۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۶۵۸۸۱۵
پژوهشگر و محقق حوزه مطرح کرد؛

فقدان نقشه راه مشخص؛ معضل پژوهش‌های حوزوی

فقدان نقشه راه مشخص؛ معضل پژوهش‌های حوزوی
حجت الاسلام متقی مهم‌ترین مشکل پژوهش در حوزه علمیه را نبود نقشه راه دانست و گفت: با تعیین نیازهای جامعه باید اولویت‌های پژوهشی مشخص شود.

حجت الاسلام تقی متقی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه حدود ۴۰۰ مرکز پژوهشی در شهر قم و نزدیک به ۵۰۰ مرکز پژوهشی در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: هر چقدر پژوهش قوی تر باشد، باعث غنای بیشتر آموزش می شود و باید دید فعالیت این مراکز پژوهشی در طول سالیان گذشته سبب رشد آموزش شده است یا نه که در صورت پاسخ منفی در اثرگذاری مراکز پژوهشی باید شک کرد.

حجت الاسلام متقی مهم ترین مشکل پژوهش در حوزه علمیه را نبود نقشه راه دانست و اظهار داشت: حوزه علمیه باید برای تمامی علومی که با آن ارتباط دارد نقشه راه پژوهشی داشته و پژوهش‌ها را هدایت و حمایت کند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه در برخی از حوزه‌های پژوهشی با کثرت متولی و در برخی دیگر با نبود متولی روبرو هستیم، عنوان کرد: با تعیین نیازهای پژوهشی کشور باید اولویت ها و حوزه هایی که کمتر به آنها پرداخته شده، مشخص گردد.

وی به اهمیت وجود یک بانک اطلاعاتی جامع از موضوعات پژوهش شده اشاره کرد و افزود: متاسفانه فرهنگ فردگرایی در حوزه تحقیق بسیار پررنگ است و کار گروهی پژوهشی کمتر دیده می شود.

حجت الاسلام متقی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در مسائل روز و نیازهای فرهنگی و اجتماعی، اظهار داشت: تحقیق در مورد مسائلی مانند اعتیاد، طلاق، رشوه، اختلاس، بانکداری اسلامی، خودکشی، ازدواج‌سفید و غیره از نیازهای مبرم انقلاب اسلامی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کتب درسی حوزوی با مغلق نویسی عجیبی همراه است، ابراز کرد: ساده نویسی یکی از محسنات پژوهش است اما در حال حاضر در پژوهش های حوزوی با مغلق نویسی حوزویان رو به رو هستیم./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی مع الحق
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
لطفا سرویس حوزه و روحانیت رسا در امر پژوهشهای حوزوی ورود داشته باشد و ضمن تشویق محققان برتز به مکانیسم پژوهش سرگردان در حوزه نقد و انتقاد خیرخواهانه داشته باشد.
1
0