۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۵۳۵۲۴
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

بیانات رهبری در روز قدس مکر دشمنان را خنثی کرد

بیانات رهبری در روز قدس مکر دشمنان را خنثی کرد
استاد حوزه علمیه قم گفت: تا هنگامی که مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان تحت حاکمیت صهیونیست باشد، یعنی تابلو فتنه زنده است و مشغول فعالیت است.

روز قدس در سطح جهان اسلام، در میان آزادی خواهان جهان با همه ادیان و مذاهب به عنوان نماد اقتدار معنوی بشریت برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و تلاش برای آزادی فلسطین و قدس سال به سال شکوه و عظمت بیشتری پیدا می کند؛ در همین زمینه خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم داشته است که متن آن تقدیم می‎شود.

رسا ـ درباره مبارزه با رژیم صهیونیستی و جایگاه آن در فقه شیعه توضیح بفرمایید؟

در بحث مبارزه با کفر و کفار مهاجم در دو بخش مورد بررسی قرار گرفت، یک بحث، بحث جهاد و بحث دیگر دفاع و صرف نظر از اینکه آیا ما جهاد ابتدایی داریم یا نه و جهاد ابتدایی به چه معناست و در فقه مورد اختلاف نظر هست یا خیر؟

در بحث دفاع در برابر هجوم دشمن هم هیچ گونه اختلافی نیست و وجوب او را حتی بعضا فطری دانسته اند، علاوه بر وجوب تشریعی، جایگاه بسیار بالایی در فقه و منابع فقه ما که قرآن و سنت است و اجماع و عقل تقریبا مسئله دفاع در برابر کافر مهاجم با چهار دلیل به طور قاطع ثابت می شود.

بحث مهم در زمینه دفاع شناخت موضوع است وجوب دفاع با چهار دلیل ثابت است یعنی هم اجماعی است و هم عقلی و هم قرآن بر او تاکید دارد.

اما آنچه که برای ما در بحث دفاع در برابر هجوم برای ما مهم است شناخت موضوع است، یعنی اکنون منظور ما از کافر مهاجم چه کسی است، نوع هجوم به چه صورتی است؟ راه مقابله به چه صورتی است، توانی که در دفاع تعیین شده در چه اندازه است؟

آنچه که مهم است همین چهار بخش است؛ یعنی در شناخت هجوم هر مقدار دقیق، به هنگام و جامع باشد تکلیف دفاع به خوبی معلوم می شود؛ امروز بحث رژیم اشغالگر به طور اجمالی و نقطه ای در یک سرزمین خاص است؛ هجوم او بر همه معلوم شد یعنی کفار به عنوان یهودیت صهیونیست آمده اند قسمتی از سرزمین های مسلمانان را اشغال کرده اند و به قبله اول مسلمانان دست اندازی کرده اند، به دلیل قبله بودن و از این جهت که مسجد است اعتبار افزون دارد؛ پس وجوب دفاع بر همه لازم است.

اما آنچه که این قضیه را بیشتر می کند این است که تنها دست اندازی بر یک قسمت از جهان اسلام نیست، بلکه اینجا نقطه آغاز عملیات برای دست اندازی بر تمام نقاط اسلامی است، یعنی یک هجوم بالفعل در یک نقطه ای آغاز شده و آن نقطه را بالفعل گرفته و به دنبال بالفعل سازی تصرف سایر نقاط است؛

بنابراین هجوم در یک نقطه خاص نیست، بلکه هجوم در تمام نقاط است و ظهور پیدا کرده، اگرچه به شکل مشخص انجام نشود؛ همان گونه که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند، رژیم صهیونیستی قصد دارد سایر نقاط را هم بگیرد، یعنی بحث نیل تا فرات مطرح نیست.

نکته سوم، اینجا تنها کانون فتح سرزمینی کشورهای اسلامی نیست، بلکه یک کانونی است برای هجوم بر همه حیثیت عقیدتی جهان اسلام و به تعبیر قرآن «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ».

هجوم یهود صهیونیستی در فلسطین اشغالی بروز و ظهور عملیاتی پیدا کرده و در آنجا کانونی است، برای پشتیبانی تمام رسانه هایی که امروز متصل به اسلام هستند؛ حتی رسانه هایی که هجوم فرقه ای دارند مانند وهابیت؛ زمانی که ارزیابی می شود منشا آنجاست و تمام افکار جهان اسلام مورد هجوم قرار گرفته است.

رسا ـ چه مناسبتی بین وهابیت،بابیت و فرقههای ضاله با رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

ریشه تفکرات وهابیت اگر باز شود به آنجا بر می‎گردد، وقتی هدف صهیونیست از بین بردن تفکر اسلام ناب است بالاترین خدمت آن برای یهود صهیونیست این است که جهت فلش مبارزه را از نبرد با آن دشمن به یک نبرد داخلی یعنی تکفیر مسلمان برگرداند.

جریان وهابیت کل کشورهای اسلامی را درون خود درگیر کرده است، داعش و طالبان زاییده تفکر وهابیت است، طالبان در افغانستان به جای نبرد با امریکا با مسلمانان جنگید، داعش به جای نبرد با اسرائیل با مسلمانان در سوریه و عراق و با اهل سنت جنگید و نبرد داخلی انجام داد.

نکته آخر اقتصاد جهان اسلام است که قصد دارند با تضعیف پایه‎های اقتصادی جهان اسلام آن را از بین ببرند، تمام طراحی های اقتصادی و نابودگر جهان اسلام در دست یهود صهیونیست است؛ بنابراین اگر این مسئله به خوبی مشخص گردد، اولویت اول فقهی دفاعی حوزه های علمیه باید متمرکز بر مبارزه با صهیونیست و اسراییل باشد.

رسا ـ اسرائیل و آمریکا تلاش دارند بحث آزادی قدس را در منطقه از اولویت بیندازند و مساله فلسطین را اجتماعی، رفاهی نشان دهند، اما جبهه مقاومت، اولویت آن را نشان داد، در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

ما اگر بخواهیم جنبه‌های اجتماعی و رفاهی فلسطین را مطرح کنیم با نابودی اسرائیل هیچ مرتبط نیستند؛ یعنی ما اگر بخواهیم یکسری کمک‌های انسان دوستانه به دست فقرای فلسطین برسانیم و آنها زندگی کنند اما سلطه از بین نرود کانون فتنه از بین نمی رود، در حالی که دستور خداوند متعال به همه مسلمانان این است «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ»؛ بنابراین افق دیدمسلمانان باید برداشتن فتنه باشد، بعد فرمود «وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ» اگر وحدت درباره مسجد الاقصی بود و کلام حضرت امام «جنگ جنگ تا رفع خروج فتنه» در رأس بود، این معضل حل شده بود؛ اگر شما مسجدالاقصی را از کانون مبارزه برداشتید و جهات دیگری را قرار دادید دیگر رفع کل فتنه کنار می رود.

بنابراین اصل مبارزه مخدوش می شود و آن چیزی که امروز تمام مسلمانان را از دید الهی روی دوش شان می گذارد برای رفع فتنه، آن کانون مسجد الاقصی است تا هنگامی که مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان تحت حاکمیت صهیونیست باشد، یعنی تابلو فتنه زنده است و مشغول فعالیت است.

تابلوی نبرد با فتنه بالاست؛ اما اگر شما این تابلو را خواباندید، تابلوهای دیگر هیچ کدام دیگر نمی توانند تابلوی مقاومت را بالا نگه دارد.

رسا ـ هرچند سیاست کلی نظام مبارزه با اسرائیل است؛ اما چرا مقاومت در بحث سیاست خارجی دولت اسلامی، نمود ندارد و نقش حوزه در این زمینه چیست؟

از آنجا که سیاست های کلی نظام با قانون اساسی است، رهبری معظم انقلاب باید تأیید کنند؛ دولت ها از همان ابتدا قسم می خورند که ما به این قانون اساسی پایبند هستیم، اما وقتی در اقدامات عملیاتی قرار می گیرند برحسب ذات و تفکرات‌شان آرام آرام در آن سوگندی که خورده‌اند و مقدار پایبندی شان ظهور و بروز پیدا می کند.

به هر ترتیب همانگونه که شما تأکید داشتید سیاست کلی نظام مبارزه با اسرائیل است، در همان چارچوب که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند؛ یکی از اولویت هایی که در سیاست خارجی آقای رئیس جمهور در برجام گفته می‎شود و یکی از خط قرمزهای طرف مقابل این است که شما به اسرائیل هم نباید کاری داشته باشید، طبیعتا مبارزه با اسرائیل ضعیف می شود و از اشکالاتی که به برجام وارد بود همین مسئله بود.

می گفتند این مذاکره ای که شما انجام می دهید به خط کلی آسیب می زند اما به هرترتیب آقایان گوش شنوایی نداشتند؛ اما به هر حال جمهوری اسلامی راه خود را جلو می برد و این فراز و نشیب هایی که در دولت ها بوجود می آید ممکن است غبار کندی نشان دهد، اما ذات کلی جمهوری اسلامی به یاری خدا تمام این کندی ها جبران می شود.

رسا ـ با توجه به شهادت سردار سلیمانی و بحث تحرکات رژیم اشغالگر قدس در منطقه و سیاست سازش با اعراب را چطور ارزیابی میکنید؟

نظر شخصی من است که امروز اسرائیل در موضع انفعال قرار گرفته و ما در موضع فعال هستیم، اگر تلاش دست های درونی و خائنین منطقه تلاش شان در تضعیف موقعیت ما به ثمر نرسد که نخواهد رسید، به یاری خدا وعده های الهی قریب الوقوع است.

روز قدس به اعتقاد من یک تهاجم ایدئولوژیک است؛ اگر یکی از اهداف آنها این بود که ما روز قدس نداشته باشیم و حضور در خیابان نداشته باشیم و اگر این کرونا بتواند مبارزه ما علیه این سلطه گری را ضعیف نماید به یاری خدا معلوم خواهد شد که «وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ» یعنی بنده به آنها می گویم اگر مایل بودید مقاومت را تعطیل نمایید، خداوند متعال مکرتان را برگرداند.

ما هیچ سالی در یوم القدس سخنرانی نداشتیم ولی امسال فرمانده کل مقاومت سخنرانی کردند و این یکی از مکرهای الهی بود که بر مکر دشمنان وارد کرد./ت300/ف

ارسال نظرات