۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۵۳۷۰۶
بخش دوم گفت‌وگو با حجت الاسلام کهوند؛

فعالیت پارتیزانی؛ اقتضای حضور مؤثر در فضای مجازی

فعالیت پارتیزانی؛ اقتضای حضور مؤثر در فضای مجازی
کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی عرصه جنگ منظم نیست و باید به صورت پارتیزانی و نامنظم در این میدان حضور داشت و این موضوع نیاز به مولفه‌هایی دارد تا تبیین شود.

اشاره: فضای مجازی به عنوان یک اتفاق مثبت می‌تواند مسیر را برای افراد زیادی مشخص کند؛ باید مراقب بود تا دشمن از این مسیر در تغییر افکار عمومی دست به اقداماتی می‌زند، سیاست‌های واکنشی ما در قبال این هجمه‌ها چگونه است؟

واکنش‌هایی به بخش اول از گفت‌وگو با حجت الاسلام کهوند پیرامون فتوای رهبر انقلاب درباره استفاده از پیام‌رسان خارجی بیان شد که متن زیر پرسشی است که از ایشان استفتاء شده است:

سؤال: آیا نرم‌افزارها هم به‌مثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟

پاسخ: حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید.

بخش دوم از گفت‎وگوی خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برای بررسی چگونگی قدرتمند شدن در فضای مجازی با حجت الاسلام کهوند، کارشناس رسانه و فضای مجازی تقدیم حضورتان می‌گردد.

رسا ـ حساسیت فعالان فضای مجازی نسبت به حفاظت اطلاعات در حریم شخصی باید چه اندازه باشد؟

بسیاری از کسانی که در زمین دشمن می‌جنگند، گمان می‌کنند با یک فیلترشکن همه‌ فناوری اطلاعات را دور زدند و یک محیط گمنام و بی‌نام و نشان را برای خودشان درست کردند. البته این‌ها بهتر از کسانی هستند که با نام و نشان خودشان در این فضا کار می‌کنند.

 

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

 

آیا با یک فیلترشکن ما گمنام می‌شویم؟ خیر؛ زیرا در محیط مجازی دو نوع IP وجود دارد که یکی IP نرم‌افزاری است و با فیلترشکن عوض می‌شود و شما می‌توانید از سایت‌های فیلتر شده عبور کنید تا به آن پایگاه اینترنتی متصل شوید. از آن سو یک‌سری شناسه‌های سخت‌افزاری وجود دارد. اما چرا می‌گویم شناسه؟ زیرا بعضی‌ها فکر می‌کنند صرفاً شناسه سخت افزاری MAC address است که قابل عوض کردن است، تنها شناسه نیست و چندین شناسه سخت افزاری روی دستگاه وجود دارد.

برای Bluetooth، برای Wi-Fi، برای GPS، برای Motherboard، برای شیار سیم‌کارت و... برای هرکدام شناسه سخت افزاری جدایی وجود دارد. اولین باری که کاربر با این دستگاه به اینترنت وصل می‌شود، تمام این شناسه‌ها جمع می‌شود و این کد انحصاری آن دستگاه است که کاربر را با این کد انحصاری می‌شناسند.

شخص در رایانه یا تلفن همراه‌اش عضو بانک‌داری الکترونیک است، کل اطلاعات خانوادگی‌اش در دستگاه‌اش هست، پیامک‌هایش، تماس‌هایش، مخاطبین‌اش و...؛ یعنی به تمام معنی کنترل کنندگان فضای مجازی که آخر آن بر می‌گردد به آژانس‌های امنیتی مثل NSA، می‌دانند او کیست، کجاست، چه فکری می‌کند، نقاط قوت و ضعفش چیست، مسائل مالی، ارتباطی، مسائل عاطفی، مسائل زندگی و خصوصی‌اش را می‌دانند. چنین تلفن همراهی امکان فیلم‌برداری دائم دارد. گوشی امکان ضبط دائم و بدون اجازه صدا را دارد. می‌توانند اطلاعات ما را در اختیار طرف خارجی قرار دهد.مصاحبه/ بزرگ‌ترین منکر جهان اسلام، ولایت طاغوت استدر محیط مجازی، شما را با IP نرم‌افزاری نمی‌شناسند؛ بلکه با IP سخت‌افزاری شناسایی می‌شوید. وقتی با دستگاهی که هویت شما در آن معلوم است وارد زمین دشمن می‌شوید، مثل این است که شما برای انتقام از حاج قاسم سلیمانی وارد خاک آمریکا می‌شوید، منتها سربند یازهرا(س) روی پیشانی بسته‌اید، اسلحه دست راست، پرچم جمهوری اسلامی دست چپ، با لبیک یا خامنه‌ای به خط می‌زنید. و این فاجعه‌بارترین مدل جنگیدن در فضای مجازی است. علت شکست اکثر جریان‌های انقلابی در محیط مجازی، این است که هویت‌شان گمنام نیست.

