۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۵۳۴۲۵
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری:

راه رهایی فلسطین تداوم مکتب شهید سلیمانی است

راه رهایی فلسطین تداوم مکتب شهید سلیمانی است
آیت الله کعبی گفت: راه چاره آزادی فلسطین تداوم مکتب شهید سلیمانی و توجه به رهبری امت اسلامی و الهام از فرهنگ عاشورا و برخی از حرکت‌های جهادی پیشگام فلسطینی است.

امروز یکی از مسائل مهم جهان اسلام و عرصه بین الملل، موضوع قدس شریف و فلسطین است؛ در همین زمینه خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی تفصیلی با آیت الله عباس کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری داشته است که متن آن تقدیم خوانندگان می ‎شود:


رسا ـ بحث مقاومت و مبارزه با اسرائیل در فقه مقاومت چه جایگاهی دارد؟

فلسطین و قدس سرزمین اسلامی است که در اثر طراحی استعمار انگلیس و برنامه آژانس یهود، اشغال و حاکمیت از فلسطینی ها گرفته شد و ملت جعلی رژیم صهیونیستی با هیأت حاکمه و حاکمیت رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین مستقر شد.

اتفاق عجیبی افتاده است که یک سرزمین و یک ملت و یک هیأت حاکمه و حاکمیت مستقر که ریشه دیرینه اسلامی داشته را استعمار از بین برد و به جای آن یک رژیم غصبی و جعلی را ایجاد کردند.

در واقع سرزمین، ملت، حکومت و حاکمیت همگی غصب شد مثل این که حمله به منزل کسی کنند و منزل اشغال شود و صاحبخانه را از منزل بیرون کنند، بعد در آن منزل با تمام لوازم مستقر شوند؛ صاحبخانه شکایت کند و غاصبان دستور مذاکره دهند و غاصب هم در منزل باقی بماند، وضعیت رژیم صهیونیستی به این شکل است.

غصب، جعل، دزدی، قتل و غارت و جنایت کار آنها است؛ طبق مبانی اسلامی تکلیف چنین رژیم غصبی و جعلی و خودخوانده که با طراحی استعمار برای غصب سرزمین اسلامی و تجاوز به مقدسات ایجاد شده، معلوم است.

بر پایه آیات قرآنی و روایات مربوط به جهاد و مقاومت و هم بر اساس حکم عقل و حتی فطرت انسانی علاوه بر اجماع مسلمانان در تمام ملل و مذاهب و دیدگاه‎ها و جریانات مذهبی و اسلامی، مبارزه برای بازپس گیری سرزمین فلسطین و قدس و استقرار ملت فلسطین واجب شرعی است؛ چه آنهایی که جزو رانده شدگان فلسطینی هستند و چه اینهایی که اکنون در این سرزمین غصبی زندگی می کنند، این حق را نسبت به این سرزمین غصب شده دارند.

فلسطین سرزمینی است که از امت اسلامی جدا شده که به آن «دارالاسلام منثلمه» گفته می‎شود؛ یعنی سرزمین اسلامی که تکه پاره شده و کفار آن را غصب کرده‎اند و تلاش برای باز پس گیری این سرزمین که در اثر برنامه استعمار غصب شده، ذیل عنوان جهاد دفاعی بر همه مسلمانان است و همگی مسؤول هستند که این سرزمین را باز پس گیرند.

اهل سنت تحت عنوان دشمنی که هجوم و تجاوز کرده و شیعه تحت عنوان «جهاد دفاعی» برای بازپس گیری فلسطین و قدس به عنوان سرزمین مقدس اسلامی جهاد کنند؛ سرزمینی که نامش در قرآن ذکر شده، معراج پیامبر(ص) و سرزمین پر خیر و برکت اسلامی است؛ بنابراین این واجب به تمام نسل‎ها و به همه اعصار منتقل می‎شود، تا تحقق پیدا کند.

رسا ـ آیا جهاد با اسرائیل در میان وهابیت نیز جایگاهی دارد؟

در مورد مسئله داعش و جهاد سلفی، در تقسیم بندی وهابیت به وهابیت درباری، وهابیت تبلیغی و وهابیت جهادی یا جهاد سلفی، داعشی ها خود را منصوب به جریان جهاد سلفی می دانند و بر اساس جریان جهاد سلفی آزادی فلسطین و قدس و پایان دادن به دولت غاصب اسرائیل واجب شرعی است، اما اسرائیلی ها و آمریکایی‎ها آنها را بازی دادند و راه آنها را عوض کردند و گفتند اول با شیعه بجنگید بعد با جریان غرب می توانید متحد شوید.

عملا اینها به مثابه مزدور آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شدند و برای تشکیل کمربند امنیتی ـ اعتقادی، برای رژیم صهیونیستی به عنوان یک جریان جهادی بدلی شروع به کار کردند وگرنه القائده و جریان جهاد سلفی نیز نابودی رژیم صهیونیستی را واجب شرعی می داند لذا اگر آنها به فقه شان مراجعه کنند چاره ای به جز تصمیم برای آزادی فلسطین و قدس نخواهند داشت.


رسا ـ بازپس گیری فلسطین و بیرون راندن رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی از منطقه چه الزاماتی دارد؟

طبعا تلاش برای باز پس گیری و جهاد دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی الزاماتی دارد که یکی از الزامات آن ایجاد قدرت بازدارنده برای مسلمانان است؛ مسلمانان باید قوی شده و امت اسلامی دوباره بازسازی شود تا دشمن دوباره هجوم نیاورد و جایی را اشغال نکند.

دوم، ارتش های اسلامی و نیروهای مسلح کشورهای اسلامی باید از چنان قدرتی برخوردار شوند که در یک رویارویی نظامی با اسرائیل بتوانند مقابله کنند و دشمن را از پای در آوردند؛ سوم، لازمه این کار اتحاد اسلامی و جهاد کشورهای اسلامی است.

چهارم، تشکیل قدرت دیپلماسی، قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‎ای، تبلیغی و هر کسی هر کار می تواند انجام دهد باید انجام دهد برای تضعیف و در نهایت محو و نابودی رژیم صهیونیستی؛ پیروزی انقلاب اسلامی گامی مقدس بود برای تشکیل این اقتدار ملی اسلامی و تضعیف رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین و قدس.

راهپیمایی روز قدس هم نوعی اعلام مقاومت و همبستگی ملی علیه اشغالگران صهیونیسم است و این راهپیمایی یک واجب و جهاد دفاعی است؛ امروز تشکیل محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین و در مناطق مختلف از سرزمین های اسلامی با محوریت آزادی فلسطین و قدس صورت گرفته است؛ حتی پیشنهادی که رهبری معظم تحت عنوان رفراندوم آزاد در سرزمین‎های اشغالی ارائه دادند بر اساس قاعده الزام فقهی «اَلْزِموهُمْ بِما اَلْزَموا بِهِ أنْفُسَهُم» است، به این معنا که آنها به دموکراسی خود را پایبند نشان می دهند.

رژیم صهیونیستی، آمریکا و سازمان ملل معتقدند دموکراسی قاعده اصلی حکومت ها و حاکمیت هاست؛ پیشنهاد رهبری این است که بر اساس قاعده دموکراسی همه فلسطینان چه آنهایی که در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند و چه آنهانی که رانده شده اند اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی های فلسطینی الاصل همگی حق رای دارند و مردم فلسطین هر تصمیمی را بگیرند همان تصمیم باید اجرا شود؛ امروز آمارهای مختلفی در مورد جمعیت فلسطین گفته می شود، اما اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی ها امروز رأی به پایان اشغالگری خواهند داد و خواهان تشکیل دولت یکپارچه فلسطین از بحر تا نهر و آزادی قدس هستند.

دموکراسی هم در اینجا یک ابزار اقتدار سیاسی برای پایان اشغالگری است و همانطور که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در اثر مبارزات مردم آفریقای جنوبی از بین رفت و نلسون ماندلا و یارانش پیروز شدند، رفراندوم آزاد در سرزمین های اشغالی با حضور رانده شده های فلسطینی راه را برای پایان اشغالگری و نابودی رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. ظاهرا به قاعده سیاسی مقبول اسرائیل تنها راه باقیمانده برای پایان اشغالگری، مقاومت مسلحانه است لذا مقاومت مسلحانه یک حق مشروع فقهی و حقوقی و یک حق مشروع فطری و انسانی است؛ بنابراین لازم است ملت های اسلامی با اتحاد و عمل مقتدرانه به آیه شریفه واعدوا مستطعتم بالقوه عمل کنند.

تولید اقتدار اسلامی در مقابل دشمنان اسلام و رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آنها از جمله آمریکا و بقیه، درباره این واجب شرعی و الهی بر اساس جهاد فی سبیل الله است و طبعا رژیم‎های مرتجع منطقه مانند عربستان سعودی، بحرین و امارات که دعوت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌کنند از سوی امت اسلامی محکوم هستند و نباید امت اسلامی اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بدهند.

