۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۶۵۹۰۱۷
معرفی کتاب؛

فضیلت‌های امام باقر از دیدگاه اهل سنت

فضیلت‌های امام باقر از دیدگاه اهل سنت
انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران «امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت» را در ۱۷۵ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام باقر(ع) کتابی درباره فضیلت های حضرت از نگاه اهل سنت خدمت دوست داران کتاب معرفی می‌شود.

اهل بیت علیهم السلام مورد تکریم و احترام تمامی مسلمانان و آنان کسانی هستند که به فرموده قرآن از پلیدی و آلودگی به دور هستند؛ ازاین رو اقتدا به آنها علاوه بر اینکه مورد تأیید و امضای شرع و دین است، موجب وحدت و انسجام اسلامی میان مسلمانان می شود و راه نفوذ الگوهای بیگانه و پوشالی را می بندد.

آنان به همراه قرآن دوریسمان الهی هستند که مکمل یکدیگرند و باید به آنها چنگ زد و صراط مستقیم را از کلام و منش آنها جستجو کرد. آنان ستارگانی پرفروغ هستند که با وجود آنها راه گم نمی شود و طالبان راه حقیقت و رستگاری را به سر منزل خواهند رساند. از جمله این اهل بیت امام باقر علیه السلام است.

ایشان از چنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله قبل از به دنیا آمدنش به او سلام فرستاد و همراه با ذکر نام و لقب نوید آمدن او را به اصحاب خود داد و بزرگان اهل سنت نیز ضمن تایید و نقل این واقعه، به فضل و علم و سجایای اخلاقی ایشان اذعان داشتند و از او با احترام یاد می کنند.

انتشارات مرکز پژوهش های صدا و سیما، کتاب امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، نوشته رمضان قوامی دربندی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت در شش فصل تدوین شده است:

در فصل اول کتاب به مروری بر زندگی امام محمدباقر علیه السلام از ولادت تا شهادت پرداخته شده است و برخی عناوین این فصل عبارت است: ولادت امام، نَسَب امام، کنیه امام، القاب امام، همسران امام، فرزندان امام، شمایل امام.

فعالیت‌های سیاسی امام باقر علیه السلام عنوان فصل دوم کتاب است و در آن موضوعات: امام باقر علیه السلام در دوران حکومت بنی‌امیه، خلفای هم‌عصر دوران امامت آن حضرت، اقدامات و مواضع امام باقر علیه السلام در برابر خلفا، امام باقر علیه السلام و قیام زید بن علی بن الحسین علیه السلام بررسی شده است.

در فصل سوم با عنوان  فعالیت‌های فرهنگی امام باقر علیه السلام و مواضع آن حضرت نیز اوضاع علمی و فرهنگی عصر امام علیه السلام، پیشنهادِ دستور ضرب سکه اسلامی، پاسخ امام باقر علیه السلام به شبهات و پرسش‌های دانشمندان عامه، مواضع امام باقر علیه السلام در برابر فرقه‌ها و مذاهب مختلف توضیخ داده شده است.

در فصل چهارم با عنوان سجایا و مکارم اخلاقی امام باقر علیه السلام هم این موضوعات دیده می شود: سجایا و مکارم اخلاقی امام باقر علیه السلام، الگو و سرمشق عابدان، تسلیم در برابر مصیبت‌ها، صاحب عالی‌ترین منزلت عرفانی، نسل ماندگار کوثر، وارث رسول خدا و همه پیامبران علیهم السلام، برترین واعظ، خواندن نماز فراوان.

در فصل پنجم با عنوان امام باقر علیه السلام در سخنان دانشمندان اهل‌سنت هم نویسنده موضوعات مقام امام باقر علیه السلام از دیدگاه بزرگان اهل سنت و احادیث و جایگاه امام باقر علیه السلام در صحاح ستّه را واکاوی کرده است.

درآخرین فصل کتاب یعنی فصل ششم با عنوان سخنان امام باقر علیه السلام در منابع اهل‌سنتهم سخنان امام باقر علیه السلام در منابع اهل سنت نقل شده است.

ویژگی های اثر

در این کتاب به ویژگی های امامت و به ویژه شناخت امام باقر(ع) پرداخته شده است و ویژگی دیگر کتاب معرفی امام باقر(ع) از دید اهل سنت است. استفاده از منابع دست اول مهم ترین ویژگی این اثر است. از دیگر ویژگی های این کتاب به تصویر کشیدن عظمت علمی و جایگاه معنوی امام باقر (ع)است.

برشی از کتاب
در صفحات 131 و 132 درباره ارادت اهل سنت به امام باقر(ع) این مطالب بیان شده است:

فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی، فضل از سنّیان ارادتمند به اهل بیت و ائمه دوازده گانه شیعه است. او در کتاب شرح صلوات از مطالب اختلافی سخن نگفته و متعرض خلفای مورد احترام خود هم نشده است. وی در کتاب وسیله الخادم که شامل صلوات بر ائمه دوازده گانه است، امام محمد بن علی علیه السلام را این گونه معرفی می کند: بار خدایا! بر امام پنجم صلوات و سلام فرست. آن حضرت، پاک و پاکیزه است از آلایش هر چیز که در عصمت و طهارت قدح کند؛ شمشیر کشیده بر دشمنان است؛ ماه شب چهارده است؛ عزیز و توانا و غالب و فایق بر دشمنان است؛

جمع کننده مزیت ها و بزرگی هاست که اثر آن در دنیا باقی است و صاحب منقبت ها و فخرهاست که در عالم، مشهور و مذکور است؛ جمع کننده لوح های علوم است، بی آنکه متحمل زحمت کسب علم از دفترها شود؛ (یعنی الواح علوم را حق تعالی بدان حضرت عنایت فرموده بود، بی آنکه آن حضرت را نیازی باشد که همچون دیگر علما از دفترها کسب علم کند؛ و این اشاره ای به کمال علم آن حضرت است.) زنده گرداننده معرفت ها و علوم پیغمبر، صاحب فخر و شرف است.

صاحب میراث امامت است از بزرگ به بزرگ، یعنی از پدران بزرگ آن حضرت میراث؛ کنیت آن حضرت ابوجعفر، فرزند زین العابدین علیه السلام است؛ وارث پیغمبر شفاعت کننده و وصی صاحب عزت و مناعت است؛ با پدر خود در بقیع مدفون است.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران «امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت» را در قطع وزیری و 175 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات