۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۵۶۵۳۲
استاد حوزه علمیه:

مراکز علمی دنیا حوزه را صرفا به‌عنوان یک نهاد مذهبی می‌شناسند

مراکز علمی دنیا حوزه را صرفا به‌عنوان یک نهاد مذهبی می‌شناسند
حجت الاسلام زادهوش عدم ارتباط حوزه‌های علمیه با نهادهای علمی و آموزشی جهان را از آسیب‌های بسیار مهم دانست و گفت: آنها حوزه را فقط نهادی مذهبی و ترویجی می‌دانند.

حجت الاسلام احمد زادهوش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز فعالیت دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تقدیر از فعالیت های این نهاد حوزوی اظهار کرد: حوزه علمیه همان گونه از نامش پیدا است، نهادی دانش محور و استوار بر پایه های پژوهش و آموزش است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیشینه بسیار درخشان حوزه که انباشته و پر شده از تولیدات درخشان علمی در رشته های مختلف و چهره های جهانی بود، نشان دهنده قطب علمی بودن آن در گذشته است اما در دنیای کنونی ارتباط حوزه های علمیه با دانشگاه ها و نهادهای علمی جهان قطع است.

وی با تصریح بر این که اکثر دانشگاه ها و مؤسسات علمی و آموزشی جهان، حوزه علمیه قم را به عنوان نهادی علمی و آموزشی نمی شناسند و قبول ندارند، گفت: دانشگاه ها و مؤسسات علمی و آموزشی جهان، حوزه را فقط نهادی مذهبی و ترویجی می دانند بنابراین سنخیتی بین خود و حوزه علمیه نمی‌بینند و به صورت طبیعی تعاملی هم صورت نمی‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما چگونه می خواهیم الهیات و آموزه های اسلامی و مبانی اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اسلام را به مخاطبان غیرمسلمان منتقل سازیم و از افکار و یافته ها و مواضع علمی آنان مطلع شویم در حالی که هنوز خودمان را حتی در ردیف یک دانشگاه معتبر ثابت نکرده ایم و تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه های علمیه با دانشگاه های معتبر جهانی نداریم، تبادل استاد و دانشجو نداریم، پروژه های پژوهشی مشترک، سمینارهای علمی مشترک و فرصت های مطالعاتی نداریم؟ و حتی تألیفات و تولیدات علمی حوزه های علمیه زبان جهانی ندارند.

وی عدم تعامل حوزه با دانشگاه ها و مراکز علمی را از مشکلات بسیار مهم پیش روی طلاب در عرصه بین الملل دانست و افزود: دانش پژوهان حوزوی، چه آنان که حقیقتا برای تحصیل و فعالیت های علمی به دانشگاه های سایر کشورها مراجعه می کنند و چه آنان که دانشجویی و یا استادی در این دانشگاه ها را  صرفا وسیله و پوششی برای اهداف دینی و تبلیغی خود برمی‌گزینند، در قدم اول با همین مشکل مواجه هستند زیرا بسیار به ندرت اتفاق می افتد که ترجمه مدرک سطح دو و سه را از یک طلبه  بپذیرند در حالی‌که ترجمه لیسانس یک واحد دانشگاه آزاد در یک شهرستان غیر مشهور را می‌پذیرند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور حوزه علمیه را فقط نهادی دینی می دانند در حالی که رؤسا، اساتید و هیأت های علمی این دانشگاه ها پس از اندکی آشنایی با ماهیت علمی و حیات دانشی حوزه های علمیه، معمولا شگفت زده و منفعل می شوند و برخی از طلاب را فقط با یک مصاحبه و یا تاییدیه ساده اساتید، حتی در سطح دکتری معادل سازی و پذیرش می کنند.

حجت الاسلام زادهوش در پایان خاطرنشان کرد: از شورای عالی حوزه های علمیه انتظار می رود تعامل میان حوزه علمیه و دانشگاه های جهان را برقرار و سازوکار تعامل با دانشگاه های معتبر علوم انسانی را طراحی و مهیا سازد تا ذخایر دانشی و نظریات علمی مجال حضور در فضای نخبگانی جهان را پیدا کنند./1324/ت302/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات