۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۵۷۹۸۷

یادداشت | رام نشدنی ترین منازعه قرن و دو طرح پیشرو

یادداشت | رام نشدنی ترین منازعه قرن و دو طرح پیشرو
رام نشدنی ترین منازعه قرن و دو طرح، کدام یک میتواند بحران پیشرو را حل کند؟ به طور یقین بهترین راه حل از منظر جهان اسلام، طرح امام خامنه ای برای ملت فلسطین است.
خبرگزاری رسا - بین الملل: درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی را می توان رام نشدنی ترین منازعه قرن بیستم نام برد. درگیری که سالهای طولانی فراز و فرود های خاص خود را داشته است و اینک با دو طرح در جهان مواجهه است یکی به نام معامله قرن از سوی رییس جمهور آمریکا ترامپ در حال پیگیری است. که مفاد آن در ذیل اشاه خواهد شد:
معامله قرن یا بهتر بگوییم توطئه قرن  دارای دوبخش است که تحت عنوان «چارچوب اقتصادی» و «چارچوب سیاسی» ارائه شده است. که پیامدهای آن این چنین است: طبق این معامله روابط رسمی بین کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تشکیل دولت یهود، ممنوعیت بازگشت آوارگان، معرفی مقاومت به عنوان تروریسم، تخلیه غزه از سلاح، بلعیدن قدس؛ عدم تاسیس دولت فلسطین و ممنوعیت عضویت فلسطین در سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.
اما از سویی دیگر طرحی دیگر برای  فلسطین از سوی رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای مطرح شده است که مفاد آن به شرح ذیل است:
یک، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین ابا و اجدادی خود.
دو، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین؛ اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی.
سه، تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس رفراندوم. چهار، تصمیم‌گیری از سوی نظام سیاسی منتخبِ اکثریت برای سایر ساکنین در فلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی‌شوند.
حال در جهان دو طرح برای راه حل منازعه رام نشدنی قرن وجود دارد و باید منتظر روزهای پیشرو باشیم.
نویسنده: مجتبی نیکیان شفتی کارشناس منطقه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
احسنت
1
0