۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۵۸۹۰۷

معرفی کتاب عالم انقلابی

معرفی کتاب عالم انقلابی
جداسازی جبهه علمای اندیشمند و انقلابی و مبارز با گروه روحانیون عافیت طلب و متحجر در عرصه‌های جهاد و ستیز با دشمنان دین توسط حضرت امام خمینی(ره) مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، یکی از موضوعات کلیدی و حائز اهمیتی که در پیام تاریخی حضرت امام خمینی به روحانیت مورد توجه دقیق قرار می‌گیرد و باید گفت از موضوعات غالب و محیط بر سایر ابعاد و جلوه‌های این پیام بزرگ و ژرف می‌باشد، جداسازی جبهه علمای اندیشمند و انقلابی و مبارز با گروه روحانیون عافیت طلب و متحجر در عرصه‌های جهاد و ستیز با دشمنان دین می‌باشد. امام خمینی پس از این جداسازی، به افق‌های آینده حوزه‌های علمیه می‌نگرد و به شدت از انزوای روحانیت پیشتاز در مبارزه با استعمار و استبداد و مظلومیت و غربت آنان در نگرانی به سر می‌برد و از سوی دیگر نیز امتداد خط تحجر و قشری گری در حوزه‌ها و روی کار آمدن روحانیون مقدس‌مآب و سطحی نگر و به دور از درد و رنج مبارزه را خطرناک می‌داند و بیم دارد که این قشر در مقاطع و مراحل جدید از تاریخ حوزه‌ها، چهره عوض کنند و درحالی که با حضور روحانیت در عرصه‌های سیاست مخالف بودند، از در موافقت در آیند، و در همان حال که تشکیل حکومت توسط روحانیت را بر نمی‌تابیدند در مراکز حکومت و تشکیلات نظام اسلامی راه یابند و به مرور اسلام خنثی و خلاصه در ذکر و عبادت را با خواب و اوهام و خرافه‌هایی به نام ارتباط با امام زمان و جلب رضایت از او و گرفتن دستور و فرمان از او به هم آمیزند و تحویل طلاب جوان و در پی آن جوانان مسلمان دهند! امروز مسئولیتی بر پشت مشتاقان راه امام خمینی در حوزه‌های علمیه و خارج از محیط حوزه‌ها سنگینی می‌کند که همان جداسازی افکار و عملکردهای علمای پیشتاز در انقلاب و مبارزات سیاسی، از روحانیون قشری‌گرا که همچون موریانه به درخت انقلاب و نظام راه یافته و آن را از درون می‌خورند و می‌پوسانند می‌باشد. به همیم مناسبت در این نوشته به معرفی کتاب عالم انقلابی درباره زندگی نامه آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی پرداخته شده است.

انتشارات اندیشه زرین، کتاب عالم انقلابی را که نوشته فاطمه سادات احمدی و سید محمد حسن محمودی است به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب عالم انقلابی، دارای فصل بندی مشخصی نیست و در این کتاب به ترتیب این موضوعات مشخص شده است: زندگی نامه آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی، فرزندی که موجب افتخار پدر شد، خاطرات امام جمعه انقلابی، خاطرات مردم از آیت الله محمودی گلپایگانی، در محضر آیت الله محمودی خدمات فرهنگی و اجتماعی آیت الله محمودی، آیت الله محمودی گلپایگانی در نگاه شخصیت های ایرانی و خارجی، آیت الله محمودی گلپایگانی به روایت تصویر و در هر قسمت از کتاب به موضوعات و مطالب مرتبط با آن پرداخته شده است.

ویژگی اثر

این کتاب را می‌توان کتابی مفید درباره یکی از عالمان انقلابی دانست. شناخت علمای انقلابی که متأسفانه کمتر به آنها پرداخته شده، هدف مهم این کتاب است. در این کتاب علاوه بر خاطره گویی، به بررسی حوادث انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شده است. از نکات مهم این کتاب پرداختن به منطقه ورامین به عنوان یکی از شهرهایی است که در انقلاب اسلامی نقشی مهم داشته است.

برشی از کتاب

در صفحات67 و 68 در مورد تفاوت های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این مطالب آمده است:

مردم ایران باید بدانند در بهشت زندگی می کنند. در زمان رضاشاه و پسرش کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وابستگی کامل به شرق و غرب داشت، به طوری که اوليه ترین مواد لازم برای کشور از خارج وارد می شد. رضاشاه را با خفت از کشور بردند و آن زمان شرایط سختی بر کشور حاکم بود و ملت در سختی بودند و قحطی در کشور حاکم بود. در زمان حکومت محمدرضا، شرایط مانند زمان پدرش سخت نبود؛ لكن کشور به ما تعلق نداشت و همه چیز کشور در دست بیگانگان بود و آنها برای اقتصاد ما، نظام ما و هر آنچه در این کشور بود، تصمیم می گرفتند. هیچ کشور خارجی برای ایران عظمتی قائل نمی شد و مستشاران غربی، ملت ایران را یک جامعه وحشی قلمداد می کردند و برای حضور در ایران حق توحش می خواستند و مسئولان بی‌غیرت آن روز هیچ موضعی در برابر این اظهارات نمی گرفتند.

مردم ورامین از پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ جزء اولین شهرهایی بودند که به نهضت امام و انقلاب پیوستند و همچنان نیز در این مسیر ثابت قدم قرار دارند؛ ورامین به علت دفاع از ولایت، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مورد خشم و غضب رژیم پهلوی قرار داشت و به همین خاطر از اوليه ترین امکانات محروم نگهداشته شد و این موضوع تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ورامین از داشتن یک بیمارستان هم محروم بود و شاه تلاش داشت تا مردم متدین و انقلابی این دیار را در تنگنا قرار دهد و اگرچه هم اکنون دو بیمارستان در این شهرستان مستقر است. بنده به عنوان فردی که دوران رضاشاه، محمدرضاشاه و انقلاب اسلامی ایران را با چشم خود دیده ام و به خوبی می توانم این دورانها را با هم مقایسه کنم، به همه شما می گویم که اکنون مردم ایران در بهشت زندگی می کنند.

انتشارات اندیشه زرین کتاب «عالم انقلابی» را در قطع رقعی و 324 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات اندیشه زرین به آدرس پستی : قزوین.صندوق پستی ۱۴۳۸-۳۴۱۸۵ تلفن: ۰۹۱۲۵۸۲۸۰۳۸ مراجعه کنند./826/ن601/ق

م/ کتاب عالم انقلابی

ارسال نظرات