مبارزه با این رژیم را بیان می کند. امید می رود که این مبارزه و مخالفت منتج به اعمال فشاری علیه این رژیم شده تا اندازه ای که روش خود را عوض کند.

روز قدس زمانی برای یادآوری مظلومان است

شیخ هدی با بیان این که مردم کانادا به شیوه های مختلف حمایت خود را از فلسطین و آرمان فلسطینیان نشان داده اند، افزود: یکی از روشهای نشان دادن حمایت از فلسطین، حضور در راهپیمایی و تظاهرات است که معمولا بزرگترین آن ها در تورنتو برگزار می شود هرچند راهپیمایی های اتاوا، مونترئال، کالگری و ونکوور نیز شلوغ و پرجمعیت است و هوشیاری در مورد بحران فلسطینیان به دست می دهد. وقتی مردم در این راهپیمایی ها حضور پیدا می کنند، آنانی که از کنار تظاهرکنندگان چه به صورت پیاده و چه به صورت سواره عبور می کنند، وادار به مطالعه هر چه بیشتر در مورد این قضایا می شوند. این مساله ای است که مردم کانادا به صورت دقیق و با صدایی رسا در حال انجام آن هستند. تظاهرات ضد صهیونیستی همیشه به صورت صلح آمیز در کنار خواهران و برادران حامی قدس برگزار می شود. مردم از قومیت ها و نژادهای مختلف در این تظاهرات شرکت می کنند که از آن جمله می توان به یهودیان ضد صهیونیست، مسیحیان و مسلمانان اشاره کرد. از این رو، تظاهرات روز قدس محدود به قوم، اعتقاد و یا گروه دینی خاصی نمی شود. در این تظاهرات از همه نژادها دیده می شود چرا که مردم می دانند مساله فلسطین یک مساله حقوق بشری است.

شیخ شفیق هدی با تاکید بر این که مساله فلسطین فقط مرتبط به مسلمانان یا فلسطینیان نیست افزود: روز قدس روزی است که بر همگان تاثیر می گذارد چرا که در این روز همه رنج مظلومان را حس می کنند. مشاهده کرده ام که مردم کانادا در این روز بیشترین تلاش خود را برای برگزاری آن کرده اند. مردم کانادا با حضور در تظاهرات و نیز حمایت از سازمان هایی مانند صلیب سرخ کانادا به مردم فلسطین کمک می کنند. سازمانهای زیادی وجود دارد که فرد می تواند با مراجعه به آنان از کمک هایی که برای فلسطین انجام می دهند مطلع شود. باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی نوار غزه را محاصره کرده است به همین دلیل فراهم کردن دارو، نیازهای اساسی و مواد ساختمان برای بازسازی خانه های فلسطینیان بسیار ضروری است.

روز قدس زمانی برای یادآوری مظلومان است

وی افزود: دسترسی به این داروها برای مردم فلسطین بسیار دشوار است، بنابر این مردم کانادا برای تامین آن ها کمک می کنند. مساله مهم دیگری که مردم غزه با آن مواجه هستند، تامین آب آشامیدنی سالم است. رژیم صهیونیستی با اعمال محرومیت ها به دنبال این است که مواد خوراکی مردم فلسطین به هر شکلی که شده آلوده و ناسالم باشد. مردم غزه همچنین بیمارستان مناسبی ندارند که همین مساله بار مضاعفی را بر دوش این مردم وارد می کند.

شیخ هدی با بیان این که مردم سراسر جهان می توانند اهمیت کمک عملی به فلسطینیان را درک کنند، گفت: من پیش از این اشاره کرده بودم که ما می خواهیم به همه مظلومان جهان به اندازه توان خود کمک کنیم؛ چه در کشمیر باشد و چه در کوبا، ونزوئلا یا میانمار، اما به طور ویژه در نظر داریم به فلسطینیان کمک کنیم و تاکنون اقداماتی نظری بایکوت سرمایه گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی تا حد زیادی موثر بوده است. این اقدامات تا حد زیادی موجب هوشیاری مردم شده و چالش های اقتصادی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. در مورد حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی نیز تحریم های اقتصادی موجب شد فشار به دولت آن و در نتیجه تغییر سیاست های ظالمانه و نیز برچیدن تبعیض نژادی علیه سیاهان شد. در حال حاضر از سوی شهروندان، ملت ها و جوامع جهان چنین فشاری علیه رژیم صهیوینستی اعمال می شود. حتی در کانادا بسیاری از کلیساها، سازمان ها، مشاغل و اتحادیه ها به جنبش تحریم اسرائیل پیوسته اند.

شیخ هدی در پایان گفت: از خبرگزاری رسا برای انتشار نظرات من از دیدگاه یک کانادایی تشکر می کنم و ان شاء الله این مطالب موجب آگاهی در مورد مساله فلسطین و مظلومان شود. امام خمینی (ره) بسیار بر این مساله تاکید داشت که ما باید از مظلومان و صداهایی که در حال سرکوب بوده و نیاز به شنیده شدن دارند، دفاع کنیم.

ارسال نظرات