۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۵۶۷۸۱

مروری بر کتاب زنان اسوه؛ نجمه مادر گرامی امام رضا(ع)

مروری بر کتاب زنان اسوه؛ نجمه مادر گرامی امام رضا(ع)
درست است که همواره در طول تاریخ بی مهری‌هایی به زنان شده است و آنها را مورد ظلم قرار داده اند، اما ادیان الهی خصوصاً دین اسلام به احیای شخصیت والای زن اهمیت داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت یازدهم ذی‌القعده سالروز ولادت با سعادت اختر هشتم امامت و ولایت آقا امام رضا(ع) کتابی در باره ایشان برای دوست داران کتاب معرفی می‌شود.

زن در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. درست است که همواره در طول تاریخ بی مهری‌هایی به زنان شده و آنها را مورد ظلم قرار داده اند، اما ادیان الهی خصوصاً دین اسلام به احیای شخصیت والای زن اهمیت داده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دین اسلام از بین بردن بی عدالتی‌ها نسبت به زنان بوده است. زنان رکن اصلی جامعه انسانی هستند و علاوه بر هر مسئولیتی، مهم‌ترین نقش را در کانون خانواده برعهده دارند. در نظام ارزشی اسلام، خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است و زنان علاوه بر وجهه انسانی خویش و نیز نقش اجتماعی‏ در سطح جامعه مهم‌ترین نقش را در مدیریت کانون خانواده دارند و خانواده مبنای جامعه انسانی است و می‌توان گفت سعادت یا شقاوت یک جامعه به وجود مادران بستگی دارد. اسلام هم انتظاراتی از زن‌ها دارد؛ شوهرداری نیکو و تربیت صحیح فرزندان و نهایتاً ایجاد آرامش و محبت و گرمی در کانون خانواده از همین انتظار‌هاست. همان گونه که خداوند در دین اسلام هدف را برای مسلمانان معین کرده و مسیر رسیدن به هدف را با کتاب آسمانی، پیامبر و ائمه اطهار نشان داده است، قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را الگوی شایسته و اسوه‌ حسنه‌ی مؤمنان معرفی کرده است، در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خو و مسئولیت‌های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره‌ اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.

ساختار کتاب

کتاب زنان اسوه، نجمه مادر گرامی امام رضا(ع)، نجمه خیزران در دو فصل به رشته تحریر درآمده است:

فصل اول: عنوان فصل ابتدایی کتاب حضرت نجمه علیها السلام و نویسنده در این فصل به این مطالب پرداخته است: ستارۀ پر فروغ، میلاد ثامن الحجج علیه السلام و تولّد کریمه اهل بیت علیها السلام.

فصل دوم: حضرت خیزران علیها السلام عنوان فصل پایانی این کتاب است که در آن موضوعات: جواهری از غرب حاکمیت اسلامی، اسامی مادر امام جواد علیه السلام، وجه تسمیه خیزران علیها السلام، ازدواج با امام رضا علیه السلام، تولد امام جواد علیه السلام، خَیْزُران علیها السلام در توصیف پیامبر (ص)، طاهره و مطهره، تشبیه به مریم صدیقه علیها السلام، حوادث دوران زندگی، حدیث هجران، و در فراق امام بررسی شده اشت.

ویژگی‌های اثر

1. توجه ویژه به زنان پاک دامن اهل بیت(ع)؛

2. معرفی الگو برای دختران و زنان جامعه اسلامی؛

3. معرفی ابعاد زندگی امام رضا(ع)؛

4. رفتارهای امام رضا(ع) با خانواده و همسر؛

5. توجه دادن به نهاد مهم خانواده و اثرات آن در زندگی؛

6. اتفاقات تاریخی و ویژگی‌های زمان حضرت رضا(ع).

جمع‌بندی

خواندن این کتاب به دختران و زنانی که به دنبال الگوهای مناسب برای خود می‌گردند توصیه می‌شود. الگوهایی از اهل بیت(ع) که می‌تواند باعث موفقیت در زندگی دنیا و  موفقیت در آخرت شود.

برشی از کتاب

در صفحه های 51 و 52 درباره تولد حضرت امام جواد(ع) این مطالب دیده می شود: 

امام رضا علیه السلام، در حجره مجاور مشغول راز و نیاز با حق تعالی بود. ناگاه صدای ملکوتی عرش نشینان، همزمان با انوار تابناکی که حجره مادر را نورانی می کرد، بشارت مولودی بابرکت را به ایشان داد. بعد از گذشت دقایقی، ناگاه مادر، نوزادی زیبا، نورانی و خیره کننده را در کنار خویش دید که با گفتن شهادتین، به چهره مادرش می نگریست. آن گاه مادر، نوزادش را در برگرفته و غرق بوسه نمود و در حالی که بر لب حمد و ستایش حق تعالی داشت، قطرات اشک از دیدگانش چون درّ غلطان فرو می ریخت. در آن هنگام، نجمه علیها السلام، (مادر امام رضا علیه السلام) و همچنین عمّه های آن حضرت، خوشحال و مسرور، بستر خیزران علیها السلام را احاطه کرده و کودک را در آغوش گرفتند تا به پدر برسانند. حضرت رضا علیه السلام نیز بعد از شکر حق تعالی، نام جدّش پیامبر «محمد» را بر او نهاد. صبح آن روز، بستگان ایشان، گروه گروه برای تهنیت به منزل آن حضرت آمده و ضمن عیادت از حضرت خیزران علیها السلام، نوزادش امام جواد علیه السلام را نیز زیارت می کردند. آن روز، یعنی روز دهم رجب سال 195 ه. ق، خانه های هاشمیان در مدینه غرق سرور و شادی بود؛ زیرا که امام محمد بن علی الجواد علیهما السلام متولد شده بود.

انتشارات مشعر، کتاب زنان اسوه؛ نجمه خیزران را در قطع رقعی و 78 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مشعر به آدرس: خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر موسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات