۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۶۵۷۳۷۱
خبرنگار آمریکایی:

سلیمانی، فرمانده‌ای بود که نقشی محوری در مبارزه با داعش ایفا کرد

سلیمانی، فرمانده‌ای بود که نقشی محوری در مبارزه با داعش ایفا کرد
خبرنگاری آمریکایی ضمن اذعان به نقش محوری سردار شهید «قاسم سلیمانی» در تأمین امنیت منطقه، جنایت آمریکا در ترور وی را ادامه اقدامات غیرقانونی این کشور برای گسترش نفوذ خواند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «کی پریتسکر» خبرنگار آمریکایی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک روسیه، به اظهارنظر در خصوص جنایت آمریکا در ترور و به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

وی گفت: در بخش بزرگی از تاریخ آمریکا، ما فقط برای منافع خود به کشورهای دیگر حمله کرده‌ایم تا حوزه نفوذ خود را برای قدرت گسترش دهیم و دولت‌هایی را که دوست نداریم از میان برداریم، و در خصوص قاسم سلیمانی هم همین مسئله صدق می‌کند.

پریتسکر افزود: او فرمانده‌ای بود که وجودش در مبارزه علیه داعش در عراق و تامین منافع امنیتی ایران در منطقه بسیار محوری بود. اما از نگاه آمریکا اینطور است که «اینجا قلمروی ماست ... ایران چطور جرأت کرده از مرزهای خود دفاع کند؟» این دیوانگی است.

این خبرنگار در ادامه گفت که امپریالیسم آمریکا در خارج از این کشور با فقر در داخل آن ارتباط دارد. وی گفت: این همان مسئله و همان چیزی است که [دکتر مارتین لوتر کینگ] گفت. احتمالاً تعدادی از شنوندگان بدانند که او در سال‌های آخر زندگی منتقد سرسخت جنگ ویتنام بود و از جنبش ضد جنگ حمایت می‌کرد. او می‌گفت که بمب‌هایی که در ویتنام ریخته می‌شوند در شهرهای آمریکا منفجر خواهند شد.

وی در توضیح صحبت‌هایش گفت: منظور او (لوتر کینگ) این بود که ما میلیاردها، صدها میلیارد اگر نگویم تریلیون دلار اکنون و امروز برای ویرانی و کشتن مردم فقیر در کشورهای دیگر هزینه کرده‌ایم. مردمی که —بچه‌های سیاه‌پوست فقیر—به خارج کشور برای کشتن مردم فقیرتر می‌فرستیم، به خانه و جامعه خود که بودجه ندارد و توسعه‌نیافته، برمی‌گردند، جایی که پلیس‌ها مانند هیولا با آزادی عمل بر این بچه‌ها سلطه دارند.

او اینطور ادامه داد: طنزش این است که ما مردم را به خارج از کشور می‌فرستیم و می‌گوییم در حال گسترش آزادی هستیم، اما همان مردم که به آمریکا برمی‌گردند می‌فهمند اینجا حتی آزادی هم ندارند.

او در اشاره به اعتراضات اخیر در روز استقلال آمریکا گفت: در این خصوص مثال بهتری از چهارم جولای وجود ندارد، وقتی کشور در میانه این قیام است و مردم می‌پرسند: ما درباره آزادی برای همه می‌گوییم، هر کسی این حق را دارد که به دنبال آزادی، اختیار و هر چیز دیگری باشد؛ این آزادی برای چه کسی است؟ زیرا مردم در این کشور قطعاً احساس آزادی نمی‌کنند، بخصوص همه آن افرادی که در دوره بحران «کووید-۱۹» شغل خود را از دست داده‌اند و قادر به پرداخت اجاره و تامین معیشیت خود نیستند. چطور آزادی، وقتی چیزی برای خوردن نداری؟.

روز گذشته «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان نیز، جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را غیرقانونی خواند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشت واشنگتن نتوانسته مدارک کافی از تهاجم قریب‌الوقوع یا در حال انجام به منافعش را ارائه کند تا حمله به کاروان سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را توجیه نماید.

وی در ادامه تاکید کرد که ترور سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی المهندس» معاون شهید سازمان الحشدالشعبی در عراق و چند تن دیگر از همراهانشان، نقض منشور سازمان ملل متحد بود و خواستار اعمال قوانین حسابرسی و مقررات سخت‌تر درباره کشتار به وسیله پهپادهای تهاجمی شد.

این کارشناس سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز توضیح داد: «در حوزه استفاده از پهپادها، جهان در برهه حساسی و احتمالا نقطه بحرانی قرار دارد... شورای امنیت اقدامی [در این باره] انجام نمی‌دهد، جامعه جهانی نیز عامدانه یا سهواً ساکت مانده است».

وی همچنین در این گزارش تصریح کرده است: «به دلیل نبود تهدید واقعی، مسیر اقدامی که آمریکا انجام داد، غیرقانونی بود».

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند. 

منبع: فارس
ارسال نظرات