۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۵۷۷۱۰
جانشین دبیر ستاد امر به معروف قم خبر داد؛

حمایت ویژه از گروه‌ها و افراد مطالبه‌گر

حمایت ویژه از گروه‌ها و افراد مطالبه‌گر
محمدتقی حسینی، عرصه فعالیت امر به معروف را ستادی دانست و فعالیت صفی را از وظایف نیروهای مردمی برشمرد و گفت: هرکس در این عرصه وارد میدان شود، ما از آن حمایت می‌کنیم.

اشاره: حجاب یکی از مؤلفه‌هایی است که زن جامعه اسلامی را از جوامع غرب متمایز می‌کند و از عوامل اصلی یک جامعه سالم به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، دشمنان زیادی هدف خود را از بین بردن حجاب از مملکت اسلامی قرار داده اند و یکی از بزرگترین جامعه هدف آنها، شهرهای مذهبی است.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به مناسبت هفته عفاف و حجاب با سیدمحمدتقی حسینی، جانشین دبیر ستاد امر به معروف استان قم به گفت‌وگو پرداخته و نقش این ستاد را پیرامون ترویج امر حجاب در سطح استان بررسی کرده است.

رسا ـ چند درصد از توان و عملکرد ستاد امر به معروف مشغول امر حجاب است؟

یکی از مصدایق امر به معروف، عفاف و حجاب است. یعنی به طور معمول ما نباید معروف را منحصر در عفاف و حجاب کنیم، گرچه که آن یکی از مصادیق مهم و اساسی است که ظهور و بروز آن در جامعه کاملا عیان و آشکار است؛ بنابراین بحث عفاف و حجاب مدنظر ستاد و مخصوصاً قرارگاه «نوزده‌ دی» است که زیر نظر آیت الله سعیدی می‌باشد.

گروه‌های مردمی پا به عرصه گذاشتند

حضرت آقا و مراجع روی عفاف و حجاب به‌ویژه برای قم خیلی حساسیت دارند؛ به همین دلیل گروه‌های مردمی وارد عمل شدند. مانند چهارشنبه‌های زهرایی، سه‌شنبه‌های مهدوی، گروه مردمی حنفا و گروه های دیگر که در این ایام هر کدام کارهای خاصی را در بحث عفاف و حجاب داشته‌اند.

این کارها در سطح شهر و مخصوصا نقاطی که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند، صورت پذیرفته است. به‌طور ‌کلی، اولاً این کار باید فراگیر شود؛ یعنی فقط اختصاص به بعضی مناطق نداشته باشد و از طرفی هم باید توجه داشت که در کنار این کارها، باید کارهای اقناعی و به قول معروف کرسی‌های آزاد اندیشی در مورد حجاب، فلسفه حجاب، شبهات پیرامون حجاب صورت بگیرد. همچنین با استفاده از رسانه‌ها، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها باید به این نیازها پاسخ داد.

رسا ـ ستاد امر به معروف برای ترویج حجاب در جامعه دست به چه نواندیشی‌ها و ابتکاراتی زده است؟

در این چند سال که ستاد امر به معروف فعالیت داشته، بالاخره کارهای خوبی انجام شده، ولی تغییری که در ستاد ایجاد شد عبارت است از آن که ستاد، خیلی وارد اجرا نشود. ما سعی کرده‌ایم از انجمن‌ها و ان‌جی‌اوهایی که در زمینه‌های مختتلف امر معروف و نهی از منکر در حال کار هستند، حمایت کنیم. این تغییر استراتژی در ستاد کشور رخ داده و ابلاغ شده است.

ما نیروی ستادی هستیم؛ نه صفی

ما مثل ستاد اقامه نماز نیستیم که دست به تبیین نماز بزنیم. ما نباید ستاد را محدود کنیم به مصداق خاص. در خصوص مسأله عفاف و حجاب یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم، تقدیر از گروه‌های فعال در این عرصه است که خود این کار باعث تشویق آنها می‌شود. نکته بعدی این است که ظرفیت‌های مختلف به ویژه در رسانه و شبکه‌های اجتماعی در بحث حل شبهات راجع به حجاب را شناسایی کرده‌ایم و به آنها خدمات رسانی می‌کنیم.

فعالیت دیگری که ستاد انجام می‌دهد، مرتبط کردن گروه‌های فعال با یکدیگر است که در ادامه، برای آنها تقسیم کاری در نظر می‌گیریم.

رسا ـ نقش مردم در قبال این وظیفه چیست؟

چیزی که مردم باید دنبال کنند، مطالبه‌گری است. قرار است در ستاد معاونتی تشکیل شود با عنوان مطالبه‌گری و کار این معاونت، شناسایی گروه‌ها و نیروهای مطالبه‌گر است. حضرت آقا در جمع دانشجویان بیان فرمودند که ما باید گروه‌های معقول مطالبه‌گر تشکیل دهیم.

مردم باید از دستگاه‌ها مطالبه کنند

در بحث عفاف و حجاب مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و مصوبه 820 شورا آن را تکمیل کرده است. طبق آن، بیست و هفت دستگاه موظف شده‌اند که در موضوع عفاف و حجاب فعالیت کنند؛ یکی از کارهای ستاد مطالبه از این دستگاه‌ها است که چه فعالیتی انجام داده‌اند.

چند وقت پیش بنده یک نامه‌ای به این دستگاه‌ها ارسال کردم و نوشتم با توجه به این مصوبه، شما چه کرده‌اید؟ هنوز در حال پاسخ هستند؛ در این کار به دنبال یک راستی آزمایی هستیم و نتیجه آن را نیز اعلام خواهیم کرد.

مثلاً وزارت ورزش و جوانان برای عفاف و حجاب چه کار انجام داده است؛ وزارت خارجه چه کاری انجام داده است؛ ارشاد، حوزه، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی که وظایف مقرری دارند، تا چه اندازه به وظیف‌شان عمل کرده‎‌اند./882/گ404/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
چرت و پرت گفته که
واقعا انقدر ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیاده است؟؟؟
2
0