۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۵۳۳۹۷
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

انسان شاکر، نقمت‌ها را نعمت می‌بیند

انسان شاکر، نقمت‌ها را نعمت می‌بیند
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: منظور از شاکر بودن در عرفان و سلوک معنوی همانا شکر نعمت‌ها و نقمت‌ها است؛ انسان شاکر حتی نقمت‌ها را نعمت می‌بیند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه گذشته در ویژه برنامه ماه رمضان شبکه استانی خوزستان «جرعه معرفت» با اشاره به منزل «شکر» برای سیر و سلوک معنوی خاطرنشان کرد: بسیاری از انسان‌ها چه بسا به منزل صبر و استقامت برسند، اما بهره‌ای از منزل شکر نبرند؛ از این رو است که خداوند متعال در آیه‌های قرآنی «قلیل من عبادی الشکور» را بیان می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه شکر ناظر بر نعمت‌ها است، عنوان داشت: منظور از شاکر بودن در عرفان و سلوک معنوی همانا شکر نعمت‌ها و نقمت‌ها است؛ انسان شاکر حتی نقمت‌ها را نعمت می‌بیند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اینکه حضرت زینب (س) پس از تحمل همه مصائب در کربلا، عبارت «ما رأیت الا جمیلا» را بیان کند بدین معناست که هر آنچه از سوی خداوند نازل شده، نه تنها نقمت نیست بلکه نعمت است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه نقمت برای انسان شاکر وجود ندارد، گفت: انسان سالک برای رسیدن به مقام شکر باید نعمت‌ها را بشناسد و بپذیرد و خداوند سبحان را از باب اعطای چنین نعمت‌هایی سپاس بگوید.

وی با اشاره به اینکه علم و معرفت یک نعمت معنوی هستند، اظهار داشت: برخورداری از اهل بیت (ع)، سلوک، تهجد، محبت به دیگران از نعمت‌های معنوی هستند./۹۴۵۶/پ203/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات