۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۵۶۹۴۴
آیت الله نمازی در گفت و گو با رسا:

افراد ضعیف النفس نباید در منصب قضاوت قرار گیرند

افراد ضعیف النفس نباید در منصب قضاوت قرار گیرند
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت جایگاه قضاوت در اسلام گفت: افراد ضعیف النفس نباید در منصب قضاوت جامعه اسلامی قرار گیرند.

آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان و نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع)، منصب قضا را مهم ترین منصب در میان مناصب حکومت دینی دانست و اظهار داشت: تصرف این منصب، بالذات منصب انبیا و اولیای الهی است.

وی بر گزینش افراد شایسته و دارای ویژگی های خاص برای منصب قضاوت تأکید کرد و گفت: در آیات متعدد و روایات توصیه شده که هر فردی در این جایگاه قرار نگیرد و این منصب به هر کسی واگذار نشود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: خداوند در آیه 26 سوره ص خطاب به حضرت داوود(ع) می فرماید "ما شما را بر روی زمین جانشین قرار دادیم که بر اساس حق بین مردم داوری کنید"؛ مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود بر این مسأله اشاره کردند که داوری باید بر اساس حق، عدل و قانون صورت گیرد.

وی با بیان این که منصب قضا منصبی لغزنده است، افزود: هر کسی نمی تواند در این منصب حرکت کند و مانور دهد؛ کسانی که در منصب قضاوت قرار می گیرند، باید افرادی خودساخته و قوی باشند و تحت تأثیر القائات، تیلیغات، جوسازی ها و شایعات قرار نگیرند، بلکه مستقل باشند و بر اساس حق و عدل داوری کنند.

آیت الله نمازی از دیگر ویژگی های قاضی را زهد و بی نیازی عنوان کرد و اظهار داشت: قرار گرفتن در این منصب تهدیدهایی دارد و کسانی که مجرم و متهم هستند، به خاطر انجام سلسله کارهایی طمع کرده اند و متهم شده اند و اگر فرد قاضی ضعیف النفس باشد و به او پیشنهاد رشوه، مقام و حمایت با دلار داده شود، تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین باید بی نیاز، مستقل و زاهد باشد.

وی بر گزینش قاضیان از میان بهترین افراد تأکید کرد و گفت: با توجه به جایگاه خطیر قضاوت باید افرادی برای منصب قضا انتخاب شوند که فریب مادیات را نخورند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت دوری گزینی قاضیان از جاذبه های مادی تصریح کرد: این که در رسانه ها می خوانیم که یک قاضی دستگیر، بازداشت و یا از کشور متواری شده، به این خاطر است که اینها سادگی کردند و تحت تأثیر جاذبه های مادی قرار گرفته اند و گرفتار شدند./822/ت302/ق

مهدی فلاحی
ارسال نظرات