۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۵۷۸۰۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مجالس اهل‌بیت زیرساخت اصلی مقاومت و تاب‌آوری ملت ایران است

مجالس اهل‌بیت زیرساخت اصلی مقاومت و تاب‌آوری ملت ایران است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مجالس معرفت و محبت اهل‌بیت (ع) زیرساخت اصلی مقاومت و تاب‌آوری ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست هماهنگی انتخابات کانون مداحان استان، اظهار کرد: مجالس معرفت و محبت اهل‌بیت (ع) زیرساخت اصلی مقاومت و تاب‌آوری ملت ایران است.

وی افزود: مداحی و ذکر اهل‌بیت عصمت و طهارت ریشه در تاریخ اسلام و تشیع دارد، اما سنت عزاداری خصوصاً از واقعه عاشورا به بعد نشأت می‌گیرد که ائمه هدی (ع)، به تشویق و تحریص شاعران بزرگی چون کمیت و دعبل و امثال ایشان می‌پرداختند. پای شعرشان می‌نشستند و گوش فرا می‌دادند و می‌گریستند و آنان را به عطایای مادی و صله‌های معنوی تشویق می‌کردند.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به فلسفه گریه و عزا، اضافه کرد: این گریه‌ها، فقط گریه اندوه نیست. در مکتب اهل‌بیت (ع)، این گریه‌ها، گریه اراده، گریه عزم، گریه تبیین عالی یک انسان در وسط میدان و گریه عزت و قدرت است.

وی تصریح کرد: مجالس شهدای ما، یاد و نام آن‌ها، تشییع جنازه ایشان، مانند آنچه در تشییع جنازه سردار دل‌ها، اتفاق افتاد، مایه عزت، سیلِ احساس عزت و قدرت و احساس شجاعت ملت ما بوده و هست.

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: بر این اساس این مجالس و گریه‌ها و شادی‌ها که محل بیان معارف قرآنی و علوی و فاطمی و عاشورایی است و با ذکر و شور و شعر و نوحه و گریه در مجالس عزا و با شادی و سرور و صفا در مجالس جشن، آمیخته می‌شود، مهم‌ترین علت، تاب‌آوری ملت ما در دشواری‌ها و سختی‌ها است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی اظهار کرد: آنچه در این مجالس از معارف وحیانی و ایمانی در قالب آیه و حدیث و شعر و نوحه توسط وعاظ و مداحان در جلوه‌های هنرمندانه خطابه و منبر و مداحی و شعر و نوحه به دل‌ها و جان‌ها و افکار مخاطبان میلیونی این جلسات منتقل می‌شود، بن‌مایه‌ها و جان‌مایه اصلی، استواری گام و ثبات دل و اطمینان قلب ملت ما در برابر دشواری‌ها و سختی‌های مقابله با استکبار است.

وی تصریح کرد: همین مقاومت و تاب‌آوری ملت ما در چهل سال است که دنیا را متحیر کرده و به اعجاب واداشته است. فشارها و سختی‌هایی که اگر یک‌پنجم یا یک‌چهارم آن، بر دیگر ملت‌ها وارد می‌شد، آن‌ها تاب نمی‌آوردند.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: علت اصلی و مبنای اساسی این تاب‌آوری، پیوند عقلی و عاطفی و احساسی و آمیخته با شعور و شور این مردم با فرهنگ اهل‌بیت (ع) است که جلوه‌گاه اصلی آن مراسم و مناسک دینی و آئین‌های شادی و سوگ اهل‌بیت (ع) به ویژه عاشورای حسینی و برکت نام حسین و یاد حسین و این محافل و مجالس است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
حرف درستی زده اند
0
0