در مقابل خیانت قرن ترامپ نیز باید دولت ها و هم ملت ها بایستند؛ البته فلسطینیان با راهپیمایی خونین و توأم با شهادت خود به سمت سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ که در جمعه های به هم پیوسته ادامه پیدا کرد، جلوه ای از این مقاومت حق طلبانه و شهادت طلبانه را برای آزادی فلسطین نشان دادند.

همانطور که رهبری و سید حسن نصرالله بشارت دادند و اقتدار جبهه مقاومت نشان می دهند رژیم صهیونیستی ان شاءالله از هم فرو خواهد پاشید و دولت یکپارچه و کامل فلسطین شکل خواهد گرفت و قدس آزاد خواهد شد و مسلمانان در قدس نماز خواهند خواند و استراتژی آزادی فلسطین و قدس که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورده ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد.


رسا ـ برخی از غربزدگان داخلی گاها بحث دوگانه منافع ملی و مصلحت امت اسلام را مطرح می‎کنند؛ در این زمینه هم توضیح بفرمایید.

در واقع اقتدار بین المللی نظام مقدس جمهوری اسلامی باعث اقتدار ملی و امنیت ملی و پیشرفت ملی و توانمندی و قدرت بازدارنده در مقابل دشمنان خارجی خواهد بود؛ علاوه بر این مطلب، در عصر حاضر نظام جمهوری اسلامی پایه استقرار خود را تحقق حاکمیت دین قرار داد و این مهم در عصر حاضر بدون توجه و نزاع بین المللی و مسئله اصلی مسلمانان در قرن حاضر یعنی فلسطین و قدس معنا و مفهوم پیدا نخواهد کرد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به عنوان یک شعار ملی عبارت«امروز ایران، فردا فلسطین» را فریاد زدند و چهل سال پای این شعار ایستادند.


رسا ـ راهکار شما جهت ساختارمندشدن فقه مقاومت در سیاست خارجی چیست؛ آیا حوزه علمیه این مسئله را به عنوان یک استراتژی ثابت و فعال در سیاست خارجی پیگیر است؟

حوزه تلاش های بسیاری کرده و بیش از بیست تحقیق بسیار خوب در حوزه مقاومت و سیاست خارجی در موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شده است، همچنین ما جلساتی نیز با وزارت خارجه برگزار کردیم؛ اما متاسفانه بنا به خط مشی گذاری دولت های گوناگون تا به حال اصول دیپلماتیک ما بر پایه مقاومت پیش نرفته است. یکی از مدل های دیپلماسی مقاومت و دیپلماسی مبارزه، مکتب انقلابی شهید حاج قاسم سلیمانی و نیروهای قدس است که رهبری نام آنها را رزمندگان بدون مرز گذاشته اند.


رسا ـ در پایان با تأکید بر طرح پیشنهادی رهبر معظم انقلاب بر حق رأی مردم فلسطین، در حال حاضر راهکار آزادی قدس و فلسطین را بفرمایید؟

راه چاره آزادی فلسطین و آزادی قدس تداوم مکتب شهید سلیمانی و توجه به رهبری امت اسلامی و باز تولید امت اسلامی و الهام از فرهنگ عاشورا و برخی از حرکت های جهادی پیشگام فلسطینی است مانند حرکت جهاد اسلامی که شهید فتحی شقاقی آن را پایه گذاری کرد؛ خود آنها معتقدند که شهید فتحی شقاقی بعد از خواندن مقتل سیدالشهدا در این مسیر قرار گرفت که راه آزادی فلسطین و قدس عمل به مکتب عاشوراست.

این جمله از امام موسی صدر است که به یاسر عرفات گفته بود: قدس ابا دارد که آزاد شود مگر به دست مؤمنان حسینی و ان شاءالله بر پایه ایمان حسینی و فرهنگ عاشورا و عمل به رهنمودهای امام عاشورایی حضرت آیت الله امام خامنه ای و اقتدار مقاومت اسلامی، فلسطین و قدس آزاد خواهد شد./908/گ404/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
مقام معظم رهبری : روز جهانی قدس، روز فریاد و مقاومت امت اسلامی بر سر امریکا و صهیونیزم در مقابل سیاستهای تفرقه انگیز است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
هرکس صدای فریاد مسلمانی را بشنود و به کمک او نشتابد مسلمان نیست. پیامبر اکرم (ص)
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مرگ بر دولت تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی
0
0