۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۵۴۳۲۸
تولیت مدرسه علمیه مروی:

عرفان امام با تعبد و مجاهدت ممزوج بود

عرفان امام با تعبد و مجاهدت ممزوج بود
آیت الله تحریری مشارطه، مراقبه و محاسبه را سه گام مهم برای تقرب به خدا بیان کرد و گفت: تزکیه نفس از شاخصه‌های مهم سیره عملی و اندیشه امام خمینی(ره) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در ویژه‌برنامه بزرگداشت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) که به‌صورت زنده از مرقد مطهر بنیان‌گذار کبیر انقلاب برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند زمانی که انسان یادی از انسان‌های شایسته می‌کند رحمت الهی نازل می‌شود.

وی افزود: انسان‌های شایسته در مسیر رحمت الهی قرار می‌گیرند برای همین وقتی انسان زندگی و فضائل آنان را یاد می‌کند در اصل خودش را در مجرای صلاح آن شایستگان قرار می‌دهد.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی در رأس و برترین صالحان هستند، ابراز کرد: امام خمینی(ره) از مصادیق صالحانی هستند که با پیروی از اولیای الهی خودشان را در مسیر صلاح آن بزرگان قراردادند؛ امام راحل دغدغه احیای معارف دین را داشتند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) روحی متلاطم و دغدغه‌مند داشتند، عنوان کرد: این حالت برای کسی که می‌خواهد به کمال حقیقی دست یابد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: امام خمینی(ره) زمانی که با حوزه علمیه و اساتید اخلاق و عرفان برجسته‌ای چون مرحوم شاه‌آبادی آشنا شدند به دنبال ایشان رفتند تا بتوانند از خرمن معارف این استاد برجسته بهره ببرند و مرحوم شاه‌آبادی نیز وقتی ظرفیت وجودی ایشان را دید، معارف دین را به سویش سرازیر کرد.

آیت‌الله تحریری درباره کتاب شریف چهل حدیث، گفت: امام راحل با تدوین این کتاب خواستند که همه انسان‌ها از آن بهره‌مند شوند؛ کتاب شریف چهل حدیث مبین عجین شدن روح امام راحل با معنویت است؛ مباحث عمیق عرفانی را می‌توان در این کتاب شریف مشاهده کرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: کتاب‌های چهل حدیث فراوانی از سوی علما نوشته‌شده است اما امام راحل در کتاب چهل حدیث خویش احادیث اخلاقی را جمع‌آوری و در خصوص آن بحث‌های علمی انجام دادند علاوه بر این‌یک تحلیل عرفانی نیز در مباحث اخلاقی بیان فرمودند.

وی بابیان اینکه کتاب چهل حدیث بیانگر روح عمیق عرفانی امام راحل است، اظهار داشت: عرفان تنها بیان یک سری اصطلاحات نیست و عرفان نظری به‌تنهایی نمی‌تواند انسان‌ساز باشد بلکه مجاهدت و تعبد به مسائل دینی لازم است تا انسان بتواند به عرفان عملی دست یابد.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه امام راحل از یک تعبد بالایی نسبت به دستورات دین برخوردار بود، عنوان کرد: ایشان اهتمام ویژه‌ای به اصلاح امور نفسانی داشتند؛ اگر کسی بخواهد به قله‌های معرفت و تهذیب نفس برسد باید در مسیر اخلاص اهل زهد و یک نوع بی‌رغبتی به دنیا داشته باشد؛ امام خمینی(ره) در این کتاب اشاره به اخلاص و کنار رفتن ریا آن‌هم با یک سیری مستمر می‌کنند تا انسان بتواند به‌مراتب عالیه دست یابد.

تولیت مدرسه علمیه مروی مشارطه، مراقبه و محاسبه را سه اصل مهم برای رسیدن به معرفت الله دانست و گفت: انسان اگر اعمال و رفتار خویش را اصلاح کند دریچه‌های معرفت به روی او گشوده می‌شود؛ کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) دورنمایی از گشوده شدن درهای معرفت است./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات