۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۵۴۳۶۳
در خبرگزاری رسا؛

نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد

نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد
نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی با حضور حجج اسلام والمسلمین لک زایی، مهاجرنیا و ایزدهی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) در آستانه سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد.

این نشست علمی با حضور حجج اسلام والمسلمین لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیدسجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد و علیرضا داودی نیز دبیر علمی این نشست را برعهده داشت.

در آغاز دبیر علمی این نشست، با اشاره به پیشینه بحث اظهار کرد: در این نشست می خواهیم بخشی از اندیشه امام(ره) که منجر به شکل گیری انقلابی در سده اخیر شده است را بررسی کنیم.

سردبیر خبرگزاری رسا ادامه داد: در زمان اتمام جنگ سرد همیشه این گمان وجود داشت که لیبرالیسم غربی با نگرش سرمایه داری توانسته جهان را به یک ملک برای خود تبدیل سازد اما اندیشه امام خمینی(ره) در یک دهه پیش از اتمام جنگ سرد ظهور یافت و بعدها جهان متوجه شد که آنچه می تواند اندیشه سرمایه داری را به چالش کشد اندیشه ای دینی است که سنت را در خدمت یک جامعه پیشرفته قرار می دهد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ضمن تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) گرامی داشت شخصیت های بزرگ را از دریچه بررسی مکتب آنها میسر دانست و گفت: با بررسی مکتب خواهیم فهمید چگونه می توان ادامه دهنده را آنها باشیم.

وی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی است و این روایت عمده مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا 75 شاخص برای عقل و عقل گرایان و 75 شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است؛ بنابراین اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می توانیم از این حدیث استفاده کنیم.

پس از سخنان حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا به بیان نظارت خود در زمینه ویژگی های نظری در اندیشه فکری امام خمینی(ره) همچنین ویژگی های عملی ایشان پرداخت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فهم ظرفیت های متغیر دین، فهم ارجاع به کدهای ثابت دینی، فهم اولویت ها و فهم استفاده از ظرفیت های مردمی و ملت را از ویژگی های اندیشه ای و اخلاص در عمل، شجاعت، عنصر وظیفه گرایی و تقسیم اصل و فرع در عمل را از مهم ترین ویژگی های عملی امام خمینی(ره) دانست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی امام خمینی(ره) را دارای جامعیتی دو گانه خواند، و گفت: امام خمینی(ره) دارای جامعیت علمی مبتنی بر فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است و در کنار آن دارای نگاهی فرا علمی یعنی شناخت موضوعات جامعه شناسی و مردم شناسی است.

وی ادامه داد: جامعیت دو گانه امام خمینی(ره) مکتب را به مسیری متمایز از دیگر مکتب ها حرکت می هد به گونه ای که نظریه امام خمینی(ره) در قرن حاضر بی نظیر و جامعه جهانی را متوجه خود کرده است./1324/پ202/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات