۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۵۶۵۰۴
تحلیلگر مسائل بین الملل مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای بقا در عراق/ زمینه سازی برای بازگشت داعش

تلاش آمریکا برای بقا در عراق/ زمینه سازی برای بازگشت داعش
هانی زاده گفت: هدف آمریکا در درجه اول خلع سلاح نیرو‌های مقاومت است تا زمینه بازگشت داعش فراهم شود و در عین حال به بهانه مبارزه با داعش، نیروهایش سال‌ها در عراق بمانند.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، بیان داشت: اقدام اخیر سازمان موسوم به مبارزه با تروریسم به فرماندهی سرلشکر عبدالو‌های ساعدی در حمله به مقر حزب الله و حشد الشعبی در عراق نتیجه توافق نخست وزیر عراق با نیرو‌های اشغالگر آمریکایی است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه عملیات مذکور با هدف خلع سلاح جنبش‌های مبارز عراقی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با هوشیاری رهبران و فرماندهان حشد الشعبی، عصائب اهل الحق و حزب الله چنین توطئه‌ای خنثی و نخست وزیر عراق واقف شد که جنبش‌های مبارز عراقی از پایگاه مردمی برخوردار و بنا به فتوای مراجع تقلید برای مقابله با گروه‌های تروریستی تشکیل شدند.

هانی زاده با بیان اینکه یکی از شرایط آمریکایی‌ها در گفتگو‌های راهبردی با دولت عراق، خلع سلاح گروه‌های مقاومت است، ادامه داد: هدف آمریکا در درجه اول خلع سلاح حشد شعبی، عصائب اهل الحق و حزب الله است تا زمینه بازگشت داعش فراهم شود و در عین حال به بهانه مبارزه با داعش، نیروهایش سال‌ها در عراق بمانند.

وی با بیان اینکه تحلیل‌های غلط الکاظمی و سرلشکر ساعدی بر آن است که می‌توان به سادگی جنبش‌ها و نهاد‌های مردمی را خلع سلاح کرد، افزود: آمریکا در پی آن است تا طرح سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیرو‌های اشغالگر آمریکا از عراق و آن هم از راه گفتگو خنثی شود.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه واکنش مردمی و فراکسیون‌های عراق سبب عقب نشینی کاظمی از موضعش شد، بیان داشت: آمریکایی‌ها دریافتند که نمی‌توان با قوه قهریه و نیروی نظامی، جنبش‌های مبارز عراقی را از ریشه کن کرد؛ چرا که چنین جنبش‌هایی در میان مردم جایگاه خاصی دارند.

هانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا، این حق را برای خود قائل است که در همه مسائل جهانی و حتی مسائل داخلی کشورها، دخالت کند و اظهارات اخیر سفیر آمریکا در لبنان علیه حزب الله و نصرالله نمونه آن است.

وی با اشاره به واکنش قاضی لبنانی نسبت به اظهارات سخیفانه آمریکا اظهار داشت: بنا به حکم صادر شده سفیر آمریکا تا یک سال در خاک لبنان حق مصاحبه با هیچ رسانه‌ای را ندارد؛ این حکم نشان می‌دهد که دولت و ملت لبنان در برابر توطئه‌های آمریکا کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر از حکم قاضی لبنانی تبعیت شود، قطعا آمریکایی‌ها و نمایندگان آمریکا در کشور‌های اسلامی و عربی، حد و مرز خود را درباره اظهارات سخیف شان قائل می‌شوند./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات