۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۵۶۶۴۷
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

لزوم دست‌ گیری از مردم در شرایط کرونایی با تأسی از امام رضا

لزوم دست‌ گیری از مردم در شرایط کرونایی با تأسی از امام رضا
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی دست گیری از نیازمندان در شرایط کرونایی با تأسی از امام رضا(ع) را ضروری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد امام رضا(ع) به ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) از نظر شخصیتی، انسانی برگزیده از سوی خداوند، حجت پروردگار و صاحب محبت خدادادی عصمت است در نتیجه حجت الهی بر تمامی بشر و در همه ابعاد به شمار می رود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خداوند چنین انسان پاکی را خلق کرده تا الگو و سرمشقی برای زندگی سعادتمندانه و همه جانبه انسان ها در تمامی ادوار تاریخی باشد از این جهت باید تلاش کرد با اخلاق ایشان متخلق و به ادب او متأدب و از فرهنگ وی پیروی کنیم.

وی در ادامه به القاب امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) دارای القاب فراوانی است که در میان آنها، رئوف بودن شهرت بیشتری دارد؛ رئوف از صفات خداوند به شمار می رود و در قرآن کریم نیز پیامبراکرم(ص) به واسطه این صفت مورد ستایش خداوند قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رأفت و محبت به معنای عنایت به بندگان خدا، دست گیری از بینوایان و از کار افتادگان، راهنمایی گمراهان و کمک به زمین خوردگان است به گونه ای که امام رضا(ع) در مدت سه سال اقامت اجباری خود در مرو، براساس آنچه در روایات بیان شده، چندین مرتبه تمام دارایی و موجودیت خود را در میان نیازمندان منطقه مرو تقسیم کرده اند.

وی افزود: فضل بن سهل سرخسی ذوالریاستین از سران جور عباسی به واسطه بذل و بخشش امام(ع) به ایشان اعتراض کرده و می گوید این خسارت را برای چه متحمل می شوید و تمام موجودی خود را تقسیم می کنید؟ که امام رضا(ع) بیان می کنند چنین کاری غنیمت و سرمایه گذاری است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با تصریح بر این که اگر خود را ارادتمند امام رضا(ع) می دانیم و شایسته است از شیوه اخلاقی ایشان پیروی کنیم، بیان کرد: در این شرایط سخت معیشتی که به واسطه تحریم های ناجوانمردانه و ضد انسانی، همچنین کرونا در کشور ایجاد شده و برخی بیکار و در اداره زندگی دچار مشکل شده اند، لازم است هر فردی به اندازه توان خود از اخلاق دست گیری امام رضا(ع) پیروی کنند.

وی اضافه کرد: البته مسوؤلان نظام و دست اندرکاران اداره امور کشور، به عنوان کارگزاران و نمایندگان ملت که اعتبار و جایگاه آنها از ملت است نسبت به دست گیری دیگران سزاوارتر هستند زیرا وظیفه ذاتی آنها دست گیری از مردم است و در این شرایط، هر گونه کم کاری و بدکاری که نتیجه آن تشدید تنگناهای معیشتی مردم است در درجه اول خلاف مسؤولیت، در درجه دوم خلاف اخلاق انسانی و در درجه سوم خلاف فرهنگ محبت آمیز امام رضا(ع) است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی از امام رضا(ع) مبنی بر پرداخت دستمزد کارگر پیش از خشک شدن عرق پیشانی او، اظهار کرد: این اخلاق امام رضا(ع) امروزه باید به یک رویه برای کارفرمایان، صاحبان صنایع همچنین مدیران و کارگزاران تبدیل شود و پرداخت دستمزد بدون عذر عقلایی در تضاد با اخلاق امام رضا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) تمام زندگی خود را وقف نشر علوم اسلامی کردند و بیان می کنند اگر شیعیان و پیروان ما علوم ما را به درستی بیاموزند و به دیگران آموزش دهند، مردم بر اساس فطرت خود فرهنگ ما را خواهند پذیرفت بنابراین حوزه علمیه، دانشگاه و رسانه ملی موظف هستند که در نشر معارف امام رضا(ع) تلاش کنند که در این میان وظیفه رسانه ملی بسیار مهم تر است و باید با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد برای ترویج این معارف تلاش کند./1324/ت302/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات