۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۵۴۲۵۲

بازار صادراتی که کرونا از صنعت چاپ گرفت / زیان۵۵۰ میلیاردی چاپ در خراسان

بازار صادراتی که کرونا از صنعت چاپ گرفت / زیان۵۵۰ میلیاردی چاپ در خراسان
در حالی که هنوز تمهیدی برای جبران خسارات بخش‌های مختلف از کرونا نشده است،‌ صنعت چاپ فرصت‌های صادراتی را که در سال‌های اخیر با خون دل فراهم کرده بود، نیز از دست می‌دهد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،  صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته است،‌ به گونه‌ای که اگر در سال‌های گذشته حجم واردات محصولات چاپی همواره دغدغه‌ای برای مسئولان شده بود‌، در دو سال اخیر با آرامش می‌توان از کاهش قالب توجه این واردات سخن گفت. با این حال هنوز در بخش صادرات به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها نتوانسته‌ایم آنچنان که ظرفیت آن را داریم، فعالیت کنیم.

پیشتر بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ به تسنیم گفته بود:  فرصت خوبی که به وجود آمده و مبادلات 300 تا 400 میلیون یورویی را فراهم می‌کند‌، مبادلات تجاری در حوزه چاپ با اقلیم کردستان عراق است‌، به دلیل حملات ارتش ترکیه به کردستان عراق و تحریم کالای ترکیه در این منطقه فرصت خوبی فراهم شده است که بتوانیم داد و ستد مالی با این منطقه را بیشتر برقرار کنیم. این تنها محدود به صنعت چاپ نمی‌شود،‌ بلکه در تمامی صنایع کاربرد دارد.

اما حالا چند وقتی است که به خاطر بسته‌ شدن مرزها عملاً صادارت محصولات چاپی متوقف شده و بازار کشورهای همسایه در شرف از دست رفتن است. به نظر می‌رسد خساراتی که کرونا به صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ زده است‌، تنها با احتساب سه ماه تعطیلی نخست سال به دست نمی‌آید، بلکه تبعات آن همچنان ادامه دارد.

استان خراسان رضوی که به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای مختلف از جمله استان‌های فعال در صنعت چاپ و بسته‌بندی و صادرات محصولات است،‌ در این میان بیش از سایر استان‌ها متضرر شده است. علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از این خسارات می‌گوید.

وی با اشاره به خسارات برآورد شده صنعت چاپ در دوران شیوع کرونا گفت:‌ خساراتی که برآورد شده در حدود 550 میلیارد تومان است. این رقم تنها خساراتی است که صنایع چاپ در استان خراسان رضوی متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند که چاپخانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز به کار کردند،‌ نیز فعالیت چندانی در صنعت چاپ انجام نشده است،‌ اکنون اکثر چاپخانه‌های استان با ظرفیت پایین مشغول به فعالیت هستند.

مغانی با اشاره به ویژگی صنعت چاپ در این استان که هم‌مرزی با 5 کشور دیگر فرصت‌های صادرات را فراهم کرده است،‌ گفت: متأسفانه با بسته شدن مرزها امکان صادرات نیز از ما گرفته شد و این ضررهای میلیاردی بیشتری را روانه صنعت چاپ استان کرده است.

وی گفت: بیش از سه ماه است،‌ سفارشاتی که از کشورهای همسایه داشته‌ایم تعلیق شده است،‌ در سال گذشته صادرات محصولات چاپی کل کشور به کشورهای همسایه بالغ بر 900 میلیارد بوده است که این رقم قطعاً با شرایط فعلی در سال جاری به شدت کاهش خواهد داشت.

مغانی همچنین از افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه صنعت چاپ خبر داد و گفت:‌ با شرایط موجود صنعت چاپ به سختی می‌تواند فعالیت داشته باشد./826/د102/ف

منبع: تسنیم
ارسال نظرات