۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۵۷۳۳۴
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۱)

حوزه متولی تبلیغ است/ اتاق فکر تبلیغ با حضور صاحب نظران تشکیل شود

حوزه متولی تبلیغ است/ اتاق فکر تبلیغ با حضور صاحب نظران تشکیل شود
استاد حوزه علمیه قم حوزه علمیه را متولی امر تبلیغ دانست و بر عمل کردن سایر سازمان ها و نهادها در عرصه تبلیغ، براساس برنامه های حوزه علمیه تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در زمینه عدم هماهنگی نهادهای تبلیغی و فرهنگی اظهار کرد: بی تردید امروزه فعالیت های تحقیقی، تبلیغی و پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود رسانه‌های مختلف هیچ مطلبی نتواسته جایگزین تبلیغ دینی به صورت چهره به چهره شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی، بحث تبلیغ به صورت سنتی حرف نخست را می زند که رهبر معظم انقلاب نیز در سال گذشته بر این مطلب تأکید کردند.

وی با بیان این که از آغاز انقلاب شاهد حرکت های مناسبی در زمینه تبلیغ بوده ایم، خاطرنشان کرد: تمامی نهادها با توجه به مسؤولیت خود، کارهای مناسبی انجام داده اند اما با توجه به پیشرفت های صورت گرفته و توقعات جامعه امروزی از روحانیت، باید شاهد نوآوری در حرکت‌های تبلیغی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی انسجام و وحدت رویه را از نوآوری‌های لازم در عرصه تبلیغ دانست و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه همچنین نهادها و عقیدتی سیاسی‌ها باید وحدت رویه در امر تبلیغ داشته باشند که لازمه آن تمرکز تبلیغ در ارگان یا سازمان خاص است که بدون آن با توجه به مطالبات جدید جامعه در درون کشور و برون کشور به مطلوب خود نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: گروهی علمی تبلیغی باید در زمینه تبلیغ آسیب شناسی کند و گروه تبلیغی یا علمی صرف کفایت نمی کند چنانچه در برخی موارد مشاهده می شود افرادی کارهای تبلیغی را به دست می گیرند در حالی که در این زمینه هیچ تخصصی ندارند گرچه از توان علمی بالایی برخوردار هستند؛ از سوی دیگر برخی نهادها هم‌وغم خود را از مسیر تبلیغ به سمت تأسیس دانشکده یا دانشگاه و موارد دیگر برده اند در حالی که اصل فلسفه وجودی آنها تبلیغ است.

این کارشناس دینی با اشاره به مشکلات عرصه تبلیغی در حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه علمیه در سال های اخیر به امر تبلیغ بهایی نداده است و برخی موارد تبلیغی وجود دارد که مسؤولان می توانستند ورود داشته باشند اما چنین نکرده اند البته کارهای ارزشمندی در زمینه تبلیغ صورت گرفته و معاونت تبلیغ حوزه فعالیت های بسیار ارزنده ای داشته اما نیازهای جامعه را پاسخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: بدون ایجاد وحدت رویه کاری نمی توان انجام داد و امر تبلیغ باید زیر نظر حوزه علمیه صورت گیرد به عبارت دیگر حوزه علمیه متولی تبلیغ است و سایر سازمان ها و نهادها در صورت فعالیت در زمینه اعزام مبلغ و تبلیغ باید براساس برنامه های حوزه علمیه حرکت کنند و لازمه آن تشکیل اتاق فکر دقیق علمی تبلیغی برای بررسی آسیب ها با حضور صاحب نظران و متخصصان در عرصه تبلیغ است./1324/ت301/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات