۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۵۴۴۹۸

یادداشت تاریخی امام که رهبر انقلاب امروز به آن اشاره کردند

یادداشت تاریخی امام که رهبر انقلاب امروز به آن اشاره کردند
ظهر امروز،رهبر انقلاب(مدظله) در سخنرانی‌ به مناسبت سالروز رحلت امام(ره) به دست‌نوشته‌ای از امام‌خمینی(ره) اشاره کردند که نسخه اصل آن در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کهن‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام(ره) که قدیمی‌ترین پیام مبارزاتی ایشان و نخستین سند مکتوب انقلاب است، 14 اردیبهشت 1323 در قم نوشته شده که هم‌اکنون در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود به این یادداشت اشاره کردند.

این یادداشت، دست‌نوشته‌ای است که در دیدار حجت‌الإسلام وزیری، با امام(ره) در اردیبهشت 1323، به دست امام‌خمینی(ره) و به درخواست حجت‌الاسلام وزیری در سه صفحه نوشته‌ شده که به دلیل مضامین انقلابیِ آن، برخی آن را قدیمی‌ترین سند مکتوب انقلاب اسلامی می‌دانند.

مخاطب این نامه که در نخستین صفحه‌های صحیفه نور نیز به چاپ رسیده است، عموم مردم و علما هستند. محور بیانات امام(ره) در این دست‌نوشته، اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین از اضمحلال است که نشان‌دهندۀ شکل‌گیری تفکر سیاسی امام(ره)، پیش‌زمینۀ فکری، عمق تفکر و اندیشۀ والای حضرت امام(ره) سالها پیش از انقلاب 1357 است.

همچنین وصیت‌نامۀ سیاسی‌الهی امام خمینی(ره) دیگر سند ارزشمند به جامانده از بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. امام خمینی(ره) در 26 بهمن 1361 وصیت‌نامه سیاسی‌الهی تنظیم کردند و نسخه‌ای از آن در 22تیر 1362 نزد اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به امانت سپرده شد. امام خمینی(ره) در سال‌های بعد این وصیت‌نامه را مورد بازبینی قرار دادند و دو نسخه از متن اصلاحی را جهت نگهداری به مجلس خبرگان رهبری و آستان قدس رضوی اهدا کردند.

سند سجلی حضرت امام(ره)، قرآن دست‌نویس راوندی متعلق به قرن ششم اهدایی امام به آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای شامل 900 برگ سند مکتوب شامل اعلامیه‌ها، پیام‌ها، متن مصاحبه‌ها با روزنامه‌های خارجی، متن سخنرانی‌ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و فرامین معظم‌له در زمان رهبری ایشان تا سال1368 و مجموعه‌ای شامل بیش از 800 قطعه عکس از تصاویر امام خمینی(ره) از دوران نوجوانی و جوانی تا سال‌های حضور امام در قم و نجف برای تحصیل و مبارزات، سخنرانی در مدرسۀ فیضیه و مجاهدت در تبعید نجف و پاریس تا بازگشت به ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 از جمله آثاری است، که در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود./864/د102/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
سلام من فقط،یه چیزی بگم بهتون
برای معرفی امام به نسل نو کار در خوری انجام نشده است.
0
0