۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۵۸۰۱۳
دبیر جامعه وعاظ اصفهان:

نهادهای تبلیغی به رسالت ذاتی خود عمل کنند

نهادهای تبلیغی به رسالت ذاتی خود عمل کنند
حجت الاسلام ریاحی گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از موازی‌کاری در عرصه تبلیغ عمل کردن نهادهای مسؤول به رسالت ذاتی و پرهیز از انجام وظایف دیگر نهادها است.

حجت الاسلام میثم ریاحی دبیر جامعه وعاظ اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه بهترین راه برای حل موازی‌ کاری‌ها در عرصه تبلیغ عمل کردن سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با تبلیغ به رسالت ذاتی آنها است، گفت: به عنوان مثال سازمان تبلیغات وظیفه دارد اعزام و اسکان مبلغ را انجام دهد، یعنی نباید دخالتی در امر آموزش و ساماندهی تخصصی مبلغان داشته باشد.

وی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه دارد مبلغان را جذب کرده و آموزش‌های تخصصی به آنها ارائه دهد و قرار نیست در مسأله اعزام و یا اسکان مبلغان نقش خاصی داشته باشد، بلکه باید تمرکز دفتر تبلیغات به روی آموزش‌های تخصصی باشد.

دبیر جامعه وعاظ اصفهان با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه نیز وظیفه دارد بسترهای اسکان مبلغان را فراهم کند، اظهار کرد: سازمان اوقاف وظیفه دارد که موقوفات موجود برای عرصه تبلیغ و ترویج معارف دینی را در راستای حمایت از مبلغان در زمینه اسکان آنها در مناطق تبلیغی فراهم کند و نباید دخالتی در اعزام مبلغین داشته باشد.

توجه به سیر صحیح تربیت تا اعزام مبلغ مانع موازی کاری می‌شود

حجت الاسلام ریاحی انجام رسالت‌ها و وظایف ذاتی را عاملی مهم در جلوگیری از هدر رفت منابع نهادهای تبلیغی دانست و تصریح کرد: جلوگیری از موازی کاری در عرصه تبلیغ برای اثرگذاری فعالیت مبلغان بسیار مهم و مؤثر است، اینکه همه تلاش می‌کنند مبلغان را جذب کرده، آموزش داده و اعزام کنند باعث می‌شود نتوانند به درستی به وظایف ذاتی خود عمل کنند و منابع موجود هم هدر رفت داشته باشد.

وی با اشاره به نقش جدی حوزه‌های علمیه در جذب افراد مستعد و تربیت و بسترسازی تربیتی عرصه تبلیغ برای طلاب، خاطرنشان کرد: الآن به نوعی همه نهادهای دینی در خصوص اعزام مبلغان فعالیت دارند در صورتی که باید این مسأله بنابر یک سیر علمی و از قبل مشخص شده انجام بگیرد.

دبیر جامعه وعاظ اصفهان در ادامه افزود: طلبه باید در حوزه علمیه جذب و تربیت شود، سپس به دفتر تبلیغات اسلامی برود و آموزش‌های تخصصی تبلیغ را دریافت کند پس از آن سازمان تبلیغات بحث اعزام این مبلغ را برمبنای شناسایی مناطق مورد نیاز و مطابق با تخصص این مبلغ انجام دهد و سازمان اوقاف نیز موظف است بسترهای لازم نظیر اسکان را برای مبلغان فراهم کند.

جامعه وعاظ دخالتی در مسائل تبلیغی ندارد و تنها واعظ تربیت می کند

حجت الاسلام ریاحی با اشاره به وجود مدارس سفیران هدایت در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: طلبه در این مدارس عملا بعد از تحصیل پایه ششم امکان ادامه تحصیل و بالا بردن سطح علمی خود را ندارد بلکه باید الزاما ملبس شود و حوزه علمیه طلاب سفیران هدایت را بعد از 6 سال تحصیل به مناطق تبلیغی اعزام می کند و این موضوع مشکلاتی برای طلاب می‌تواند به دنبال داشته باشد.

دبیر جامعه وعاظ اصفهان در ادامه با بیان اینکه جامعه وعاظ تلاش کرده است از رسالت ذاتی و تخصصی خود فاصله نگیرد، گفت: جامعه وعاظ اما تنها برای طلاب علاقه مند به وعظ و خطابه آموزش‌های تخصصی در نظر گرفته است و هیچ دخالتی در امور تبلیغی و اعزام مبلغ ندارد.

وی ادامه داد: بین سخنرانی با وعظ و خطابه تفاوت است و این موضوعی است که جامعه از آن آگاهی ندارد، جامعه وعاظ بدون موازی کاری با نهادهای تبلیغی تنها به روی تربیت واعظان توانمند و افراد خطیب تمرکز دارد و تنها جنبه آموزش تخصصی در این خصوص دارد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مبلغ
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
سلام نظر بسیار کارشناسانه و دقیقی است امیدواریم نهاد ها اجراییش کنند
6
0
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
خیلی عالی و دقیق
ولی واقعا چرا عمل نمیشود و همیشه موازی کاری میشود
6
0
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
بسیار درست است و مشکل این کشور همیشه همین بوده و هست که همه سازمانها در کار هم دخالت می کنند و موازی کاری می شود. جالب هم این است که همه شان مدعی کار هستند.
6
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
ای بابا کو گوش شنوا
6
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
این نهادها فقط به فکر خودشان هستند کاری با این حرفها ندارند
4
0
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
همه نهاد های فرهنگی در ایران خودشون رو متولی تبلیغ می دونند
0
0