نقش راهبردی «تقیه» برای فعالین مجازی

شیعه یک اصل کاربردی و بسیار مؤثر دارد که در زمان ولایت طاغوت باید از این اصل استفاده کند و اگر استفاده نکند ایمانش زیر سؤال می‌رود؛ آن اصل، «تقیه» است. ما در تاریخ فقط یک علی بن یقطین نداشتیم. البته علی بن یقطین مشهور شده است. وقتی شما کتاب عصر حیرت آقای مطهری‌نیا را ببینید، متوجه می‌شوید که او یک بخشی را به عنوان وکلای امام دارد.

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

شهید مطهری در آنجا نوشته است که هر امامی یک وکیل را معرفی می‌کند. این وکلا کسانی بودند که تقیه می‌کردند به شکلی که دستگاه استکباری نمی‌توانست این‌ها را شناسایی کند. این‌ها به دستگاه تشیع و ولایت بسیار خدمت می‌کردند که گل سر سبد این افراد، علی بن یقطین است.

علی بن یقطین در خفای خودش هم به مدل عامه وضو می‌گرفت. به‌هیچ عنوان به اهل‌بیت اظهار ارادت نمی‌کرد. اگر او کوچک‌ترین ارادتی به اهل‌بیت نشان می‌داد، قطعا حذف می‌شد. لازمۀ حضور در آن زمین این است که شما دست از عملیات آشکار ایجابی در زمین دشمن بردارید. در زمین دشمن نباید عملیات ایجابی گسترده آشکار کرد.

نقشه‌های بر باد رفته

آقای رائفی‌پور با حمایت آقای پناهیان طوفان توییتری راه می‌اندازند و فلان هشتگ را اعلان می‌کنند تا ترند ‌شود؛ اما جالب اینجاست وقتی شما می‌روید و اثرگذاری این هشتک را بررسی می کنید، می‌بینید اغلب نظرات منفی یا خنثی بوده و حداقل نظرها مثبت بوده است.

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

به‌خاطر این است که عزیزان ما از چند روز قبل رمز عملیات را گفتند، تاریخ عملیات را گفتند، محل عملیات را گفتند، عملیات کننده‌ها را هم گفتند و در واقع از قبل به دشمن گفتند که ما چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و این، به نفع دشمن است به این نحو جنگیدن خطا است.

در زمین دشمن باید تمام ملاحظات امنیتی جنگیدن در این فضا را رعایت کنیم. بسیاری از دوستان بحرینی ما که متأسفانه در چنگال آل‌خلیفه می‌افتند به خاطر این است که این افراد در توییتر بی‌قاعده کار می‌کنند.

شما نگاهی به فرآیند انقلاب مصر کنید. وقتی در مصر انقلاب می‌شود، در محیط فیسبوک اتفاق می‌افتد و به‌وسیله همان فیسبوک دوباره انقلاب بر می‌گردد. بعد از آن تمام انقلابی‌های تیم آقای محمد مُرسی در آن کودتا، انقلابی‌ها از طریق فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی شناسایی شدند و منجر به کشته و یا زندانی شدن آنها شد. شکست آن‌ها به دلیل حضور بی‌قاعده در فضای مجازی است.

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

رسا ـ رعایت چه نکاتی برای گمنامی در فضای مجازی لازم است؟

لازمۀ گمنامی در فضای مجازی این است که شما دستگاه ارتباطی‌تان را جدا استفاده کنید. یعنی یک موبایل دیگر، یک لپ‌تاب دیگر که دوربین‌اش را ببندید و میکروفون‌اش را قطع کنید داشته باشید. همه این‌ها باید سخت افزاری باشد و شدنی هم هست.

وقتی میکروفون هم قطع شود، می‌شود با هندزفری کار کرد. GPS باید کلا حذف شود. حتی می‌شود BTS آن را که همان آنتن است، حذف کرد. باید با یک سیم‌کارت گمنام هم باشد. این دستگاه نباید در خانه مستقر باشد. محلی که شما دائم با گوشی و دستگاه دیگر حضور دارید و می‌دانند شما کجا هستید، اصلا امن نیست و این کارها باید در یک مکان مخصوصی صورت بگیرد.

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

رسا ـ شخصی که می‌خواهد وارد فضای مجازی شود باید چه شرایط خاصی داشته باشند؟

وقتی از حضرت آقا پرسیدند داخل تلگرام برویم یا نه؟ حضرت آقا پاسخ دادند اگر ورود، هوشمندانه باشد خوب است؛ منتها هر کسی نرود. افرادی بروند که بنیه داشته باشند. و در ادامه رهبر انقلاب مثال می‌زنند که نشود مثل غلامی که رفت آب جوی بیاورد و آب جوی آمد و غلام را برد.

آدم با تقوا باید وارد شود؛ خوف از افتادن در گناه نداشته باشد. بعد حضرت آقا فرمودند که کار دسته جمعه کنید. کار دسته جمعی یعنی باید مدیریت شود. اگر شما بخواهی در زمین دشمن بجنگید، بدون مدیریت قطعا کار به جایی خواهد رسید که خودی، خودی را خواهد زد؛ در جنگ تحمیلی هم از این کارها داشتیم.

دوستانی که می‌خواهند در این فضا بجنگند، نباید جنگ منظم کنند. شما در زمین دشمن باید جنگ پارتیزانی کنید؛ یعنی باید جنگ نامنظم کرد. این‌ همه مؤلفه وجود دارد و این‌ها نیاز به این دارد که کسی که می‌خواهد برود در زمین دشمن بجنگد، دوره‌های مفصل دیده باشد و کلاس برود تا رشد کند و با بینش وارد شود؛ نه این که فراخوان داده شود که چه زمانی در زمین دشمن وارد بشویم.

اینستاگرام یکی از بزرگترین منکرهای جهان اسلام است

لشکرهای شکست خورده

ما مشاهده می‌کنیم با برگزاری دوره‌های چهار جلسه و سه جلسه، بعضا دو جلسه و حتی تک جلسه‌ای، شخص را می‌خواهند وارد زمین دشمن کنند. یک جلسه می‌گذارند و یک جزوه بیست صفحه‌ای به طرف می‌دهند با آموزش نصب فیلترشکن، با اینکه چگونه در توییتر اکانت درست کنید و چگونه کپشن بزنید؛ اینکه کار نشد!

بچۀ پانزده ـ شانزده ساله و بیست ساله را به آن فضا وارد می‌کنند. این شخص مجرد وارد محیط فاسد توییتر می‌شود؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند توییتر، یکی از سالم‌ترین محیط‌ها است در حالی که در آن فضا، بازیگرها و ستاره‌های فیلم‌های غیر اخلاقی به شدت فعال هستند؛ زیرا توییتر هیچ منعی برای توزیع محتوای مستهجن ندارد.

اینستاگرام با این همه فساد و فحشا، اجازه پخش به فیلم‌های مستهجن را نمی‌دهد و کسی هم این کار را انجام دهد، حذف می‌کند. توییتر حتی مانع پخش فیلم و عکس مستهجن هم نمی‌شود. به‌همین خاطر خیلی از آن بازیگرها فقط در توییتر حساب کاربری درست می‌کنند.

خب شما هم یک بچه پانزده یا بیست ساله را به این فضا فرستاده‌اید و این بنده خدا هم مجرد هست، بچه مسجدی هم هست. شما فکر نمی‌کنید شیطان این شخص را وسوسه می‌کند؟ شما فکر نمی‌کنید مدیر توییتر، امکان دارد یک صفحه پیشنهادی برای این شخص بفرستد و این فرد را در آنجا غرق کند؟

رسا ـ با توجه به این که این فضا باید مدیریت شود، چه نهادهایی صلاحیت مدیریت این کارها را دارند؟

صلاحیت این کار باید در اختیار حوزه و نهادهای حوزوی و سپاه باشد. این دو دستگاه صلاحیت این کار را دارند. دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، جامعه الزهرا، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و همچنین سپاه و بسیج. این‌ها صلاحیت دارند این فضا را مدیریت کنند.

رسا ـ دلیل شما برای فیلترینگ اینستاگرام چیست؟

ما با اندروید و ویندوز هم مخالف هستیم. اینکه چرا کمتر درباره ویندوز و اندروید صحبت می‌شود، به‌خاطر این است که بسیج افکار، اینجا کمتر ضربه می‌خورد. و الا شما وقتی اینترنت ایرانی هم استفاده کنید ولی سیستم عامل، سخت‌افزار، دیتاسنتر و آنتی‌ویروس برای آمریکا باشد، ناامنی را به همراه دارد؛ پس فقط اینستاگرام مشکل اصلی نیست.

بزرگ‌ترین منکر جهان اسلام، ولایت طاغوت است. اگر هر مجتهدی بالاتر از این منکر سراغ دارد، معرفی کند. پذیرش ولایت طاغوت بزرگ‌ترین منکر است. بزرگ‌ترین معروف نیز این است که تلاش کنید ولایت، ولایت خدا و ولایت اهل‌بیت خدا حاکم شود.

دلیل اینکه با اینستاگرام مخالف هستیم این است که ولایت طاغوت است. چرا ولایت طاغوت است؟ زیرا رییس اینستاگرام آدام موسری اسرائیلی است. بالا دستی اینستاگرام فیس‌بوک و رییس آن زاکربرگ صهیونیسم است که در سال 2011 تأثیرگذارترین یهودی جهان شد و در سال 2012 به انتخاب روزنامه اورشلیم پست اسرائیل چهارمین صهیونیسم تأثیرگذار جهان شد. سال 2013 شریل سندرز هشتم می شود، آن زمان معاون زاکربرگ بود.

مصاحبه/ بزرگ‌ترین منکر جهان اسلام، ولایت طاغوت است

بسیاری گمان می‌کنند عمدۀ سهام فیس‌بوک برای زاکربرگ و بعد او جان کوم است. بسیاری از سایت‌های خارجی این را زدند. یعنی نوشته‌اند که چند میلیون سهام برای زاکربرگ است و او بزرگ‌ترین سهام را دارد. با توجه به تحقیقاتی که ما کردیم، متوجه شدیم که سهام کلاس A که در هیأت مدیره حق رأی دارند در اختیار چند تا شرکت اقتصادی مثل BlackRock ،State Street ،Fidelity ،Morgan Stanley ،Thomas Rowe Price است؛ یعنی شرکت‌هایی که عمده سهام، نه تنها فیس‌بوک بلکه توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، اپل و ماکروسافت را دارند اینها هستند.

بیش از 70 درصد سهام کلاس A فیس‌بوک در اختیار این‌هاست. این شرکت‌ها در سایر حوزه‌های فناوری هم سهام‌دار هستند. مثلا State Street بزرگ ترین سهام‌دار شرکت Lockheed Martin است. بمب‌های شرکت لاکهید مارتین الان در یمن دارد به‌کار گیری می‌شود. State Street از سهامداران برتر General Motors هم است.

بزرگ‌ترین سهام‌دارهای شرکت‌هایی چون Sony ،Time Warner ،Walt Disney ،Paramount Pictures ،20TH Century Fox ،Universal Studios که بزرگ‌ترین تولید کننده های فیلم، موسیقی، انیمیشن، بازی‌های ویدئویی هستند، اینها همه یهودی اند و هم اینک با مسلمانان می‌جنگند؛ هم در عرصۀ جنگ‌نرم و هم جنگ سخت.

رسا ـ آیا پیام‌رسان دیگری می‌توا‌ند جای سرویس‌های خارجی را بگیرد؟ پیش‌بینی شما چیست؟

متاسفانه نوع مدیریت پیام‌رسان‌های داخلی‌مان منفعت را بیشتر از فرهنگ می‌بینند. می‌گویند ما الان که می‌خواهیم افراد را جذب کنیم، باید فضا را رها کنیم. این یک نگاه غلط است که در این دوستان وجود دارد. بنده تنها در یک پیام‌رسان بین پیام‌رسان‌های داخلی‌مان به اسم «ایتا» دغدغۀ فرهنگی دیدم.

یعنی به طور واقع این پیام‌رسان برای فرهنگ درست شده است. برای همین محتواهای مستهجن و مبتذل و همچنین کانال‌های مسأله‌دار را حذف می‌کند. با اینکه این کار برای پیام‌رسان پر هزینه می‌باشد، حتی کانال‌های پر مخاطب را هم که این گونه فعالیت می‌کنند را حذف می‌کند.

ما یک مشکل دیگر در حوزه تولید محتوا داریم، آنها پیام‌رسان‌های داخلی‌مان را رها کرده‌اند. الان تهدیدهای سرویس‌های خارجی در حال سرریز شدن به سرویس داخلی است. جنگ فقط در پیام‌رسان‌های خارجی نیست؛ بلکه در پیام‌رسان‌های داخلی نیز وجود دارد. باید در سرویس داخلی حتی بیشتر از پیام‌رسان‌های خارجی تولید محتوا کرد. اینجا حتی می‌شود عملیات آشکار ایجابی هم انجام داد. در واقع متاسفانه دوستان انقلابی ما این عرصه را رها کردند./گ402/ف

خبرنگار: مهدی شهیدی

پاورقی‌ها و مستندات:

[1]. لینک استفتا از رهبر انقلاب درباره استفاده از پیامرسان خارجی

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29126#13

[2].  https://www.jpost.com/jewish-world/jewish-features/the-worlds-most-influential-jews-1-10

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
واقعا آقای کهوند استاد هستند و خیلی ها قدرش را نمی دانند
4
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
سلام، در شرایط حساس کنونی مطرح کردن مسائلی نظیر تحریم و حرمت فضای مجازی خارجی با توجه به حضور خود مقامات و حتی رهبری در آنها، به صلاح نیست
و بازی در زمین دشمن محسوب میشود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
مصاحبه پرمحتوا و خوبی بود؛ و مطالب مستند بود
4
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
گفتگوی کامل و جامعی بود ممنون
4
3