۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۵۳۶۶۵
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به قرآن دانی در کنار قرآن خوانی

ضرورت توجه به قرآن دانی در کنار قرآن خوانی
آیت الله علم الهدی قرائت قرآن در ماه رمضان را افضل اعمال در این ماه دانست و گفت: اگر در کنار خواندن قرآن به قرآن دانی نیز توجه شود از اجر بالاتر برخوردار هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمدعلم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در صدا و سیمای خراسان رضوی به تفسیر آیه 4 سوره مائده پرداخت و گفت: از «فَکُلُواْ مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ» در این آیه حلال بودن شکار سگ شکاری بر اساس نیت برداشت می شود.

وی افزود: اگر سگ شکاری، شکار را برای خود انجام دهد و آن را خفه کرده و بخورد، این شکار برای صاحب او حلال نمی شود که نیت سگ در حلال و حرام بودن شکار از «مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ» در این آیه برداشت می شود.

آیت الله علم الهدی به مسأله طیبات در این آیه اشاره و ابراز کرد: راغب اصفهانی بیان می کند: «طیبات هر چیزی است که حواس انسان از آن لذت ببرد و نفس هم لذت ببرد»، نفس انسان دلالت بر فطری بودن دین است، نفس انسان به صورت بالفطره از هر چیزی که اسلام حلال اعلام می کند، لذت می برد  و از هر چیزی که اسلام آن را حرام اعلام می کند، فطرت انسان از او منزجر است بنابراین احکام اسلام فطری است.

امام جمعه مشهد بیان داشت: گاهی اوقات فطرت تحت تأثیر غریزه قرار گرفته و انزجار و تنفر از حرام را درک نمی کنیم، هر فردی که مسلمان نیست برخلاف فطرت انسانی خود عمل کرده است و غریزه وی فطرت را در ضمیر ناخودآگاه خود سرکوب کرده است چون مزاج انسان میدان جنگ خواسته های درونی انسان است که در تضاد با هم قرار دارند.

وی فطرت را پایدار در نهاد انسان بیان و ابراز کرد: فطرت انسانی وقتی سرکوب می شود در درون انسان از بین نمی رود، به صورت عقده روحی در فطرت انسان باقی می مانند و در نتیجه آن عوارض روانی مضر برای انسان بروز خواهد کرد.

آیت الله علم الهدی ایمان به خدا را مانع سرکوب فطرت انسان خواند و گفت: هرگاه غریزه نفسانی بخواهد در مزاج انسان بر فطرت غلبه کرده و عمل ناشایست را انجام دهد، خدا با قدرت ایمان و گرایش به خدا و شرع، فطرت انسان را کمک کرده و انسان با نیروی ایمان می تواند غریزه حیوانی را کنار بگذارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فایده دین این است که انسان بر فطریات انسانی خود پا برجا بوده و نمی گذارد غریزه ها بر فطریات غلبه کند و بیان طیبات در این آیه در حقیقت اعلام فطری بودن اسلام است چون فطرت با طیبات ارتباط دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پایان قرائت قرآن در ماه رمضان را افضل اعمال در این ماه دانست و ابراز کرد: اگر در کنار خواندن قرآن به قرآن دانی نیز توجه شود از اجر بالاتر برخوردار هستیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات