۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۵۶۶۹۹
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

بی‌ضابطگی امتحانات شفاهی / ممتحنین سلیقه‌ای عمل می‌کنند

بی‌ضابطگی امتحانات شفاهی / ممتحنین سلیقه‌ای عمل می‌کنند
حجت الاسلام کریم خانی شیوه کنونی امتحانات شفاهی حوزه را بدون ضابطه و توام با برخوردهای سلیقه ای دانست و خواستار اصلاح این روند شد.

حجت الاسلام مهدی کریم خانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به اولویت های کاری دوره جدید شورای عالی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: تخصصی سازی دروس که همواره از آن صحبت شده نیاز است به آن جدی تر پرداخته شود و طلاب بر اساس استعداد و توانایی های شان در رشته های حوزوی ساماندهی شوند.

وی در ادامه با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و پایین بودن سطح مالی طلاب اظهار داشت: برای طلاب مستعد علمی برنامه معیشتی تنظیم شود و طلابی هم که تحصیلات مناسب را تکمیل نموده اند به سوی مشاغل ویژه روحانیت سوق داده شوند تا نیاز به هزینه از منابع آموزشی حوزه برای معیشت آنان نباشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم سومین اولویت در دوره جدید شورای عالی حوزه های علمیه را تغییر کتب درسی حوزه علمیه دانست و بیان کرد: کتب درسی سبک و سیاق آموزشی ندارد و این کتب را می توان به سبک آموزشی تدوین کرد و همچنین زوائد را از آن زدود تا مباحث مورد نیاز را به آن اضافه کرد.

حجت الاسلام کریم خانی با تأکید بر پژوهش محوری به عنوان یکی از اولویت‌های امروز حوزه علمیه، خواستار در پیش گرفتن چنین رویکردی در نظام آموزشی حوزه شد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به جایگاه استاد در ساختار آموزشی گفت: برای استاد جایگاهی در ارزیابی طلاب نیست و لازم است بخشی از نمره طلاب در اختیار استاد باشد تا بتواند از طلبه درس بخواهد.

حجت الاسلام کریم خانی در پایان پنجمین اولویت را اصلاح و ضابطه مند سازی امتحانات شفاهی عنوان کرد و با انتقاد از وضعیت کنونی امتحانات شفاهی افزود: امروزه نمرات و شیوه های ممتحنین سلیقه ای است و روال واحدی را نمی بینیم و گاه تفاوت فاحشی را در ارزیابی طلاب توسط ممتحنین شاهد هستیم./1370/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Kingdom
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
امتحان شفاهی حوزه از ممیزات شیوه آموزشی حوزه است که البته در شیوه اجرا ممکن است نقدهایی وجود داشته باشد.
0
0