۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۵۴۶۲۴
طی نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در عراق مطرح شد؛

حضور نظامی و فرهنگی آمریکا در عراق و فعالیت حوزه علمیه نجف

حضور نظامی و فرهنگی آمریکا در عراق و فعالیت حوزه علمیه نجف
مباحث مهمی پیرامون توطئه و دسیسه های آمریکا در عراق و فعالیت طلاب در حوزه علمیه نجف در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا با حضور آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در عراق مطرح شد.

آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق طی بازدید از معاونت بین الملل خبرگزاری رسا و در نشستی که در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد، مباحث مهمی پیرامون حضور نظامی و فرهنگی آمریکا در عراق، فعالیت حوزه علمیه نجف و حضور طلبه های ایرانی و خارجی در این حوزه مطرح کردند که تفصیل آن در ذیل از نظر مخاطبان می گذرد.

نماینده ولی فقیه در عراق در ارتباط با اوضاع کنونی این کشور بیان داشت: یکی از بحران هایی که در حال حاضر دامنگیر عراق شده است، بحران سیاسی است و این کشور پس از رهایی از یوغ بعثی ها، گرفتار آمریکا شد؛ کشوری که عراق را اشغال کرد و حاکمانی وابسته گماشت و بدین ترتیب بود که بر این کشور سیطره پیدا کرد و ملت این کشور را از تعیین سرنوشت خود محروم ساخت. آمریکا مانع از انجام اصلاحات می شود و اکنون در تلاش است تا میان ملت عراق و ایران تفرقه ایجاد کند و ضمن ترویج تعصب ها دینی، از اوضاع سوء استفاده کند.

توطئه آمریکا برای معرفی خود به عنوان منجی عراق

آیت الله سید مجتبی حسینی افزود: ملت عراق روابط صمیمی و دوستانه با جمهوری اسلامی دارد؛ بویژه اینکه 95 درصد گروه های مقاومت اسلامی در این کشور از مواضع ایران و ولی فقیه حمایت می کنند و همه اعضای این گروه ها چه کسانی که از ایشان تقلید می کنند و چه کسانی که مقلد دیگر مراجع تقلید هستند، رابطه تنگاتنگی با رهبر انقلاب دارند و خلاصه اینکه ملت عراق نسبت به دوره های گذشته از بصیرت بیشتری برخوردار شده است؛ زیرا برخی از عراقی ها فکر می کردند که هدف آمریکا مبارزه با جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح و آبادانی کشورشان است و می خواهد تا آن را مانند ژاپن به یک کشور پیشرفته تبدیل کند و توجه دیگر کشورها از ایران به عراق معطوف شود. غافل از این که طبع مستکبران، استکبار است، همانگونه که قرآن کریم فرموده است: "ان الملوک اذا دخلوا قریة افسدوها وجعلوا اعزة اهلها اذلة" و آمریکا از همان آغاز اشغال عراق جنگ های فرقه ای راه انداخت و مسأله داعش از جمله اختلافات فرقه ای اخیری است که آمریکا در میان ملت عراق در مناطق مختلف ایجاد کرد تا از این رهگذر بتواند عراقی ها را از ثبات کشورشان مأیوس کند و دست به دامن آمریکا شوند. در واقع آمریکا در صدد است که فساد در عراق ایجاد کند و خودش را منجی ملت این کشور نیز جا بزند و به گونه  ای امور را به ظاهر اصلاح کند که بر عراق نیز سطره داشته باشد. ولی آمریکا غافل از این بود که سرنوشت نهایی ملت ها را خداوند رقم می زند و از اینرو بود که ملت عراق چه شیعی و چه سنی رفته رفته آمریکا را شناختند و کسانی که به سخنرانی های بنده در این کشور انتقاد و اعتراض می کردند متوجه شدند که آمریکا نه تنها نمی خواهد آنها را از بعثی ها نجات دهد، بلکه خود اساس شر و بی ثباتی در عراق است.

وی افزود: ملت عراق متوجه شدند که جنگی که آمریکا میان سنی و شیعی راه انداخته بود، جنگ طائفی نبود، بلکه یک جنگ سیاسی بود و بر این اساس توده های مردم عراق آن دلبستگی آغازین به آمریکا را از دست دادند و در آن محله های بغداد که کانون تفرقه افکنی آمریکا بود، از بنده برای سخنرانی دعوت کردند و در برخی از مساجد اهل تسنن نیز مهر نماز قرار داده بودند تا شیعیان بتوانند طبق عقایدشان نماز بخوانند.

حضور فرهنگی آمریکا در کنار حضور نظامی خطرناک در عراق

آیت الله حسینی در ارتباط با حضور فرهنگی آمریکا در عراق بیان داشت: آمریکا با وجود همه تلاش هایش برای تفرقه افکنی در عراق و فاصله انداختن میان ملت عراق و ایران و سوء استفاده از تعصب های دینی، ضرر کرد با اینکه افزون بر حضور نظامی، حضور فرهنگی نیز دارد و بخشی از هفت تریلیون دلاری که ترامپ بارها می گوید آمریکا در عراق هزینه کرده است، مربوط به برگزاری دورها برای جوانان عراقی در آمریکا و اروپاست که با صرف ماهانه 25 هزار دلار برای هر کدام از آنها، به افرادی ضد دین تبدیل می شوند و در عراق به دستورات واشنگتن عمل می کنند و در نهایت عضو آن مؤسسه های فرهنگی می شوند که آمریکا در عراق ایجاد کرده است.

وی افزود: آمریکا تمام تلاش خود را متمرکز تقسیم عراق و تفرقه میان ملت این کشور کرده است و افزون بر اختلاف افکنی میان شیعه و سنی، به اختلاف میان شیعیان و مبارزان عراقی و ترویج حزبگرایی نیز می پردازد و بر این اساس می بینیم که در انتخابات عراق احزاب زیادی به رقابت می پردازند و از رهگذر ترویج نظام فدرال در صددند تا مردم را کنار بگذارند و حق تعیین سرنوشت را از آنها بگیرند و بدین ترتیب نیز بنا بر طبیعت حزبگرایی، تعصب های حزبی جایگزین منافع ملت می شود.

فضای بین المللی حوزه علمیه نجف

آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های حوزه علمیه نجف و حضور طلبه های ایرانی و خارجی در این حوزه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: ارتباط محکمی میان ایرانیان و بارگاه مطهر امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد و دل طلبه ها و روحانیان با حوزه علمیه نجف به عنوان دیرینه ترین حوزه های علمیه پیوند خورده است، گرچه کوفه پیش از نجف مرکز علم بود و بخش بیشتر روایان شیعی که کتاب های زیادی حدود 50 الی 70 کتاب در فروع علمی مختلف تألیف کرده اند، شیعی هستند و اصالتا اهل کوفه یا از کسانی بودند که به این شهر هجرت کردند و به نشر علم پرداختند و بر این اساس نشر علم در نجف و کوفه به یک دوره تاریخی دیرین بازمی گردد و به همین دلیل نیز نظام بعثی سعی در نابودی حوزه علمیه نجف برآمد.

آیت الله سید مجتبی حسینی ادامه داد: حوزه علمیه نجف پس از ساقط شدن نظام بعثی شاهد استقبال سیل طلبه های علوم دینی و روحانیان است و تاکنون حدود 12 هزار طلبه در این حوزه به تحصیل و تدریس مشغولند که برخی از آنها فضلای حوزه علمیه قم هستند.

وی خاطر نشان ساخت: حوزه علمیه نجف یک حوزه علمیه آزاد است و چندان شرط و قید خاصی ندارد؛ چه در درس و چه در جذب حوزه و اداره مدارس. همانگونه که در حوزه علمیه قم و مشهد پیش از انقلاب نیز همانگونه بود و طلبه های خارجی نیز در این حوزه ها مشغول بودند تا آنکه دشمن افرادی را در لباس طلبه برای اهداف استکباری به حوزه های علمیه ایران فرستاد و مسؤولان لازم دیدند تا این طلبه ها در حوزه علمیه ای جداگانه به تحصیل بپردازند.

نماینده ولی فقیه در عراق افزود: اکنون حوزه علمیه نجف به سبک قدیمی حوزه های علمیه ایران فعالیت دارد و طلبه های ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف جهان به صورت مشترک با هم تحصیل می کنند که این مسأله خود مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایای این مسأله بارور شدن استعدادهاست و کسانی که زمینه خوبی برای پیشرفت دارند، می توانند رشد کنند و تنوع در علم آموزی داشته باشند. در نتیجه یک طلبه در حوزه علمیه نجف می تواند یک فضای بین المللی را تجربه کند و این برخلاف حوزه های ایران است که طلبه های ایرانی و خارجی ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. از جمله معایب این مسأله می توان به فعالیت نفوذی های دشمن در میان طلبه ها اشاره کرد.

آیت الله حسینی ادامه داد: درباره مقایسه نظام آموزشی حوزه علمیه نجف با حوزه های ایران باید گفت این حوزه نظام آموزشی دقیقی مانند حوزه های ایران ندارد و انتخاب دروس و دنبال کردن آن برای طلبه ها آزاد است و شرکت در امتحانات شرط دادن شهریه به طلبه هاست ولی خط‌دهی مشخصی برای علم آموزی در رشته هایی غیر از فقه و اصول و ادبیات وجود ندارد. بر این اساس یک طلبه باید برای اینکه احیانا در نجف ضایع نشود، لازم است جدیت بیشر و دید بازتر و قویتری برای ادامه تحصیل داشته باشد.

وی افزود: در خصوص اداره مدارس باید گفت که چارچوب مشخصی وجود ندارد، هر چند که کمیته چهارگانه ای وجود دارد که از نمایندگان مراجع شیعی در عراق شکل یافته است و در امتحان سالانه دخالت دارند و به طور کلی نظارت عامی بر دروس اصلی و جنبی ندارد.

جای خالی طلبه های ایرانی در حوزه علمیه نجف اشرف

نماینده ولی فقیه در عراق بیان داشت: در نجف بنا بر آماری که پیش از نظام صدام ارئه شده است، 80 درصد طلبه ها ایرانی بودند ولی اکنون حدود 300 نفر بیشتر نیستند ولی به دلیل شرایط کرونا این آمار در حال نوسان است و ممکن است پس از آرام شدن اوضاع، برخی از طلبه های ایرانی که به شهرشان بازگشتند برنگردند یا اینکه طلبه های دیگری نیز با آنها راهی نجف نیز شوند.

وی ادامه داد: اینکه طلبه های خارجی بیشتری به نجف بیایند، امر مثبتی است و مایه خرسندی است ولی طلبه های ایرانی نیز باید به نجف بیایند؛ زیرا از از یک سو از قدیم این شهر محل تحصیل طلبه های ایرانی بود و از سویی نیز ایران مرکز تشیع در جهان است واکثریت علمای سلف در نجف ایرانی بودند و در دوره کنونی نیز طلبه ها و اساتید ایرانی در نجف در حال علم آموزی و تدریس هستند، ولی نسبتشان در مقایسه با دوره های گذشته کاهش یافته است. به هر حال اگر طلبه ایرانی بخواهد به قم هجرت کند، نباید مبتدی باشد و لازم است در ایران شاکله شان بسته شود و زمینه ادامه تحصیل در نجف را در حوزه های علمیه ایران به وجود آورد و روح انقلابی را با علمش درآمیزد.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناصری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
بسیار جالب،
نمی دونستم که این قدر طلبه ایرانی کم در عراق داریم
1
0
حسین رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
آیت الله سید مجتبی حسینی بسیار انسان شریفی هستند،خداوند ایشان را حفظ کند
1
0
فاطمه حبیبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
ملت عراق باید مراقب نفوذ آمریکایی ها باشند
2
0
عاشق روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
نشست خوبی بود
ممنون
1
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
انتقاد
0
0