۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۶۵۵۷۸۲

کتاب «به اضافه دانش، منهای خام‌فروشی» منتشر شد

کتاب «به اضافه دانش، منهای خام‌فروشی» منتشر شد
«اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقاء بهره‌وری»، «مردمی‌سازی اقتصاد»، «عبور از خام‌فروشی» از عناوین فصل‌های کتاب «به اضافه دانش، منهای خام فروشی» است.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به بهانه فرارسیدن روز بسیج استادان، کتاب به اضافه دانش، منهای خام‌فروشی با موضوع تدابیری برای گذار به اقتصاد مقاوم، مولد، مردمی و درون‌زا به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه اقتصاد مقاومتی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۲۲۵ صفحه و در ۴ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقاء بهره‌وری»، «مردمی‌سازی اقتصاد»، «عبور از خام‌فروشی» و «تکمیل زنجیره ارزش افزوده نظام تولیدی کشور» عناوین فصل‌های ۴ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

رهبر معظم انقلاب همزمان با تشدید تحریم‌ها طی دیداری که در شهریور ماه سال ۱۳۸۹ با جمعی از کارآفرینان داشتند، کلیدواژه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. معظم‌له در این دیدار فرمودند. از آن بود که واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت. برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر یک از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» (۱۶/۵/۱۳۹۱)

برای مبرهن شدن واژه «اقتصاد مقاومتی» (Resistive economy) باید چند تعریف را افزون بر تعریف رهبر معظم انقلاب بیان کنیم که با تعریف‌ها حدود فاصل اقتصاد مقاومتی و ریاضتی هم بیشتر روشن می‌شود. اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای بی‌اثر کردن آن تأثیر‌ها است و در حالت آرمانی تبدیل چنین فشار‌هایی به فرصت است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود. در تعریف دیگر اقتصاد مقاومتی آمده است ضرورت مقاومت برای رد کردن فشار‌ها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی. تعریفی که از اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد، روش و مدل اقتصادی است که با اقتصاد ریاضتی تفاوت بسیاری دارد. با این وضعیت، طرح اقتصاد مقاومتی این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که اقتصاد باید در مقابل تهدید اقتصادی خارجی با وجود تحریم‌های اقتصادی مقاومت کند. ما در حال حاضر به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم و با وجود اقتصاد مقاومتی می‌توان در مقابل تهدید‌ها مقاومت کرد و مانع مسائلی، همچون از هم‌پاشیدگی اقتصاد شد. تلاش برای از هم‌پاشیدگی اقتصاد، از اهداف دشمن است. اقتصاد مقاومتی باید اقتصادی باشد که در پایان یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی همچنان مقاوم و پابرجا در عین حال پاسخگو در زمینه‌های گوناگون باشد. اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته قرار می‌گیرد. اقتصاد مقاومتی نمی‌پذیرد که صرفاً مصرف‌کننده باشد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی می‌کند؛ بنابراین باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد تدافعی یا ریاضتی نیست، بلکه در حقیقت نوعی اقتصاد و برنامه‌ریزی تعاملی مبتنی بر راهبرد استفاده از تهدید به عنوان یک فرصت است. حال باید دید زمینه‌ها و نقاط آسیب‌پذیر زمینه‌ساز تهدید چیست و چگونه و با چه راهبردی می‌توان این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل نمود و به عنوان فرصتی برای اصلاح یا حتی جراحی اقتصادی استفاده کرد و در عین رفع تهدیدها، به رشد و شکوفایی اقتصادی نیز دست یافت؛ بنابراین به فرآیند شناسایی نقاط آسیب و تهدید‌های خارجی و داخلی و تبدیل این نقاط ضعف و تهدید‌ها به فرصت‌های رشد و توسعه، اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود. حال سؤال اینجاست که اقتصاد کشور چه آسیب‌ها و نقاط ضعفی دارد که باعث بروز تهدید‌های دشمن شده است و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی برای تبدیل کردن این نقاط به فرصت چیست؟/925/د102/ف
ارسال نظرات