۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۵۸۷۶۰
در ویژه برنامه «در ساحت حضور» تبیین شد؛

حکم خمس فروش سهام در بورس

حکم خمس فروش سهام در بورس
کارشناس بیان احکام گفت: برای پرداخت خمس فروش سهام، ابتدا باید قیمت تورم را از فروش سهام کم کرده و خمس سود باقی مانده را محاسبه و سپس پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید قدیر هاشمی کاشانی کارشناس بیان احکام در ویژه برنامه رادیویی «در ساحت حضور» به حکم خمس سود حاصل از سهام افراد در بورس پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم خمس فروش سهام را پرداخت کنیم، ابتدا باید قیمت تورم را از فروش سهام کم کرده و اگر سودی باقی ماند، خمس آن را محاسبه و پرداخت کنیم.

وی به بیان تفاوت تورم در زمان پیامبر(ص) و جامعه امروزی اشاره کرد و گفت: پولی که در اختیار مردم است، پشتوانه اش نزد کسی یا جایی بوده که پول را چاپ و میان مردم توزیع کرده است؛ باید دقت کنیم که پول در زمان پیامبر اکرم(ص) با اکنون تفاوت کرده است، به این معنا که پول در آن زمان، سکه هایی از جنس طلا و نقره بوده که آن جنس ارزش داشته اما پول امروزی، طلا و سهامی بوده که در نزد دولت است؛ در زمان پیامبر(ص) تورمی در جامعه نبود اما اکنون تورم وجود دارد.

این کارشناس بیان احکام با اشاره به تعریفی از تورم تصریح کرد: تورم آن است که در سال گذشته سه گرم طلا خریداری می شد و امسال با همان مقدار پول مثلاً امکان خرید یکی دو گرم وجود دارد و این نشان از کم شدن قدرت خرید است و به همین نسبت گفته می شود که تورم پیش آمده است.

وی در پاسخ به شبهه برخی افراد در خصوص تخصیص سود بر سپرده در کشور اسلامی افزود: برخی می پرسند که چرا در کشور اسلامی ایران بانک 20 درصد سود می دهد و در فلان کشور یکی دو درصد سود به سپرده گذار تعلق می گیرد؛ اگر بخواهیم نسبت به تورم ملاحظه داشته باشیم، در محاسبات سود بانکی باید گفت که به عنوان مثال بانک بابت یک میلیون تومان سپرده، 200 هزار سود می دهد و اگر فرد به جای سپرده گذاری این مقدار پول در بانک، سه گرم طلا بخرد، سال بعد برای خرید همان طلا مثلا باید یک میلیون و 150 هزار تومان بدهد، بنابراین، بانک 50 هزار تومان سود داده است، نه 200 هزار تومان؛ یعنی در محاسبات سود بانکی باید تورم را کم کنیم و آن مقدار باقی مانده، سود واقعی بانک می شود.

حجت الاسلام هاشمی کاشانی اظهار داشت: باید نرخ تورم آن کشورهایی که یک و نیم درصد سود می دهند را دید و اگر صفر باشد، آن یک و نیم درصد سود بانکی است.

وی گفت: تصور کنید که در شرایط فعلی اگر تورم بالاتر از 20 درصد باشد و بانک هم 20 درصد سود می دهد، کسانی که در بانک سپرده گذاری کرده اند، علاوه بر این که پولشان به ارزش سال گذشته نیست، بلکه ارزش آن کم تر شده است.

این کارشناس بیان احکام با اشاره به این که سپرده گذاری در بانکداری اسلامی جدای از رباخواری است که در گذشته مرسوم بود، تصریح کرد: سپرده گذاری در بانکداری اسلامی به این معنا بوده که فرد، سرمایه گذار و بانک، سرمایه پذیر است و بانک پول فرد را در پروژه های عمرانی کلان کشور، هزینه و سود آن را میان خود و سپرده گذار تقسیم می کند و این طور نیست که سود بانکی به معنای ربا باشد؛ ربا می گوید که من پول را از شما می گیرم و در فلان زمان، فلان مقدار به شما سود می دهم.

وی بر ضرورت مطالعه برگه هایی که موقع دریافت وام امضا می شود، تأکید و تصریح کرد: در کاغذهای دریافت وام، توضیحات عقود بانکی بیان شده اما مردم به دلیل زیاد بودن متن عقود، حوصله مطالعه را ندارند و به بانک اعتماد کرده و متن را مطالعه نمی کنند، در صورتی که اگر فردی آن متون را بخواند، مشاهده می کند که ملاحظات شرعی در آن برگه ها لحاظ شده است./822/پ202/ب1

ارسال نظرات