۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۶۵۵۷۷۴

نگاهی به کتاب گزیده شناخت‌نامه قرآن کریم

نگاهی به کتاب گزیده شناخت‌نامه قرآن کریم
انتشارات دارالحدیث کتاب گزیده شناخت‌نامه قرآن کریم نوشته آیت الله محمدی ری‌شهری و جمعی از پژوهشگران را در قطع وزیری و ۵۹۷ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، قرآن کریم، کامل ترین کتاب آسمانی است که بر قلب مبارک پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله فرود آمد و ایشان آن را به عنوان سنگین ترین امانت، در کنار اهل بیت علیهم السلام،به امّت سپرد تا بدین وسیله جهانیان تا دامنۀ قیامت به راه درست زندگی هدایت شوند و دردهای بی درمان خود را درمان کنند و به قلّۀ کمالات مادّی و معنوی،و دنیوی و اخروی دست یابند. قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع دینی و سرچشمۀ معارف اعتقادی و اخلاقی و عملی با داشتن مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد همچون تحریف ناپذیری، جامعیّت، جاودانگی، طراوت و داشتن بطون و لایه های معنایی، شایسته است تا مبنا و متن زندگی انسان ها قرار گیرد. نخستین گام در راه پایان دادن به مهجوریّت قرآن، شناخت درست و همه جانبۀ این کیمیای هدایت و سعادت است. بدیهی است، جامعه به طور عام، و مراکز علمی و پژوهشی به طور خاص، تا با کتاب الهی و آثار و برکات آن در عرصه های فردی و اجتماعی و مادّی و معنوی آشنا نباشند، در صدد بهره گیری از آن برنخواهند آمد.

ساختار کتاب

این کتاب شش بخش دارد:

بخش یکم: عنوان این بخش مبادی شناخت قرآن  و برخی عناوین آن عبارت است از: نام‌ها و اوصاف قرآن، نام‌های قرآن، و ویژگی‌های قرآن.

بخش دوم: برکات قرآن عنوان این بخش است و موضوعات برکات قرآن برای جامعه، برکات قرآن برای دل‌ها، مجموعه‌ای از برکات قرآن و ... در آن بررسی شده است.

بخش سوم: در بخش سوم کتاب نویسنده ویژگی های قرآن را در زیر عناوین ویژگی‌های لفظی، ویژگی‌های معنوی، آداب مربوط به قرآن، نام گذاری و بیان ویژگی برخی آیات بررسی کرده است.

بخش چهارم: یاددادن و یادگرفتن قرآن عنوان دیگری است که نویسنده به آن پرداخته و برخی عناوین این بخش: آموزش دادن قرآن، فراگیری قرآن، حفظ قرآن و ... است.

بخش پنجم: نویسنده در این بخش با عنوان تلاوت قرآن به موضوعات فضیلت تلاوت قرآن و گوش دادن به آن، گوش دادن به قرآن، آداب تلاوت قرآن، ختم کردن قرآن و مدّت آن و ... اشاره کرده است.

بخش ششم: در آخرین بخش کتاب با عنوان تفسیر و تأویل قرآن موضوعات نیاز به تفسیر و تأویل قرآن، شناخت تفسیر و تأویل، تفسیرشدن قرآن با قرآن، نمونه هایی از احادیث تفسیری و ... شرح داده شده است.

ویژگی‌های اثر

1. اصل و مبنای این کتاب بر خلاصه گویی است و عمدۀ مباحث شناخت نامۀ قرآن را تنها در مقیاسی کوچک تر، در خود جای داده است.

2. این کتاب غالب مقالات تحلیلی درباره قرآن را در خود جای داده است.

3. از دیگر ویژگی‌های این کتاب آوردن روایات در تفسیر آیات آن هم به صورت خلاصه است.

4. اتقان و محکم بودن منابع آن ویژگی خاص دیگر این کتاب محسوب می‌شود.

5. ترجمۀ آیات و روایات در متن کتاب، و آوردن اصل عربی آنها در پانوشت ویژگی دیگر کتاب است.

برشی از کتاب

 صفحه 394 کتاب درباره درجات بهشت این مطالب نگاشته شده است:

درجات بهشت،به اندازۀ آیات قرآن است؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: به تلاوت کنندۀ قرآن گفته می شود: «بخوان و [از درجات بهشت] بالا برو و با ترتیل بخوان،همچنان که در دنیا با ترتیل می خواندی؛ زیرا جایگاه تو در آخرین آیه ای است که می خوانی». الکافی -به نقل از حَفص بن غیاث-:از امام کاظم علیه السلام شنیدم که به مردی می فرمود: «آیا ماندن در دنیا را دوست داری؟» آن مرد گفت: آری؛ فرمود: «برای چه؟» گفت: برای خواندن «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ». امام علیه السلام سکوت کرد و پس از ساعتی به من فرمود: «ای حَفص! هر یک از دوستان و شیعیان ما که بمیرد و قرآن بلد نباشد، در قبرش به او یاد داده می شود تا خداوند بِدان وسیله، درجه اش را بالا ببرد؛ زیرا درجات بهشت به اندازۀ آیات قرآن است. به او گفته می شود: "بخوان و بالا برو"،و او می خوانَد و بالا می رود».

انتشارات دارالحدیث کتاب گزیده شناخت‌نامه قرآن کریم نوشته آیت الله محمدی ری‌شهری و جمعی از پژوهشگران را در قطع وزیری و 597 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به انتشارات دار الحدیث به آدرس: قم، خیابان معلم، روبروی اداره برق، تلفن: 37740545-025 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

 

م/کتاب شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته محمد محمدی ری‌شهری

ارسال نظرات