۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۵۸۸۳۵
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

مال حرام مانع شنیدن سخنان حق است

مال حرام مانع شنیدن سخنان حق است
امام جمعه اردبیل گفت: مال حرام اجازه شنیدن سخنان حق را از بین می‌برد و زمانی‌که حرام، فساد و رانت بر جامعه وارد شد، آن جامعه ذائقه نماز جمعه را قبول نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی به‌مناسبت قرار گرفتن در آستانه ۵ مرداد سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خداوند متعال بنا به حکمت و درایت خود نماز جمعه را بنا بر دو اصل مایه عزت مسلمانان قرار داده است.

وی افزود: اولا که نماز جمعه مکتب تربیتی بوده و دیگری اینکه بصیرت دهنده باشد، اگر این دو در جامعه نباشند اثر منفی بر نسل‌های آینده خواهد داشت.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: برخی‌ها هستند که به ظاهر رشد کرده‌اند اما هنوز کودک هستند. از نظر بلوغ فکری باید نسلی تربیت شود که دارای قلبی بزرگ، افکاری بزرگ، آرزوهایی بزرگ و  اعمالی بزرگ باشند.

وی تصریح کرد: چرا تقوا رکن خطبه اول و دوم نماز جمعه است؟ تقوا این‌ است که در انسان کفّ نفس باشد، اگر در انسان کفّ نفس وجود نداشته باشد آیا پلیس و قوه قضائیه می‌تواند از وقوع جرم جلوگیری کند؟

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تاکید کرد: نماز جمعه یک جریان فرهنگی و تربیتی است که سابقاً نیز عالمان صاحب نَفَسی چون شهید دستغیب، شهید مدنی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید طباطبایی تبریزی و شهید صدوقی یزدی و انسان‌هایی بزرگ از این دست اقامه می‌کردند؛ نَفَس چنین انسان‌هایی اساس پایه ریزی نسل سالم بوده و حقیقتاً ثروت بزرگی است.

آیت الله عاملی با اشاره به اینکه ثروت اصلی هر جامعه‌ای نیروی انسانی آن است افزود: کشوری هر اندازه از نظر منابع نفتی و ذخایر طبیعی دیگر غنی باشد اگر مدیریت و منابع انسانی درستی نداشته باشد همه اینها از بین خواهد رفت و به مجاری مناسب هدایت نخواهد شد.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) می‌فرمایند:«امام جمعه باید خبر آفاق را به جماعت بگوید» یعنی اینکه مسائل روز و مهم جهان و منطقه را جهت آگاهی بخشی به مردم تبیین و تفسیر کرده و جایگاه خودمان را در این سیر تحولات به روشنی نشان دهد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری نقش تربیتی و بصیرتی نماز جمعه را مهم و تاثیرگذار دانسته و به برگزاری پرشور بیش از ۹۰۰ نماز جمعه در کشور اشاره کرد و افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است.

نماینده ولی فقیه در استان در پاسخ به این سوال که امام جمعه موفق چه کسی است؟ بیان داشت: امام جمعه موفق اول باید خودش عالم عامل باشد.«کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» (نزد خدا بسیار مورد غضب است که چیزى را بگوئید که عمل نمى‌کنید.)

وی ادامه داد: امام جمعه با عمل خود جامعه را هدایت می‌کند؛ یعنی تقوای خوب و اخلاق خوب داشته باشد، رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشد، سلوک اجتماعی مناسبی داشته باشد و مهارت برخورد با افراد را بداند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: دومی سواد مناسبی داشته باشد؛ در استفاده از آیه و روایات و حدیث دانش کافی داشته باشد و سومی خطیب خوبی باشد.

امام جمعه اردبیل در پاسخ به سوال«مطالبات امامین انقلاب از نماز جمعه» اظهار داشت: همان‌گونه که می‌دانید قبل از انقلاب نماز جمعه‌ برگزار نمی‌شده و برگزاری آن از برکات انقلاب است، اما  اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری از نماز جمعه چه می‌خواهند باید گفت؛ انتظار آنان همان حکمت الهی در برپایی نماز جمعه است؛ یعنی اینکه جامعه خوب تربیت شود، انسان‌ها با بصیرت و آگاه باشند و حیات اجتماعی دین حفظ شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: ما یک عبادت فردی داریم و یک عبادت اجتماعی اما ثوابی که خداوند متعال به عبادت اجتماعی می‌دهد بسیار فراتر از ثوابی است که به عبادت فردی می‌دهد؛ ثواب عبادتی که با بیش از ۱۰ نفر انجام شود قابل نوشتن نیست، چرا؟ چون بیانگر حیات اجتماعی دین است.

وی تصریح کرد: فلسفه برپایی مراسمات بزرگی چون حج هم همین است و در اصل حج یک مانور جهانی است. برپایی مراسمات بزرگ مذهبی از همین رو دارای ثواب و یوم الجایزه محسوب می‌شود که حیات اجتماعی دین را نشان می‌دهد، به‌عنوان کارشناس دینی این را می‌گویم که ثواب حجابی که یک خانم رعایت می‌کند از ثواب نمازی که در خانه می‌خواند بیشتر است. چرا که حجاب حیات اجتماعی دین را نشان می‌دهد و به‌همین سبب برخی کشورهای اروپایی قوانینی علیه حجاب وضع کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: اینها در کنار امر به معروف و نهی از منکر که از همه آنان بالاتر است خصوصیاتی است که مورد انتظار حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است.

امام جمعه اردبیل در مورد روش‌های جذب جوانان به نماز جمعه افزود: جوان ذائقه خاص خودش را دارد، امام جمعه باید کاری کند که در حرف‌ها و سخنانش جاذبه باشد، یک عامل نیست که دخیل باشد، بایستی ذائقه جوان در هر مقطع را کشف کرد و متناسب با آن ذائقه عمل کرد.

وی بیان داشت: از همه مهم‌تر جامعه هم برای هدایت به نماز جمعه نقش مهمی دارد و تاثیر جامعه در کشش و گیرایی افراد به موضوعات مختلف از جمله نماز جمعه حائز اهمیت است. به خطبه امام حسین در کربلا دقت کنید، به امام حسین(ع) گفتند؛ اصلا نمی‌فهمیم که چه می‌گویی؛ یعنی گوشی برای شنیدن نداشتند، با سوت و ایجاد شلوغی مانع سخنرانی امام حسین(ع) شدند و امام حسین(ع) فرمود:«مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» (یعنی شکمتان از مال حرام پر شده).

آیت الله عاملی ادامه داد: این مساله نشانگر این است که مال حرام اجازه شنیدن سخنان حق را از بین می‌برد و زمانی‌که حرام، فساد و رانت بر جامعه وارد شد، آن جامعه ذائقه نماز جمعه را قبول نمی‌کند.

امام جمعه اردبیل گفت: به‌طور کلی اگر ذائقه جامعه مناسب باشد و گفته‌های امامان و ائمه معصوم(ع) به‌خوبی در جامعه تبیین و از زیبایی‌های دین سخن گفته شود، شاهد گرایش روز افزون مردم به فضایل دینی خواهیم بود.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات