۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۶۵۷۲۱۲

احکام و آداب حجاب و عفاف

احکام و آداب حجاب و عفاف
در اروپا و غرب، جنس مرد اجازه پیدا می کند به هر شکلی از جنس زن التذاذ ببرد و این در فرهنگ رومِ قدیم به اشکال مختلف وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، پوشش زن در برابر مرد بیگانه از مسائل مهم اسلامی است که قرآن کریم با صراحت بر وجوب آن تأکید نموده است. پوشش مناسب، پرهیز از نگاه حرام و عدم جواز خلوت، لازمه حفظ حریم میان مردان و زنان نامحرم است. زن با رعایت حجاب اسلامی، علاوه بر این که روح خود را برای تزکیه، پالایش و قرب الهی آماده می نماید، زمینه رشد معنوی مردان و گسترش امنیت اجتماعی را فراهم می سازد، حفظ حریم میان مردان و زنان، روح و روان و اخلاق آنان را سامان دهی کرده، بر تحکیم نظام خانواده می افزاید. حال اگر کسانی با نگرش دینی-اسلامی یا با دید جامعه شناسانه و روان شناسانه به چنین تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند برای اندیشه ها و رفتارهایشان دست به گزینش می زنند تا به کمال انسانی دست یابند. ازاین رو به پوشش و عفاف نیز به عنوان یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افرادنامحرم، که مصونیت اخلاقی و خانوادگی و سعادت دنیا و آخرت را درپی دارد، می نگرند.

به همین مناسبت در این نوشته به معرفی کتاب "فقه و زندگی 18: احکام و آداب حجاب و عفاف" پرداخته ایم.

ساختار کتاب

کتاب دارای چهار فصل است:

فصل اوّل: در این فصل با عنوان جایگاه زن و آزادی او چهار موضوع مطرح شده است: نگاه غرب به زن، از دیروز تا امروز، زن در نظام شاهنشاهی، جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی، و نسخه شفابخش.

فصل دوّم: کلیات عنوان فصل  دوم است و در این فصل: مفهوم پوشش و حجاب، مفهوم عفاف، رابطه عفاف با حجاب و پوشش، تاریخچه حجاب، پوشش در ادیان الهی، کشف حجاب در ایران، ضرورت حفظ حریم میان زن و مرد، فلسفۀ حجاب، و فلسفۀ حجاب کامل در نماز توضیح داده شده است.

فصل سوم: عنوان آن، نیاز انسان به لباس است و در این فصل نویسنده به: نیاز انسان به لباس، لباس محافظ بدن از سرما و گرما، لباس عامل آراستگی و وقار، حفظ حریم در قرآن، احکام حفظ حریم، گفتگو با نامحرم، ورود به حریم زن و شوهر، و پوشش زنان سالخورده پرداخته است.

فصل چهارم: در آخرین فصل این کتاب با عنوان بدحجابی؛ مقابله، پیامدها و راه‌های درونی‌کردن، موضوعات راه‌های برخورد و مقابله با بدحجابی، حجاب اقلیت‌ها، پیامدهای بدحجابی، راه‌های درونی‌کردن حجاب در افراد، نقش خانواده در درونی‌کردن حجاب، سیره عملی حضرت فاطمه‌علیهاالسلام و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام در باب پوشش، و حجاب، حقّ الهی بررسی شده است.

ویژگی های اثر

1. شناساندن احکام و آداب فقهی درباره حجاب؛

2. توجه دادن به دو بعد زندگی اجتماعی و زندگی فردی درباره حجاب؛

3. بیان مشکلات اجتماعی به خاطر عدم توجه به مسئله حجاب؛

4. استفاده از آیات و روایات برای تبیین هر چه بهتر حجاب؛

5. با توجه خانم بودن نویسنده باعث شده مباحث کاربردی در آن مطرح شود.

 

برشی از کتاب

در صفحات 19 و 20 درباره نگاه تاریخی به زن در اروپا و غرب این مطالب آمده است:

زمانی که اروپایی ها تازه صنایع را به وجود آورده بودند و سرمایه داران غربی کارخانجات فراوان تأسیس کرده بودند، احتیاج به نیروی کار ارزان، بی توقّع و کم دردسر داشتند ولذا زمزمه آزادی زن را بلند کردند؛ برای اینکه زن را از داخل خانواده به داخل کارخانه ها بکشانند و به عنوان یک کارگر ارزان از او استفاده نموده، جیب های خودشان را پر کنند. امروز آن چه به نام آزادی زن در غرب مطرح است، ادامه همان داستان و ماجراست. در گذشته تاریخ هم به زن ظلم شده، امّا این ظلم عمومی و فراگیر و همه گیر مخصوص دوران اخیر و ناشی از تمدّن غرب است که زن را وسیله التذاذ مرد معرفی کرده اند و اسمش را آزادی زن گذاشته اند. در حالی که درواقع آزادی مردان هرزه برای تمتّع از زن است. غربی ها در عرصه هنر هم به زن ظلم کردند؛ اگر امروز در آثار هنری، داستان ها، رمان ها، نقاشی ها و انواع کارهای هنری نگاه کنید، خواهید دید با چه دیدی به زن می نگرند. آیا جنبه های مثبت و ارزش های والایی که در زن وجود دارد، مورد توجّه قرار می گیرد؟ آیا عواطف رقیق و خوی مهرآمیزی که خدای متعال در زن به ودیعه گذاشته است، خوی مادری، روحیه نگهداری از فرزند و تربیت فرزند مورد توجّه است یا جنبه های شهوت رانی و به تعبیر آن ها «عشقی»؟ که البته این تعبیر غلط و نادرستی است، حقیقت مسئله شهوت است نه عشق. آنها خواستند زن را این طور پرورش و عادت بدهند. آنها زن را به عنوان یک موجود مصرف کننده دست ودل باز و کارگر کم توقّع و کم طلب و ارزان تلقّی می کنند، لکن اسلام اینها را برای زن ارزش نمی داند. در اروپا و غرب، جنس مرد اجازه پیدا می کند به هر شکلی از جنس زن التذاذ ببرد و این در فرهنگ رومِ قدیم به اشکال مختلف وجود داشته است.

انتشارات نور السجاد کتاب «فقه و زندگی 18: احکام و آداب حجاب و عفاف»، نوشته طاهره جباری را در قطع وزیری و 204 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نور السجاد به آدرس: قم، فلکه معلم، شانزده متری عباس آباد، کوچه مهدیه، کوچه 27، پلاک 84 و تلفن: 3783555 -025 مراجعه کنند./826/ن602/ق

 

م/ احکام و آداب حجاب و عفاف

ارسال نظرات