۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۵۳۶۶۴
رییس حوزه علمیه اصفهان:

دروغ گو طعم ایمان را نچشیده است

دروغ گو طعم ایمان را نچشیده است
حضرت آیت الله مظاهری با تأکید بر بزرگی گناه دروغگویی و نهی اسلام از دروغ، گفت: امام علی(ع) در روایت می‌فرمایند طعم ایمان را نچشیده است کسی که جدی یا به شوخی دروغ می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه یک نوع از دروغ به نحوی است که به دیگران ضرر نمی‌زند اما خلاف واقع است، گفت: این نوع دروغ عمدتا برای تعریف انسان از خود یا خانواده یا داشته‌های خود به کار می‌رود و گناه بسیار زیادی دارد، دروغی که به دیگران ضرر بزند گناه بیشتری دارد و در حد کفر است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: کسی که با دروغ مردم را فریب دهد و به آنها ضرر بزند مرتکب گناه بزرگی شده است که در حد کفر است، دروغ با اسلام و مسلمانی منافات دارد، یک مسلمانان باید همیشه با صداقت باشد چرا که اسلام با دروغ هیچ سازگاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی در ظاهر نماز بخواند و روزه بگیرد و مسلمان باشد اما اگر صداقت نداشته باشد و اهل دروغ باشد در حقیقت مسلمان نیست، مسلمان کسی است که صداقت و وفاداری داشته باشد، دروغ گفتن گناه بسیار بزرگی است و اسلام از دروغ بشدت نهی کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر پرهیز زن و شوهر از دروغ گفتن به یکدیگر، اظهار کرد: برخی افراد مبتلا به دروغگویی شده‌اند و نمی‌توانند دروغ نگویند و عادت به دروغگویی کرده‌اند، متأسفانه دروغگویی در جامعه در حال گسترش است و همه باید تلاش کنیم که خود را از این صفت رذیله نجات دهیم و زبان‌مان دست خودمان باشد و خلاف واقع نگوییم.

حضرت آیت الله مظاهری با ابراز تأسف از تبدیل شدن دروغگویی به یک فضیلت در جامعه، تصریح کرد: انسان باید به صداقت و وفاداری و راستگویی خود افتخار کند، این موضوع باید در زندگی فردی و اجتماعی انسان تبدیل به یک ملکه شود، این موضوع برای حفظ دین انسان و سعادتمندی در دنیا و آخرت بسیار مهم است.

وی به اهمیت پرهیز کردن از دروغ شوخی اشاره کرد و گفت: دروغ شوخی این است که هر دو طرف می دانند این حرفی که زده می‌شود دروغ است، از چنین دروغ گفتنی نیز در اسلام پرهیز شده است، امام علی(ع) در روایت می‌فرمایند طعم ایمان را نچشیده است کسی که جدی یا به شوخی دروغ می‌گوید.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: گاهی برخی افراد می‌خواهند جلسه ای را گرم کنند مشغول به دروغگویی می‌شوند و متأسفانه بعضی عادت به این گناه دارند و برای آنها دشوار است که این گناه را ترک کنند، بهشت می‌گوید کسی که سخن بیهوده بگوید در من جای ندارد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات