۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۵۵۷۷۵
مدیر حوزه علمیه استان سمنان:

ابزار‌های نوین و فضای مجازی لازمه تبلیغ دین در عصر حاضر است

ابزار‌های نوین و فضای مجازی لازمه تبلیغ دین در عصر حاضر است
حجت الاسلام والمسلمین رستمیان با بیان اینکه حاکمیت موظف است زمینه و زیرساخت‌های تبلیغ دین فراهم کند، گفت: ابزار، اقتصاد و جغرافیای تبلیغ مردمی نیازمند توجه بیشتر است.
به گزارش خبرگزاری رسا از شاهرود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان ظهر یکشنبه در همایش سراسری گام دوم تبلیغ استان سمنان هم‌زمان با سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی سالن همایش‌های کانون بسیج شاهرود، از اجتماعی کردن تبلیغ به‌مثابه رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی یادکرد و اظهار داشت: برای این منظور ابتدا باید دریافت که مسئولیت تبلیغ با حاکمیت است یا مردم، ما در طول تاریخ کشورمان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم، از شکل‌گیری انقلاب تا دوران دفاع مقدس و…، اما مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در مسیر انقلاب مردم همیشه تأثیرگذار بوده‌اند.

وی افزود: تجربه ما در مشکلات و فتنه‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کردند، در حوادث غیرمترقبه‌ای مانند سیل و زلزله و … نشان می‌دهد که مردم ما همواره توانسته‌اند سرافراز از میدان بیرون بیایند نمونه بارز این امر نیز کرونا بود. بیماری که تمام دنیا را درگیر کرد، اما مردم ما در اوج تحریم‌ها ابزار تشخیص بیماری و همچنین پیشگیری از آن را به‌سرعت در اختیار عموم قراردادند.

دبیر جبهه انقلاب اسلامی در استان سمنان بابیان اینکه هرکجا کار‌ها در مسیر انقلاب به مردم واگذار شد سربلند بیرون آمدیم، بیان داشت: مسؤولان و کارشناسان امر در مقوله کرونا اذعان داشتند که اگر کمک‌ها و حضور مردم درصحنه نبود حاکمیت به‌تن‌هایی نمی‌توانست به این پدیده شوم مقابله کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان افزود: در عرصه تبلیغ نیز این‌گونه است اگر ما مردم را وارد این حوزه کنیم قطعاً موفق خواهیم شد، اما سوال اساسی این است که چطور باید مردم را وارد تبلیغ کرد؟ پاسخ این امر در بیانیه گام دوم نیز قرار دارد و آن این است که ما باید ارکان تبلیغ مردمی را فراهم کنیم که یکی از آن‌ها اقتصاد تبلیغ است. به هر روی تبلیغ نیز نیازمند هزینه است و مبلغی که مدت‌ها در جایی وقت می‌گذارد و کار‌های تبلیغی می‌کند می‌بایست از حداقل‌های اقتصادی برخوردار باشد.

وی جغرافیای تبلیغ را دومین رکن دانست و با بیان اینکه می‌بایست به جغرافیای مکان تبلیغ و شرایط اجتماعی آن دقت نظر کافی داشت، بیان کرد: رکن سوم ابزار تبلیغ است و ما باید ابزار‌های تبلیغ را بشناسیم امروز یکی از ضرورت‌های تبلیغ استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در فضای مجازی است ما در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم که ویدئو‌های کوتاه از بیان احکام در اینترنت دو هزار بار بازدید می‌خورد حال آنکه اگر قرار بود دو هزار نفر در یک مسجد پای یک منبر قرار گیرند قطعاً میسر نبود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان بابیان اینکه برای مردمی کردن تبلیغ باید دانست که روحانیان و مبلغان از دل همین مردم بیرون آمده‌اند، اما مبلغ نباید وابسته و حقوق بگیر جایی باشد تا بتواند آزادانه تبلیغ کند، گفت: اگر روحانیان به حاکمیت و دولت‌ها و … وابسته نباشند باید به نوعی اقتصاد شأن تأمین شود در نتیجه اگر می‌خواهیم که تبلیغ را مردمی کنیم می‌بایست بتوانیم منابع اقتصادی خوبی را هم برای این امر تعریف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در این باره گفت: خمس یکی از مسائلی است که می‌تواند در زمینه تأمین اقتصاد تبلیغ مردمی مؤثر باشد، همچنین موقوفات نیز دارای اهمیت هستند امروز در سطح استان سمنان موقوفاتی وجود دارد که احیا آن‌ها می‌تواند تمام شبکه تبلیغی استان سمنان را از لحاظ اقتصادی بی‌نیاز کند و در نهایت منابر خانگی و ترویج مراسم خانگی دیگر راهی است که می‌توان تبلیغ مردمی را بیش از پیش رواج داد.

وی با بیان اینکه منابر خانگی بهترین فرصت و ظرفیت برای مردمی کردن تبلیغ هستند و باید از آن‌ها بهره کافی برد، گفت: روضه‌های خانگی که مدت‌ها بود اساس محلات بسیاری از شهر‌های استان سمنان محسوب می‌شد، چند وقتی است کمرنگ شده است لذا باید این محافل که اوج مردمی کردن تبلیغ دین بود و از سوی دیگر می‌توانست تا حدی اقتصاد مبلغان را نیز تأمین کند، دوباره احیا شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تا زمان تعیین تکلیف رابطه بین حاکمیت و مبلغان می‌بایست ارتقای اعتبارات فرهنگی در بستر مردمی سازی تبلیغ مهم قلمداد شود، گفت: رابطه حاکمیت و مبلغان برقرار شود، اما نه اینکه ما تشکیلات اداری عریض و طویلی را ایجاد کنیم که خودش هزینه بردار باشد بلکه حاکمیت بخشی از بودجه فرهنگی که تبلیغ فرهنگ دینی نیز جزئی از آن محسوب می‌شود را به موضوع مبلغان اختصاص دهد از سوی دیگر حاکمیت موظف است تا زمینه و زیرساخت‌ها را برای تبلیغ دین فراهم سازد تا بتوانیم تبلیغ را بنا به نیاز روز مردم پیش ببریم./۹۷۷/د102/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات