۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۵۵۷۴۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ:

اقتصاد در نظام غرب حتی از جان انسان‌ها نیز ارزشمندتر است

اقتصاد در نظام غرب حتی از جان انسان‌ها نیز ارزشمندتر است
اسفندیار به افول آمریکا در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: لیبرالیسم در غرب، اولویت را به اقتصاد می‌دهد و جان انسان‎ها برای آنها در اولویت دوم قرار دارد.

رجبعلی اسفندیار، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا گفت: وضعیت سیاسی اجتماعی غرب به ویژه آمریکا در ماه‎ها و روزهای اخیر قدرت پوشالی آمریکا را نشان می دهد و این چنین رویکرد مادی که در غرب وجود دارد، نمی‎تواند الگویی مناسب برای جامعه مسلمانان باشد.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رویکرد لیبرالی و اسلامی را متفاوت خواند و ابراز داشت: در نگاه انقلاب اسلامی قدرت باید در خدمت ایجاد عدالت اجتماعی، امنیت، رفاه، تعالی و پیشرفت باشد؛ در صورتی که در نگاه انقلاب اسلامی برخلاف غرب و رویکرد لیبرال سرمایه‎داری که قدرت نرم در خدمت مبانی است و کاملا با مبانی لیبرالیسم متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد اسلام توحید محور است، قدرت اسلام مبتنی بر اصل توحید است و بر همین اساس کرامت انسانی در نگاه اسلام بر خلاف نگاه لیبرالیسم و اومانیسم اهمیت پیدا می‎کند و نگاه لیبرالیسم و اومانیسم بر عقل محض تکیه دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: مبنای اسلام، جهان بینی توحیدی است؛ در رویکرد اسلام، انسان از هر نژاد و با هر زبانی که باشد مورد اهمیت است و تنها فضیلت و برتری انسان ها در تقوای آنها است.

اسفندیار افزود: در جهان بینی توحیدی وحدت امت اسلامی به عنوان یک باور مشترک پذیرفته شده است که پذیرش چنین باوری جمعیت عظیمی را در کنار خودش قرار می‌دهد و تبدیل به قدرت جهانی خواهد شد.

پژوهشگر حوزه فلسفه سیاسی اسلام ابراز داشت: از جمله مبانی اسلام ارزش معنوی و فرهنگی در مقابل ارزش های مادی در لیبرالیسم است و ارزش های معنوی و فرهنگی تولید شده در نظام اسلامی میزان کارآمدی و توانمندی این نظام را به حداکثر می‎رساند.

وی بیان کرد: در جامعه اسلامی مدیریت بر اساس ارزش های دینی و معنوی شکل می گیرد و ملت در کنار دولت، خودش را مسئول تمام بحران ها می بیند؛ در تمام بحران ها حضور پیدا می کند و به راحتی می تواند بحران ها را مدیریت کند؛ بنابراین ارزش های معنوی می تواند به کارآیی و توانمندی بیشتر جامعه کمک کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی تصریح کرد: لیبرالیسم تنها به منافع حزبی و شخصی توجه می کند و اقتصاد سرمایه داری، اولویت اول آن است و زمانی که بحران کرونا باعث شود ضربه شدیدی به اقتصاد وارد شود، غربی ها اولویت را به اقتصاد می دهند و جان انسان‎ها برای آنها در اولویت دوم قرار می‎گیرد.

اسفندیار یادآور شد: هنجارهایی که در نگاه اسلام پذیرفته شده، کاملا با هنجارهایی که در غرب پذیرفته شده متفاوت است؛ در نظام سیاسی اسلام، مردم نقش اساسی و کلیدی را در تصمیم گیری‎ها دارند و اجرای تصمیمات و نظارت بر عملکرد مجریان و کارگزاران با مردم است.

وی گفت: مقاومت و پایداری در مقابل دشمن به کمک مردم شکل می گیرد و جریان مقاومت با بهره گیری از قدرت نرم اسلام توانسته گسترش پیدا کند، همان گونه که سردار سلیمانی با بهره گیری از همین ارزش‎های ناب و قدرت نرمی که تولید شده است، توانست به گسترش قدرت اسلام کمک کند.

پژوهشگر حوزه فلسفه سیاسی اسلام ابراز داشت: افول آمریکا بعد از بحران کرونا به واسطه ضعف در مبانی لیبرالیسم است و مبانی لیبرالیسم بر عقل و انسان تکیه دارد، انسانی که غرب برای آن اهمیت قائل است، انسانی است که بتواند به تولید و اقتصاد کمک کند.

وی افزود: بر همین اساس در بحران کرونا افراد سالخورده که در این بحران ضربه پذیر هستند، برای سران غرب هیچ اهمیتی ندارند؛ در توازن با تعطیلی  کارخانه‎ها طبیعی است که ایجاد یک قرنطینه کامل، باعث ورشکستگی اقتصادی خواهد شد؛ بنابراین باید عواقب مبارزه با این بیماری را می‌پذیرفتند و از همان ابتدا ضربه اقتصادی را تحمل می کردند، تا جان انسان ها را نجات دهند؛ اما این کار توسط رئیس جمهور آمریکا انجام نشد؛ چرا که اولویت اول سران غرب، اقتصاد است.

اسفندیار بیان کرد: تمدن نوین غرب بر مبنای لیبرالیسم تاکنون توانسته در جوامع غربی برخی از مشکلات اقتصادی و مادی را برطرف کند؛ اما خلأ اخلاق و معنویت در غرب باعث شده که تمدن غرب نتواند پاسخگوی نیازهای معنوی انسان ها باشد؛ اندیشمندان غربی متوجه این خلأ شده اند و سال هاست که بر حضور معنویت و ارزش های اخلاقی تأکید می کنند.

وی افزود: از آنجا که مبنای انسان محوری و عقل محض در لیبرالیسم، آنها را به طرف منافع مادی کشانده و اولویت با منافع مادی است، طبیعی است که اخلاق نمی تواند برطرف کننده مشکلات معنوی آنان باشد؛ بنابراین در جوامع غربی، انسان‏های عاقل وقتی به خود می‌اندیشند، احساس می کنند وجود آنها و ارزش آنها زیر سؤال رفته و نادیده گرفته شده است؛ برای همین به خاطر نجات خودشان از این توحش غرب به خیابان ها می ریزند و مطالبه گری می کنند که این مطالبه گری مطالبه حقوقی است و خداوند نیز برای بشر در نظر گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی یادآور شد: اصل توحید که به عنوان یکی از کلیدی ترین مبانی اسلام در قدرت نرم مورد توجه قرار گرفته است؛ مباحثی همچون ظلم ستیزی، کرامت انسانی ، عدالت و برابری، حمایت از مستضعفان، استقلال طلبی مردم سالاری دینی، استکبار ستیزی  و ارزش هایی نظیر این را در درون خود دارد که در واقع امروز مطالبه همه آنهایی است که در مقابل خوی وحشی گری آمریکا ایستاده اند و برای احقاق حقوق خود به خیابان ها ریخته اند و سردمداران نظام لیبرالیسم را مورد پرسش و سؤال قرار داده اند./908//ت302/ف

ارسال نظرات