۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۵۵۷۲۳

گزارشی از دیدار اعضای ستاد برگزاری جشن‌های غدیر با آیت الله اعرافی

گزارشی از دیدار اعضای ستاد برگزاری جشن‌های غدیر با آیت الله اعرافی
اعضای ستاد جشن های عید غدیر با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد برگزاری جشن های عید غدیر، که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، در سخنانی بر عظمت موضوع غدیر اشاره و برنامه حدیث خوانی در حوزه های علمیه را امری مبارک دانست و گفت: متاسفانه آنگونه که باید رجوع به منابع حدیثی نمی شود و بعضا خود را دور از منابع حدیثی قرار داده ایم.

وی بر اهمیت تقویت ابعاد مختلف اخلاقی اشاره نمود و اظهار داشت: لازم است تا طلاب علوم دینی برای نهادینه سازی شاکله سبک زندگی و زیست اجتماعی اسلام؛ بر مقدمات عبادات، جهان النفس، کتاب العشره و... مسلط باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر تقویت نشاط اجتماعی و بزرگداشت اعیاد اسلامی به ویژه عید غدیر، با بیان این که عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) نوعی شادی و فرح معنوی ایجاد می‌نماید، خاطرنشان کرد: باید ضمن تعمیق حدیث خوانی و تأکید بر آن در حوزه‌های علمیه؛ دوره نظام جامع اندیشه اسلامی را که در دو سال برگزاری، اثرات خوبی در مدارس دینی داشته، تقویت نماییم.

آیت الله اعرافی ضمن ارائه گزارشی از پژوهش های صورت گرفته در رابطه با ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه علوم اسلامی، بحث امامت و ولایت با محوریت مهدویت را از پایه های مباحث تاریخی در درختواره رشته‌های حوزه دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تاسیس دبیرخانه وعاظ تأکید نمود و ابراز داشت: لازم است تا خطبا، محققین و مبلغینی که بعد خطابی قوی دارند؛ سالانه یا هر دو سال یکبار گرد هم جمع شده، چندین نفر را برای ورود قوی به عرصه هنرمندی در ابعاد مختلف تبلیغی معرفی نمایند، تا بتوان خطیب جامع به مفهوم سنتی آن، تربیت نمود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در بحث ولایت با محوریت غدیر نیز می توان موضوع را به صورت سازماندهی شده و در قالب راه‌اندازی دبیرخانه قوی و مستقل که نقطه اتکای تمام فعالان باشد، پیگیری نمود.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود بر اهمیت و تاثیرات احیای موقوفات حوزوی در ارتقا برنامه های فرهنگی و دینی اشاره نمود و یادآور شد: باید برنامه های مذهبی را در قالب عناوینی چون جایزه غدیر با رویکرد فراملی، برگزاری جشواره غدیر، مسابقات طلبگی و برجسته سازی مناسبات دینی پیگیری نمود.

 

گزارشی از دیدار اعضای ستاد برگزاری جشن های غدیر با آیت الله اعرافی

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد با تأکید بر توجه روز افزون به مناسبت های مذهبی، ابراز داشت: عید غدیر و مناسبت های قبل و بعد آن از موضوعات مهمی است که جا دارد بیشتر مورد توجه فعالان فرهنگی به ویژه حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

عضو ستاد برگزاری جشن های غدیر، بر مظلومیت غدیر در گستره تاریخ اشاره نمود و اذعان داشت: غدیر همچنان مظلوم واقع شده است و به مناسبت‌های مرتبط با آن کمتر توجه می گردد.

وی با بیان این که بر برنامه های غم و اندوه بیشتر از برنامه‌های شاد و اعیاد اهل بیت علیهم السلام تمرکز می‌گردد، خاطرنشان کرد: برپایی کاروان شادی غدیری از حرم تا جمکران با حضور مراجع عظام و مشارکت بیش از ۳۰۰۰ هزار کاروان سراسر کشور از جمله اقدامات ستاد برگزاری عید غدیر به شمار می‌رود.

این خطیب حوزوی، با اشاره به این که در ایام ماه ذی الحجه همایش های مختلفی برای طلاب برپا و این برنامه‌ها به صورت هدفمند در استان های مختلف برگزار می گردد، ابراز داشت: با مشارکت ستاد غدیر برای تمام سنین آثار علمی، نوشتارها و کتاب‌های خوبی تهیه شده است.

وی اطعام در ایام غدیر را از حسنات و خیرات و برکات این ایام دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس روایات اهل بیت(علیهم السلام) اطعام یک مومن در روز غدیر، برابر با اطعام تمام انبیای الهی است.

عضو ستاد برگزاری جشن های غدیر دعوت از وعاظ کشوری در ایام غدیر را از دیگر برنامه های این ایام توصیف کرد و خاطرنشان کرد: انتظار می رود تا حوزه های علمیه در گردهمایی وعاظ کشور اهتمام بیشتری داشته، برنامه های منسجمی را برای اثر بخشی ابعاد مختلف تبلیغ برگزار نمایند.

وی بر اهمیت برپایی دوره آموزشی تخصصی غدیر در حوزه های علمیه تأکید نمود و یادآور شد: نیاز است تا ضمن برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی غدیر، مطالب ارزشمند غدیر را در جای جای مباحث حوزوی ارائه و بحث امامت در دروس حوزوی قوی تر از پیش ارائه گردد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به جمع آوری بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با غدیر اشاره نمود و با بیان این که برای ارتقای برنامه های غدیر و مناسبت های مرتبط نیازمند همیاری بیش از پیش حوزه های علمیه هستیم، خاطرنشان کرد: می توان رویکرد غدیر را در قالب های مختلفی چون برگزاری مسابقات فراگیر ملی و بین المللی پیگیری نمود.

جت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی نیز  با تأکید بر این که ذی الحجه را باید به ماه شادی مطلوب تبدیل نمود، خاطرنشان کرد: در موضوع ولایت خداوند متعال به هیچ کس ترخیص نداده و همه باید نقش و وظیفه خود را در این عرصه به درستی انجام دهند.

وی بر ایجاد موج شادی بر پایه جشن غدیر در جامعه و توجه به اطعام در این ایام تأکید نمود و اذعان داشت: برگزاری لجنه های علمی در این رابطه را باید فعال تر از گذشته پیگیری نمائیم؛ از ظرفیت های رسانه‌ای به ویژه صدا و سیما باید بیش از پیش بهره‌مند گردیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که هم اکنون بالغ بر ۸۰ درصد از منبرها موضوعات اخلاقی را مورد توجه قرار می دهند و کمتر به بیان مقوله‌های کلامی و اعتقادی توجه دارند، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از ظرفیت منابر و ظرفیت های نوین رسانه ای از جمله فضای مجازی، باید اطلاعات علمی و دینی آحاد مختلف جامعه را ارتقا داد.

وی با تأکید بر این که در مساجد باید گروه های مختلف موضوعی، گفتگوی های علمی را با هدایت طلاب برگزار نمایند، تصریح کرد: الحمد الله زمینه فعالیت های خیریه در میان مردم ایران بسیار بالاست؛ از ظرفیت خیر اندیشی مردم می توان در ارتقای جشن غدیر و هرچه باشکوه تر برگزار شدن آن بهره‌مند شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری نیز در دیدار اعضای ستاد برگزاری غدیر با آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری این گونه جلسات با بیان این که باید غدیر را محور تحول در حوزه قرار داد، اذعان داشت: تمام رفتارهای حوزه اعم از آموزش، پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را می توان با پیوست غدیری ارائه نمود.

وی بر اهمیت برگزاری گفتگوها و مناظرات به صورت سازمان‌دهی شده و قانون مند اشاره نمود و یادآور شد: پیوست غدیری در موضوعات مختلف اجتماعی، می تواند تحولات فراوانی را در ارتقای سطوح مختلف زیست بشری رقم زند./1324/د102/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات