۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۶۵۴۲۰۵
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان:

خلأهای قانونی از سر راه تحقق عدالت برداشته شود

خلأهای قانونی از سر راه تحقق عدالت برداشته شود
حجت الاسلام باطنی با بیان اینکه برخی قوانین کشور باعث رشد بی‌عدالتی می‌شود، گفت: مجلس یازدهم باید قوانینی که فرصت‌های ناعادلانه‌ برای افراد ایجاد می‌کند را تغییر بدهد.

حجت الاسلام علیرضا باطنی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه شرایط کنونی کشور و جهان بسیار خاص و ویژه است و مجلس یازدهم همزمان با این شرایط آغاز به کار کرده است، گفت: دوره نمایندگی نمایندگان مجلس یازدهم دوره‌ای خاص است و امیدوار هستیم نمایندگان با روحیه انقلابی و تفکر جهادی بتوانند بیشترین استفاده را از فرصت پیش آمده ببرند.

وی در ادامه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به افتتاحیه مجلس یازدهم، اظهار کرد: از نکات حائز اهمیت این پیام برای مجلس یازدهم که باید منشور فعالیت این مجلس باشد، مسأله محقق نشدن عدالت‌مندی و عدالت‌مداری و عدم دستیابی به یک کارنامه موفق در دهه پیشرفت و عدالت از جمله موضوعاتی است که ایشان به آن اشاره داشتند و به همین دلیل است که مجلس باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

عدالت خواهی تاکتیک نظام نیست، استراتژی نظام اسلامی است

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به توجه رهبر انقلاب به دوگانه فرهنگ و اقتصاد، خاطرنشان کرد: نظام مقدس اسلامی برخاسته از آموزه‌های دینی و اسلام ناب و متکی به دستورات قرآنی و سیره اهل بیت(ع) است، در فرمایشات بزرگان دینی و منابع اصیل ما بحث عدالت یک موضوع اساسی است.

حجت الاسلام باطنی با بیان اینکه عدالت خواهی استراتژی نظام مقدس اسلامی است نه تاکتیک نظام، تصریح کرد: ایجاد حکومت عدل و عدالت محور استراتژی نظام است و عدالت اجتماعی با زیربنای حکومت جمهوری اسلامی عجین است، قانون اساسی نظامی را تعریف کرده است که به دنبال عدالت و تحقق عدالت در تمام سطوح جامعه است.

وی به وجود تبعیض و برخی بی‌عدالتی ها در کشور اشاره کرد و گفت: بی عدالتی در مبانی انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های امام خمینی جایگاهی ندارد، اگر وارد جامعه شویم و وضعیت عموم مردم و طبقات مختلف جامعه را بررسی کنیم حس می‌کنیم کاستی‌های زیادی در زمینه عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی وجود دارد.

مردم خواستار اصلاح قوانین در تضاد با عدالت هستند

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان مجلس شورای اسلامی را مرکز ریل گذاری کشور برشمرد و اظهار کرد: توقع عموم مردم این است که قوانینی که تولید بی عدالتی می کند یا در مسیر ایجاد عدالت در عرصه‌های مختلف نیست یا مانع تراشی در این خصوص  می‌کند را اصلاح کند و مانع گسترش بی عدالتی در کشور بشود.

حجت الاسلام باطنی با اشاره به وجود برخی قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی در تضاد با عدالت، خاطرنشان کرد: وقتی برخی قوانین را بررسی می‌کنیم می‌بینیم نه تنها عدالت محور نبوده است بلکه ضد عدالت است و حتما باید این قوانین مورد بازنگری و اصلاح واقع شود.

وی در ادامه افزود: در عرصه تولید به ویژه در سال 99 که جهش تولید به عنوان شعار سال مطرح شده است، باید برخی مقررات مورد بازنگری قرار بگیرد، چندلایه بودن و تکثر فراوان مراکزی که دخالت در زمینه مجوزات برای واحدهای تولیدی دارند، کمک می‌کند به رانت خواری، قدرت گرفتن بیشتر دانه درشت‌ها و افزایش مشکلات در عرصه تولید، رانت‌های موجود در زمینه صادرات و واردات نیز از دیگر مشکلات کشور است که گره آن را مجلس باید باز کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در برخی زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی انحصار ایجاد شده است، تصریح کرد: وجود انحصار در این عرصه‌ها باعث محروم ماندن ظرفیت‌ها و استعدادهای جامعه از این عرصه‌ها و در نتیجه آسیب دیدن کشور است.

فرمایشات رهبری ناظر به تغییر اساسی در جریان قانونگذاری در مجلس است

حجت الاسلام باطنی در ادامه عنوان کرد: بخشی از رهنمودهای رهبر انقلاب در افتتاحیه مجلس یازدهم ناظر به یک تغییر اساسی در جریان قانونگذاری کشور بود و به همین جهت توقع و انتظار مردم از مجلس تازه نفس یازدهم این است که نسبت به قوانین گذشته و مصوبات قبلی بازنگری‌های لازم را داشته باشند و خلأهای قانونی که فرصت‌های ناعادلانه‌ای برای افراد یا اقشار خاص ایجاد می‌کند را تغییر بدهد. طبق قانون اساسی دولت باید شرایط برابر برای مردم ایجاد کند و مجلس باید این مهم را عملیاتی کنند.

وی به روحیه انقلابی منتخبین مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: بیش از دو سوم مجلس یازدهم برای نخستین بار است که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند و قاعدتا باید از تجربه نمایندگان انقلابی و فعال قبلی استفاده کنند و خوشبختانه در هر استان نمایندگان مردمی وجود دارند که بتوان از تجربه و مشورت آنها استفاده کرد تا هرچه زودتر شاهد بازدهی و ثمر دهی نمایندگان مجلس یازدهم باشیم./1304/ت210/ف

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات