۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۵۷۶۸۷
آیت الله مروی در دیدار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب:

تصمیم سازی در خلأ نه قابلیت اجراء دارد و نه تعیین کننده اولویت‌هاست

تصمیم سازی در خلأ نه قابلیت اجراء دارد و نه تعیین کننده اولویت‌هاست
عضو شورای عالی حوزه یکی از ابزارهای قوی و مطمئن برای رصد حوزه‌های علمیه استان ها را مجمع نمایندگان طلاب دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله مروی در دیدار اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب که در جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: وظایف شورای عالی حوزه که توسط امام امت، مراجع عالیقدر و مقام معظم رهبری تعیین شده است، «برنامه ریزی»، «سیاست گذاری»، «انتخاب مدیران»، «رصد»، «نظارت» و «هدایت حوزه های علمیه» می باشد که باید با این وظایف، به اهداف مشخص برسیم.

وی ابراز داشت: هدف از این وظایف، ارتقاء علمی ـ تربیتی جایگاه حوزه های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی امت اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: دوره هشتم شورای عالی که پس از اعتماد جامعه محترم مدرسین و تأیید مراجع عالیقدر و رهبر معظم انقلاب تشکیل شد، در ابتدا به انتخاب مسئولین شورا و مدیر حوزه های علمیه پرداخت و پس از آن جلساتی را برای بررسی اولویت های سیاست گذاری در حوزه های علمیه داشته است.

این استاد حوزه به روایتی از امام علی علیه السلام اشاره و تصریح کرد: أمیرالمؤمنین (ع) در این روایت فرمودند «مَنِ اشتَغَلَ بِغَيرِ المُهِمِّ ضَيَّعَ الأهَمَّ؛ هر كس به چيزى كه مهمّ نيست بپردازد، آنچه را كه اهميت بيشترى دارد از دست مى دهد»؛ این یک اصل مدیریتی است که سیاست گذاران و مدیران باید اولویت های کاری خود را ترسیم کرده و مطابق با اولویت ها با یک زمان بندی معقول به اجرا و تثبیت نسبت به این اولویت ها بپردازند.

آیت الله مروی بیان داشت: اولویت های معیشتی که در سخنان هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب هم بود و همچنین مسکن طلاب، کیفیت حفظ استقلالی مالی حوزه های علمیه با راهکار ایجاد منابع پایدار، اولویت های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ... جزو اولویت های شورای عالی است و در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: به نظر اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، همه ارکان حوزه که شامل اساتید، فضلا، مؤلفین، نخبگان و طلاب حوزه و دانش پژوهان هستند، باید در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخیل باشند؛ بنده اعتقاد راسخ دارم که تصمیم سازی در خلأ، نه قابلیت اجراء دارد و نه می تواند اولویت ها را مشخص کند؛ لذا اینجاست که نقش مجمع نمایندگان طلاب از دو جهت بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه جهت اول، شخصیت حقیقی نمایندگان طلاب است، ابراز داشت: بنده می دانم که جمعی از اساتید، فضلا، مؤلفین و مبلغین خوب در مجموعه نمایندگان طلاب حضور دارند و باید از انظار و دیدگاه های آنان استفاده نماییم.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: جهت دوم، نمایندگی این عزیزان از طلاب جوان و دانش پژوهانی است که در سیاست گذاری ها باید با جدیت از نظرات آنان استفاده نماییم؛ بنده معتقدم که این طلاب جوان نکات ضعف و قوت سیاست گذاری ها را به خوبی درک می کنند؛ چون در عمل، درگیر با این سیاست گذاری ها هستند.

آیت الله مروی تصریح کرد: نمایندگان طلاب، از افکار طلاب جوان و فاضل نمایندگی می کنند؛ لذا اعتقاد ما این است که باید راهکارهایی را برای ارتباط بیشتر با نمایندگان طلاب بیندیشیم و مشتاق دریافت انظار هستیم.

وی اظهار داشت: به اعتماد نیروهای جوان امید دارم و گاهی به مدیران استانی حوزه تأکید کردم که هرچه می توانید از انظار طلاب و فضلای جوان استفاده کنید و گاهی حتی نظرات تند طلاب در سفرهای استانی را هم با آغوش باز دریافت کرده ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: نکته ای که متأسفانه مغفول واقع شده و در اواخر دوره قبل به آن رسیدم، این است که ما با توجه به اینکه باید اشراف بر تمام حوزه های علمیه داشته و اوضاع آنان را رصد کنیم، باید ارتباط بیشتری با مجمع نمایندگان طلاب برقرار کنیم، چراکه یکی از ابزارهای مطمئن و قوی برای رصد حوزه های علمیه استان ها مجمع نمایندگان طلاب هستند و می توانند کمک خوبی به شورای عالی حوزه کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: امروز نمایندگان طلاب، منابع بسیار مهم برای دریافت اخبار مطمئن از استان ها هستند تا از وضعیت طلاب و حوزه های علمیه آن استان اطلاع بهتری پیدا نماییم.

آیت الله مروی گفت: نمایندگان طلاب بازوهای مشورتی و نظارتی قوی برای مدیران حوزه و شورای عالی حوزه باشند و به دنبال ارتباط بهتر و وسیع تر با نمایندگان طلاب هستیم.

وی در پایان به نکته یکی از اعضای هیأت رئیسه نسبت به هجرت طلاب اشاره و تصریح کرد: هجرت طلاب و فضلا به استان ها از نکات بسیار ضروری است که مجمع نمایندگان طلاب هم بحمدالله طرحی را در این راستا تدوین کرده که خوشحال کننده است و نیازمند پیگیری ها و شناسایی های بیشتر است تا بتوانیم وسیله هجرت فضلاء را به استانها فراهم کنیم./1370/د102/ف

ارسال نظرات