۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۵۷۹۸۴
یادداشت؛

ضرورت بازخوانی سبک ترویج حجاب / توصیه‌های کلی جواب نمی‌دهد

ضرورت بازخوانی سبک ترویج حجاب / توصیه‌های کلی جواب نمی‌دهد
زبان نسل امروز، زبان عقلانیت است و فقط به بهانه تکلیف نمی‌توان از بعد روانشناختی و اجتماعی دختران نوجوان و جوان را به حجاب توصیه و سفارش کرد، طرحی نو باید در انداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حلقه مفقوده در بازخوانی‌‎های نوین از حجاب همان شرافت انسانی است، چراکه شرافت انسانی اشاره به روح کمال‌گرا و زیباصفت انسان برای تعریف اشرف مخلوق بودن است که گاه بی‌توجهی به واژه شرافت، نسل جدید را دشمن بی چون و چرای حجاب می‌سازد، در صورتی که اگر این نسل از جام شیرین و گوارای آن بنوشند به هیچ عنوان این غذای لذیذ و آرام‌بخش روح و روان را با هیچ نوشیدنی دروغین دیگری مانند بی‌حیایی و بی‌عفتی عوض نخواهد کرد.

آنچه که امروز در درسنامه‌های حجاب و عفاف برای نسلی از جنس همه چیز دان به روشنی واضح و شفاف نیست همین اثرات لذت بخش شرافت انسانی است چراکه شرافت پله ترقی و صعود انسان به کامل گرائی در عرصه اجتماعی و معنوی است آنجایی که جنس مردانه نمی تواند سد راه پیشرفت و تعالی روح زنانه با نیازهای نابه‌جای جنسی شود.

میوه شرافت درون خانوادگی

اگر چه زن مظهری از جذابیت و دلربائی است اما نیاز او به شرافت در این عرصه و در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و این شرافت لذت بخش را در هیج جایی به جز کانون و بستر خانواده نمی‌توان پیدا کرد، چراکه آنجا مقر و پایگاه اصلی برای رشد است، در واقع یکی از دلایل اسلام برای تثبیت و استحکام بنیان خانواده به ظهور رساندن قابلیت‌های پیشرفت همه اجزای آن از جنس مرد و زن است که اگر به میوه شرافت آمیخته شود، حیا و عفاف و حجاب در جامعه تجلی و تبلوری صعودی خواهد داشت.

توصیه‌های کلی برای ترویج حجاب بی فایده است

شرافت درون خانوادگی همان نوازش‌های پدرانه و هم صحبتی‌های گرم آنان با فرزندان دختر است. همه دختران دیروز محبت‌ها و نوازش‌های پدربزرگ‌های خود را به یاد دارند که در بستری عشق‌ورزی خاطراتی از جنس خاطره‌های باورنکردنی ساخته است و چه بسا بسیاری از همین دختران نسل گذشته امروز واژه‌ساز شرافت شده‌اند.

اماها و اگرهای روابطه‌های بدون حریم

ساختار خانواده سنتی با نگاه درون خانوادگی به آیات قرآنی نظیر سوره احزاب «یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و ...» مقام دختران را تا جائی با محبت و رفاقت‌های دوستانه ارتقاء می‌دهند که برای روابط با جنس مخالف به صورت ناخودآگاه در بزرگسالی حریم متفاوت قائل می‌شوند، در واقع اثر تربیت در این درونی‌سازی بسیار حائز اهمیت است که با زبانی نرم و از روی صدق و دوستی بسیاری از حریم‌های این دو جنس را از همان کودکی به فرزندان خود می‌آموزند و در بزگسالی با توجه به اینکه این نوع تربیت نهادینه می‌شود.

توصیه‌های کلی برای ترویج حجاب بی فایده است

دختران و پسرانی با این سبک تربیتی آمیخته به شرافت در اماها و اگرهای روابط‌های بدون حریم نمی‌مانند و برای همه روابط چارچوب خاص و مشخص قائلند که سبب محافظت آنها از بسیاری از آشفتگی‌ها و آسیب‌ها خواهد شد.

در شرایط فعلی بسیاری از خانواده‌ها در تبیین و تعریف حجاب برای دختران و نوجوانان دچار افراط و تفریط می‌شوند و این رفتار نامتعادل سبب می‌شود که نتوانند با اصول تربیتی حجاب را به عنوان یک محافظت کننده برای فرزندان دختر و پسر تبیین کنند.

زبان نسل امروز، زبان عقلانیت است و فقط به بهانه تکلیف نمی‌توان از بعد روانشناختی و اجتماعی دختران نوجوان و جوان را به حجاب توصیه و سفارش کرد در واقع زبان نرم مادرانه یا مادرانه رفاقتی با فرزندان می تواند در شفاف سازی دلایل عقلانی حجاب به فرزندان اثرگذار باشد با توجه به تفاوت هندسه جسمی و ساختمان روحی زنان از مردان نیاز به شرافت سازی درونی قبل از حجاب چاره ساز معادله گنگ بی حیایی و بی عفتی است. /882/ی200/ف

فاطمه ترزفان

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
احسنت
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
امروزتیتر پربازدیدترین خبر سایت انتخاب این است خوب است شما هم به این مطالب بپردازید
جدیدترین استفتاء از رهبر معظم انقلاب درباره گوش دادن به خوانندگی زنان
1
0