۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۵۵۷۷۱
تاریخ نگار خوزستانی تشریح کرد؛

ریشه‌های نژادپرستی در آمریکا

ریشه‌های نژادپرستی در آمریکا
علی نژاد با اشاره به اینکه آمریکا بر پایه نژادپرستی شکل گرفته است، گفت: نامگذاری کاخ سفید فلسفه نژادپرستانه دارد و گویای پیروزی سفیدپوست‌ها است.
عبدالکاظم علی نژاد، تاریخ نگار خوزستانی و معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه آمریکا از ابتدای تأسیس بر پایه نژادپرستی شکل گرفته است، عنوان داشت: دریانوردان اروپایی که در سرزمین آمریکا ساکن شدند، ساکنان اولیه را که سرخ پوست بودند به بردگی گرفته و یا به قتل رساندند تا آنجا که در یک قرن ۲۵ میلیون سرخ پوست کشته شد.

تاریخ نگار خوزستانی بیان داشت: سرخ پوست‌ها با مشاهده دریانوردان اروپایی تصور می‌کردند که آن‌ها از سوی خدایان فرستاده شدند تا نجات شان دهند؛ از این رو طلا‌های بسیاری تقدیم کردند هر چند که دریانوردان سفیدپوست بسیاری از سرخ پوست‌ها را به اروپا برده و سرزمین آمریکا را از ساکنان اولیه تخلیه کردند.

معاون پژوهشی شبکه جهانی الاهواز با بیان اینکه پس از قتل عام سرخ پوست‌ها موج مهاجرت اروپایی‌ها به آمریکا آغاز شد، تصریح کرد: مهاجران وحشی سفیدپوست به صورت تدریجی سرزمین آمریکا را اشغال کردند؛ از این رو برای نابودی هر سرخ پوست، مبلغی را معین می‌کردند تا قتل عام شوند؛ این کشتار‌ها به حدی زیاد که برای پوست سر سرخ پوست‌ها جایزه تعیین شده بود.

علی نژاد با اشاره به اینکه مهاجران وحشی سفیدپوست به شکل وحشیانه‌ای از سیاهان آفریقایی به عنوان برده کار می‌کشیدند، خاطرنشان کرد: تفکر نژادپرستی و برده داری در ادبیات و سینمای آمریکا به ویژه (کلبه عمو تام) مشهود است؛ حتی فرقه نژادپرستانه‌ای به نام کوکلوس کلان دارند که در مراسم شان (لوچ) یک سیاه پوست را به صلیب بسته و زنده در آتش می‌سوزانند.

وی با بیان اینکه نامگذاری کاخ سفید فلسفه نژادپرستانه دارد، ادامه داد: این نامگذاری گویای پیروزی سفیدپوست‌ها است، آمریکا علی رغم اینکه ۴۰ درصد اقتصادی جهانی را در دست دارد با این حال زندگی سیاه پوستانش بیشتری به زندگی حیوانی شبیه است تا زندگی انسانی.

تاریخ نگار خوزستانی با بیان اینکه قتل جورج فلوید به تنهایی عامل اعتراضات گسترده آمریکایی‌ها نیست، عنوان داشت: قتل جورج فلوید، جرقه ابراز نارضایتی آمریکایی‌ها از وضعیت موجود است هر چند که شاهد سرکوبی شدید هستیم، اما اعتراض‌ها سبب فروپاشی آمریکا و تقسیم آن به کشور‌های کوچک خواهد شد./۹۴۵۶/ت303/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات