۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۵۵۷۲۲

انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزیر ارتباطات

انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزیر ارتباطات
نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت و کنترل بر فضای مجازی، ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک شدند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برخی نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز پارلمان  در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات به مجلس نظارت و کنترل بر فضای مجازی، ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک را خواستار شدند.

قالیباف خطاب به وزیر ارتباطات: ابهامی در وظایف دستگاه‌ها وجود ندارد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در در جریان توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بحث مجلس درباره زیرساخت، محتوا و خدمات است که مجلس به طور جدی آن را دنبال می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فضای مجازی مطرح کرد: شورای عالی فضای مجازی وظایف همه دستگاه ها را در  زمینه فضای مجازی به روشنی مشخص کرده و فکر می کنم هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم بیان کرد: در شبکه ملی وقتی که سیاستگذاری و مدیریت وجود ندارد، مشکلات به وجود می آید و سیاست ها آنطور که در بخش های دیگر مانند صنعت خودرو یا عرصه کشاورزی شاهد هستید، پیاده نمی شود.

قالیباف با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری در این حوزه ادامه داد: سیاستگذاری در موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات از مسائل مهم کشور است. حتی در موضوع جنگ اقتصادی، مبانی زیرساخت ها و مبانی خدمات عمومی با عرصه های دانش بنیان است.

 

وی تاکید کرد: این موضوع بحث مهمی است ، اجازه بدهید این بحث به این چند دقیقه خلاصه نشود. ان شاالله در کمیسیون ها مطرح می شود. امروز موضوع کمیسیون ها قطعی و کار شروع می شود و یکی از فرصت های مهم و اساسی ما تحول در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

قالیباف ضمن تشکر از وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در مجلس یازدهم دو اولویت داریم، اولویت اقتصاد و فرهنگ که در این دو اولویت از قضا وزارت ICT پیشران حرکت این دو اولویت مجلس یازدهم است؛ ان شاالله این بحث در اولویت ماست.

وی افزود: در خدمت مجموعه وزارتخانه و وزیر ارتباطات هستیم و در جلسات بعدی به طور روشن براساس سیاست های شورای فضای مجازی که مصوب و ابلاغ شده است، پیش می رویم.

نماینده مجلس: نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود

غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات به مجلس اظهار داشت:  از وزارت ارتباطات انتظار می رود مشکلات حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: امروزه استفاده از تلفن همراه امری طبیعی است اما در بسیاری از نقاط حوزه انتخابیه بنده شاهد مشکل آنتن دهی هستیم.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس با اشاره به اینکه  حوزه انتخابیه وی در مسیر تهران به مشهد است، اظهار داشت: مسافران زیادی در این مسیر تردد می کنند، این منطقه نقاط کوهستانی بسیاری دارد، از این رو انتظار می رود توجه بیشتری به اینترنت منطقه صورت گیرد، از سوی دیگر سرعت اینترنت خانگی در آزادشهر و رامیان بسیار کند است و باعث بروز مشکلات متعدد برای مردم می شود.

وی با اشاره به استفاده از تلفن ثابت عنوان کرد: در مناطق متعددی از آزادشهر و رامیان نیاز به افزایش ظرفیت برای تلفن ثابت هستیم. از سوی دیگر شاهد قطعی متعدد سیستم ثابت در این دو حوزه انتخابیه بوده ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توسعه دولت الکترونیک بیان داشت: با وجود تصویب سیاست های کلان و آیین نامه های اجرایی دولت الکترونیک اجرایی نشده و لازم است زیرساخت های گسترش این دولت فراهم شود.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: از آنجایی که قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود تا به نحو مناسبی از این بستر استفاده شود.

کوهساری درخصوص تاثیر شیوع کرونا در اقتصاد کشور اظهار داشت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در بستر فضای مجازی، کسب و کار با هزینه کمتر و رعایت فاصله اجتماعی ایجاد شود.

افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی/ وعده یک میلیون شغل چه شد؟

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات اظهار داشت: موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به اطلاعات شهروندان از جمله افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی نرم افزار تلگرام، انتشار اطلاعات گروهی از صیادان و ماهیگیران، انتشار 600 هزار حساب کاربری شرکت حمل و نقل ریلی رجا، انتشار محتوای 2300 نامه شرکت هواپیمایی هما و 5 هزار نامه هواپیمایی ماهان، انتشار اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری، انتشار اطلاعات سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، انتشار اطلاعات 10 هزار مشتری بیمه ایران، انتشار اطلاعات 5.5 میلیون مشترک اپراتور رایتل وجود دارد که اگر با این سیر مقابله نشود، ممکن است زیان های زیادی به شهروندان و امنیت ملی کشور وارد آید. 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که من از وزیر محترم ارتباطات درخصوص آن سوال دارم این است که وعده ایجاد یک میلیون شغل در حوزه فناوری اطلاعات به کجا رسید؟ همچنین چرا کماکان شاهد قمار و بازی آنلاین هستیم و شما چه برنامه ای برای پایان دادن به این موضوع دارید؟

وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: نکته دیگر در عرصه فناوری اطلاعات، مسئله قاچاق ترافیک دیتا است و پاسخ دهید چرا در حوزه زیرساختی قاچاق ترافیک اتفاق می افتد، در حالی که مردم بابت بیت به بیت آن پول به جیب سرویس دهندگان اینترنتی می ریزند و چرا کسب و کارهای اینترنتی به این میزان به پلتفرم های خارجی وابسته اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به شبکه ملی اطلاعات گفت: شما در جایی گفتید که تاکنون 80 درصد این پروژه محقق شده اما مسئولان مرکز ملی فضای مجازی اعلام می کنند این پروژه تنها 30 درصد پیشرفت کرده است. ضمن اینکه اجرای دولت الکترونیک نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و چرا در حوزه تخصیص ارز، اطلاعات ابتدایی بین بانک  مرکزی و وزارت صمت استفاده نشده تا از سوءاستفاده از تخصیص ارز جلوگیری شود.

برنامه‌ راهبردی برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی ارائه نشده است

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری، فضای مجازی است، به نظر می‌رسد برنامه‌ راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال مشخص بنده این است که در یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد.

وی با اشاره به وضعیت کارگزاران مخابرات روستایی گفت: روستاییان انتظار دارند برنامه راهبردی برای کارگزاران مخابرات ارائه شود، به نظر می‌رسد اکنون آنها رها شده و امنیت شغلی لازم را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتظار می‌رود در فضای مجازی اشتغال به روز برای جوانان فراهم شود، مطرح کرد: سهم وزارت ارتباطات در شبکه گردشگری استان مازندران چیست؟ توقع می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال باقی مانده پاسخ‌های جدی‌تری به سوالات داشته باشند.

بابایی با بیان اینکه نباید جوانگرایی با نگاه پوپولیستی مطرح شود، گفت: وزارتخانه برنامه مدونی ارائه کند، اینکه صرفا لباس جوانگرایی بپوشیم در گام دوم انقلاب قابل قبول نیست، انتظار می‌رود با استفاده از فضای مجازی برنامه راهبردی اشتغال ارائه شود چرا که قرار بود سهم اشتغالزایی در فضای مجازی از تولید ناخالص ملی 30 درصد باشد در حالی که اکنون تنها 6 درصد است.

امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مخابراتی کشور اظهار داشت: اقدامات مهمی در جهت توسعه و گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت در کشور صورت گرفت، سوال این است آیا از این امکان استفاده خوب انجام شده یا بد؟ فضای مجازی و سرعت اینترنت اتوبان امنی برای ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران به وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند.

وی افزود: اعتراضات به حق مردم، با تاخت و تاز ضد انقلاب با استفاده از همین فضا به مسیر کج رفت و خسارت های بسیاری را بر ملت ایران تحمیل کرد. آیا در این حوزه وزارت ارتباطات مسئولیت ندارد.

وی خطاب به آذری جهرمی افزود: چه اصراری وجود دارد که پیام رسان های خارجی تقویت شوند، آیا شما به عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید، آیا از بیرون القائاتی به وزارت ارتباطات وارد می شود. انتظار ما از یک وزیر جوان و با اطلاعات و متدین این است که فضای مجازی کنترل شود.

وی با انتقاد از عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان های داخلی و حمایت از پیام رسان های خارجی، اضافه کرد: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند.

حجت الاسلام غضنفرآبادی افزود: فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب گرایی و بی اخلاقی در پیام رسان های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدیدها دراین فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟

سهم اقتصاد دیجیتال در کشور فقط 6.5 درصد است
حجت الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم زنجان اظهار داشت: اگر از علما و فضلا درخصوص محتوای فضای مجازی نظرسنجی کنیم، متوجه عدم رضایت آن ها از این فضا می شویم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ایرادات فنی حوزه مخابراتی و ارتباطی کشور، اظهار داشت: آمار درصد مکالمات موفق، 53 درصد است که پایین محسوب می شود، همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها 18 درصد است در حالی که این میزان برای اینترنت به 50 درصد رسیده که نشان از سیاستی می دهد که درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.

وی همچنین ضریب نفوذ 15 درصد برای فیبر نوری را پایین توصیف کرد و افزود: این میزان برای سایر کشورها مثل چین بسیار بالاتر است.

این نماینده مردم از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از سرعت پایین پیاده سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفا به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتا سنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

حجت الاسلام طاهری در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود قانون فضای مجازی برای رعایت حداقل ها، عنوان کرد: در حال حاضر اینستاگرام جولان می دهد در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند همچنین سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: پروژه شبکه ملی اطلاعات کامل نشده و باعث بروز خسارت به جوانان شده است. همچنین ارتباط خوبی میان این وزارتخانه و دانشگاه ها وجود ندارد به طوری که علیرغم تحقیقات بسیار در حوزه شبکه های بی سیم، این پروژه ها صرفا در حد پایان نامه باقی مانده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی اضافه کرد: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور تنها 6.5 درصد است که پایین ارزیابی می شود همچنین رتبه 129 برای ایران در جهان درباره پهنای باند بسیار پایین است.

این نماینده مردم از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از سرعت پایین پیاده سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفا به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتا سنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد./998/ت303/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات