۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۵۴۵۵۹
حجت الاسلام احتشام تبیین کرد؛

آرمان‌خواهی و شجاعت در عمل؛ دو شاخصه مهم امام تحول

آرمان‌خواهی و شجاعت در عمل؛ دو شاخصه مهم امام تحول
استاد حوزه علمیه قم گفت: آرمان خواهی در مرحله تئوری و دفاع شجاعانه از تحول فکری خود در مرحله میدانی، لازمه مدیریت تحول در جامعه است.

حجت الاسلام احتشام امام جمعه موقت کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که تحول هم مانند سایر پدیده های عالمِ امکان مختصات علّی و معلولی خود را دارد، اظهار داشت: برای این که فردی تحول خواه باشد و انگیزه تحول هم در ناحیه فکر و مشاعر و هم در میدان برای او به نحول احسن رخ بنماید، باید از نظر معرفت و آگاهی های لازم در حدی که بتوان او را متخصص در رشته ای که نیاز به تحول در آن احساس می کند، داشته باشد، برای او در حد قابل قبول موجود باشد.

وی حضور میدانی در اجتماع را شاخصه تحول گرایان عنوان کرد و گفت: هر تحول خواه و آرمان گرایی لزوماً نمی تواند در سرنوشت جامعه مؤثر باشد؛ همواره تحول خواهانی توانسته اند مؤثر باشند که خود میدانی باشند، یعنی آنچه که از تحول در رشته ای خاص و شاخه ای ویژه مد نظر دارند، خود در صحنه اجتماع جز اولین کسانی باشند که اقدام به شاخصه های تحولی کرده باشند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تحول خواهی یک از علما تصریح کرد: در سرنوشت کسانی مثل سید جمال الدین اسد آبادی می بینید که اگر تحول خواه بودند، فقط به نوشتن در نوشتار و گفتن در گفتار اکتفا نکردند، بلکه با هجرت هایی از دیاری به دیار دیگر آرمان تحولی خود را به منصه ظهور رساندند.

ارائه بهترین تئوری ها از سوی امام راحل از همان دوران جوانی

وی با بیان این که امام راحل از همان دوران جوانی روحیه تحول خواهی داشت، گفت: آنچه موجب شد مقام معظم رهبری ایشان را «امامِ تحول» خواندند، این است که امام راحل در مرحله نظر و تئوری، به دلیل این که از بصیرت، معرفت و آگاهی های دانشی لازمی برخوردار بود، همواره بهترین ها را در مرحله تئوری و نظر ارائه کرد.

وی فکر امام خمینی(ره) افزود: نامه ای که از ایشان در 1323 نوشته اند و در کتابخانه وزیری یزد موجود است، می توان گفت جزو اولین مکتوبات امام راحل در این زمینه محسوب می شود، که نشان می دهد حضرت امام(ره) تنها از سال 41 که رسماً انقلاب خود را شروع کرد، به وادی تحول خواهی در آرمان ها و میدان روی نیاورده است، بلکه از دوران جوانی فکر آن حضرت، فکر تحول خواه بوده است؛ در همانجا با تمسک به آیه قیام(فردی و اجتماعی) هدف ایشان تأثیر در جامعه و اجتماع بوده است.

عقیده به مدد الهی و استفاده از ابزار مردم، امام راحل را به تحول میدانی رهنمود کرد

حجت الاسلام احتشام با اشاره به این که امام راحل در مرحله عمل هم واقعیت ها را همواره مد نظر داشت، اظهار داشت: در نظر داشتن واقعیت ها، امام راحل عظیم الشأن را از محافظه کاری و احتیاط دور کرده بود؛ ایشان همواره بر خدای متعال و توکل بر او و استفاده از ابزار مردم تکیه داشت که متأسفانه در مصلحین و تحول خواهان پیشین این شاخص و شاکله ضعیف بود؛ آنچه که توانست امام(ره) را از مرحله تحول خواهی به مرحله تحول گرایی و از تحول گرایی به ایجاد تحول میدانی رهنمون کند، عقیده صرف و بی بدیل به کمک ها و مدد الهی و استفاده از ابزار توده های مردم بود.

اعتقاد امام راحل به شعار "ما می توانیم"

وی به تبیین اعتقاد امام راحل به شعار "ما می توانیم" پرداخت و گفت: امام راحل شعار "ما می توانیم" را بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی مطرح کرد؛ به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم پیشرفت های ما در گام اول انقلاب مرهون این شعار امام راحل بوده است. امام خمینی(ره) از همان ابتدا با تکیه بر مدد الهی و ظرفیت های ابزاری توده های مردم "ما می توانیم" را با همه وجود معتقد بود.

امام جمعه موقت کاشان تصریح کرد: کسانی که بخواهد در جامعه، چه به صورت کلی و چه در جاهایی به صورت خصوصی(مثلاً در حوزه های علمیه که یکی مطالبات رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه مطالبه تحول در حوزه است)، تحول در شاخصه ها و شاکله ها به سطح عمومی یا ویژه را مدیریت کنند، حتماً باید از این دو عنصر برخوردار باشند، هم در مرحله نظر و تئوری آرمان خواه باشند و هم در مرحله میدان با شجاعت وارد شده و از تحول فکری خود به نحو احسن بتوانند دفاع کنند، چیزی که امروز متأسفانه تحول خواهان ما کمتر بهره دارند.

وی افزود: هر چه سن تحول خواهان ما بالاتر می رود، محافظه کار تر و محذورات پسندتر می شوند و از حریت و شجاعت در اعلام نظرات ابتکاری و تحولی در جامعه طفره می روند؛ بنابراین، تحول آنگونه که باید و شاید در بعضی از موارد ساختار و اسلوب اصلی خود را پیدا نمی کند./822/ت302/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
هر جامعه‌ی زنده و پویایی به تحوّل احتیاج دارد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
آیه۱۲۳ سوره انعام
درود خدا و پیامبران الهی و مردم ایران زمین بر مقام معظم رهبری مدظله العالی و سید ابراهیم رئیسی عزیز و تمامی پرسنل با وجدان و شریف قوه قضاییه
انشا... خداوند متعال به تمامی اعضای خانواده مسئولین دین دار با شرف و با وجدان طول عمر با عزت و با برکت عنایت نموده و ریشه و نسل مسئولین منافق،ریاکار، ظالم، دزد،بی شرف و پست فطرتی که لقمه حرام از مال مردم در دهان زن و فرزندانشان می گزارند را قطع نماید.
((مسلما رهبر فقید و فرهیخته و با تدبیر این انقلاب اجازه نخواهند داد که این انقلاب را که با خون هزاران شهید قبل و بعد از انقلاب و رنج و درد محرومین به این نقطه رسیده است عده ای دزد و مفسد به ارث برند.))
0
0